januar 20, 2024

Test: Køreglæden er stor (men også kortvarig) i BMW i5 eDrive40

BMW i5 eDrive med 340 hk er blandt de bedste elbiler, man kan købe til 600.000 kr. Komfort og køreglæde står dog i kontrast til et højt vinter-strømforbrug.

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Årets Bil i Danmark har intet med folkelighed og lave priser at gøre. Kåringen går ud på at finde den bedste nye bil – ikke den bedste af de billigste nye biler. Jeg var med til at stemme den elektriske BMW i5 ind som Årets Bil i Danmark 2024, fordi den tyske sedan er wunderschön, og fordi den var en af de bedste nye biler, man kunne tage sig med ind i 2024.

Realiten kan se anderledes ud, når korte ture i en bil bliver til en uge, hvor man kan køre lige så meget, som man orker. Jeg har set frem at køre længere tid i i5, og det er særligt basisudgaven med baghjulstræk, 340 hk og en prislap omkring 600.000 kr., jeg har glædet mig til.

600.000 kr. er en folkelig pris, hvis man er den del af folket, der har økonomisk succes. Andre skal vide, at den del af befolkningen får, relativt set, meget for pengene. BMW i5 eDrive40 til cirka 594.000 kr. er meget billigere end Mercedes EQE, og den ligger meget tættere i pris på lillebror i4, end man skulle tro.  

Langt mere attraktiv end EQE

EQE og i4 har hver en række styrker, som har gjort dem populære i Danmark. EQE har lang rækkevidde og fås i mange udgaver, og i4 har givet klassen et strejf af køreglæde. Men de to elbiler har også en række ting med sig, som ikke er ideelle.

EQE er et gyseligt forsøg på at lave en aerodynamisk elbil. Det er lykkedes med både det gyselige og god aerodynamik. Interiøret er billigt, og man sidder højt og underligt i Mercedes’ elbil. Priserne er heller ikke noget, Mercedes skal prale af. Og i4? Kabinen er så trang, at jeg opfatter den som en bil, der kun egner sig til to personer.

Som en meget større bil end i4 kommer i5 med overlegne pladsforhold. Den store bagklap har i4 godt nok som en fordel, men i i5 kan fire voksne til gengæld brede sig. Overfor de spøjse siddeforhold i EQE står i5 med klassisk BMW-siddeposition; hvis man vil sidde lavt, kan man sidde meeeeget lavt, men man kan også skrue forsæderne højt op.

Der er blevet en meget stor sedan ud af den seneste 5-serie, og uanset om den står som 520d eller i5, er den mindre elegant end den tidligere 5-serie. Den slår nemt EQE på design, men på en tur til Skanderborg opdager jeg, at en i5 ikke bare er en i5. 

Sportline? Nej tak

Sportline er der, det starter i i5-familien. Sportline er basismodel, og den er ret godt med på udstyr til de godt 594.000 kr. Testbilen er den lidt dyrere M Sport til 629.000 kr., hvor pynt og styling udgør det meste af forskellen.

35.000 kr. for mørke alufælge, styling ude såvel som inde og M Sport-undervogn er ingenting i den store sammenhæng. Og tak, BMW, for at prisen er så lav, for da jeg parkerer ved siden af en i5 eDrive40 Sportline i Skanderborg, ser jeg, hvorfor i5 er selvskrevet til M Sport-behandlingen.

Alufælgene er meget, meget almindelige. Fred være med det. Problemet er frontdesignet med glatte kofangere med en slags vinger. Så dejligt, at muligheden er der for at ændre så meget på designet, men jeg hører utvetydigt til i M Sport-lejren. 

Det klassiske iDrive-drejehjul er overflødigt

629.000 kr. er kun begyndelsen for testbilen. Tillægget for at forvandle en i5 i M Sport-klæder til testbilen er omkring 100.000 kr. Travel-pakken til 21.894 kr. burde slet ikke være ekstraudstyr, for jeg forventer, at el-betjent bagklap og nøglefri betjening er gratis i en elbil til mere end 600.000 kr. Innovation- og Komfort-pakkerne til henholdvis cirka 26.000 kr. og 35.000 kr. er okay at finde på ekstraudstyrslisten; indholdet er goder som head-up-display, 360 graders kamera, sædevarme i bagsædet.

15.000 kr. står der ud for AC-opladning med 22 kW. Hvis det lyder som ukendte begreber, så er det typisk standard, at elbiler lader ved en ladeboks eller langsom ladestander med 11 kW. 22 kW er dobbelt hastighed, og det er en mulighed mange steder i det offentlige rum. Med den styrke kan i5 lades fra 0-100 procent på cirka fire timer, så forskellen er lige så stor, som den lyder, når man hører 11 overfor 22.

Det er rart at sidde i i5, om den så kører eller man holder til lynopladning, som kan ske med konkurrencedygtige 205 kW. BMW startede i den seneste 7-serie med baggrundsbelyste paneler, der ligner store slebne krystaller (det er bare gennemsigtig plast). Belysningen kan justeres i styrke og i farve, så man kan bade interiøret i koral, flamingo eller bare hvid eller blå. Det spiller godt sammen med det skærmtunge miljø.

Den store touchscreen til infotainmentsystemet står for justeringsmuligheder af kabinetemperatur og sædevarme, og den forreste menu med store kakler giver et solidt overblik, så man sjældent er nødt til at gå til selve hovedmenuen. Når man derind, er det hele overvældende, fordi funktionerne er utallige.

I slutningen af testugen opdager jeg, at jeg ikke rigtig har brugt det store iDrive-drejehjul, men hele tiden den store touchscreen. Jeg har bandet BMW langt væk, fordi hjulet er droppet i mindre modeller som X1 og 2-serie Active Tourer. Men nu kan jeg kun kigge indad og sige, at BMW får ret, og jeg får fred.

Hvad skal jeg med i5 M60?

En stor sedan fra BMW er mere elegance og fasthed, end den er egentlig dynamik og skarphed. Det er mange år siden, og når en bil er på den gode side af fem meter og den forkerte side af 2,2 tons, hører andet sig heller ikke til. 

Fra gamle dages BMW kommer det hurtige, tunge styretøj, bremser som bider til og en fasthed og soliditet i affjedringen. Men forskellen fra en 5-serie årgang 2006 til en i5 årgang 2024 er, at tænderne bliver siddende i kæben, når man kører over et højt vejbump eller rammer et hul efter det andet i vejen. Det faste i undervognen når aldrig op i sæderne og frem til kroppen, og jeg er imponeret over den undervogn, i5 kører med.

Min kløgtige kollega Simon testede for nylig topmodellen i5 M60 med 601 hk. Jeg har også prøvet den Autobahn-raket tilbage i efteråret, og den er for feinschmeckere, som både skal have glasur, flødeskum og is til den gode kage. Den er en overdrivelse, hvor i5 eDrive40 med 340 hk er den fint afstemte, koncentrerede og dejlige oplevelse.

Den “lille” i5 er også rigtig hurtig, så kommer man fra en ældre sekscylindret 5-serie, benzin eller diesel, så rykker den elektriske “basismodel” lige så godt.

Forbruget lider af en vinterdepression

Den rykker, indtil jeg finder ud af, at forbruget er helt forskruet. Vinteren er notorisk hård for batterierne i elbiler og dermed for forbrug og rækkevidde, men jeg har beviser nok for, at forbruget ikke behøver at gå helt bersærk, når der er minusgrader i Danmark. En test for nylig af Kia EV9 viste i hvert fald så meget.

BMW sender i5 eDrive40 af sted med en rækkevidde på 572 kilometer og et forbrug på 15,9 kWh for hver 100 kilometer. Det skulle være godt, hvis det var tæt på virkeligheden, men i5’eren bruger langt mere strøm end det, og et op til dobbelt så højt vinterforbrug ved helt fredsommelig kørsel er en realitet i løbet af den tid, jeg har i5 til rådighed.   

Hvor gemmer de faktorer sig, som giver i5 så højt et forbrug, når det burde være så lavt? Når jeg ikke har et forbrug ved højere temperaturer at sammenligne med, er det stort set kun kulden, der dukker op i søgningen. Bilen bruger tilsyneladende rigtig meget energi på at varme batteriet op. Er elmotoren ineffektiv? Det kan være en anden problemstilling. 

Når noget stikker så meget ud som det høje forbrug i en ellers næsten perfekt elbil, så gør det desto mere ondt. BMW i5 har en karakterbog, hvor der er masser af høje karakterer for komfort, køreegenskaber, indretning, pladsforhold og kraftudvikling. Men karakteren for forbrug og rækkevidde trækker virkelig ned, og det er så ærgerligt, at det er trist.


SPECIFIKATIONER

BMW i5 eDrive40 M Sport 

Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 340 hk/430 Nm
0-100 km/t: 6,1 sekunder
Tophastighed: 193 km/t
Forbrug: 15,9 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 81,2 kWh
Ladekapacitet: 205 kW
Rækkevidde: 572 kilometer
Mål (L/B/H): 506/190/152 cm
Køreklar vægt: 2.205 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 490 liter

Pris: 628.554 kr. (i5 fås fra 593.554 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 50.000/7.195 kr. (i5 fås fra 50.000/6.495 kr.)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: 564.554 kr. (i5 fås fra 531.554 kr.)

*Prisen på privatleasing er med 15.000 kilometer om året og en løbetid på 36 måneder.

Del artikel:

Brugte biler fra BMW til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS