Kategorier
Nyheder

Brint i overhalingsbanen – BMW og Toyota går sammen

Japansk know-how møder tysk køreglæde. BMW og Toyota laver fælles masseproduktion af brintbiler allerede i 2025.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Hvor lang tid det tager at udvikle og færdiggøre nye teknologier behøver man bare kigge på brintbilerne for at se: Toyota startede i 1992 udviklingen af en brintbil. Den første kunderne kunne købe, i stærkt begrænset omfang, kom på udvalgte markeder i 2015.

LÆS OGSÅ | Test: Toyota Mirai er den bedste bil, ingen tror på

23 år efter de indledende manøvrer kom Toyota Mirai på gaden. En lækker elbil drevet af brint med et afskyeligt design, som Toyota kunne undskylde sig med skyldtes al den luft, drivlinjen skulle bruge.

Selv de mest inkarnerede fans af brintbiler og teknologien som sådan må dog indrømme, at der er langt til gennembruddet og den store udrulning.

Anden generation Toyota Mirai deler platform med luksusbilen Lexus LS. At Mirai er velkørende er en underdrivelse

Elbilerne har hos en del mærker sat udviklingen af brintbiler i stå. Pengene strømmer i retning af elbiler som kører på strøm og ikke brint som omdannes til strøm i bilens indre.

Men troen på brintbiler har fået et boost med introduktionen af varebiler med brint fra bl.a. Citroën og Renault. En ny aftale mellem BMW og Toyota gør nu at personbilerne virkelig kommer tilbage i spillet.

Masseproduktion hos Toyota i 2025

Salgschef for BMW, Pieter Nota, oplyser til Nikkei Asia (børsindeks) at BMW har indgået aftale med Toyota om masseproduktion af brintbiler hos Toyota. Produktionen skulle være kørende allerede i 2025.

BMW har allerede et omfattende projekt med brintteknologi kørende, som i løbet af 2022 ender i et begrænset antal af X5 som brintbil. Den store SUV kommer med 374 hk, og prototypen kører under navnet iX5 – en anerkendelse af, at SUV’en i princippet, som iX1 og iX3, er en elbil. Den producerer bare sin egen strøm.

LÆS OGSÅ | Elektrisk BMW i7 kan blive din for 1.548.000 kr.

Aftalen mellem BMW og Toyota, som i forvejen er forbundet gennem bl.a. Z4 og Supra, er vigtig for brintteknologiens videre udvikling og udbredelse. Begge mærker er store spillere over det meste af verden, og deling af udgifterne og større produktionskapacitet er grobund for brintbilens udbredelse.

BMW iX5 under vintertest i Nordsverige. Brintbilen skulle kunne klare selv meget lave temperaturer uden problemer

Brint i de store personbiler

At lave brint om til strøm i en bil er langt fra nogen effektiv løsning i forhold til “rigtige” elbiler, som får strømmen via ekstern opladning. Men BMW er af den opfattelse, at især store og tunge biler – som SUV-modeller – med fordel kan køre på brint.

BMW-salgschefen nævner flere faktorer, som gør brint relevant mange steder i verden. En optankning med brint kan klares på 3-5 minutter (og brinten kan opbevares i tankanlæg), mens infrastrukturen omkring opladning af elbiler også lang tid fremover vil være en stor forhindring for mange.

Med brintbilen kan de, i hvert fald lokalt, køre lige så emissionsfrit som i en elbil.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.