Test: VW ID.7 Tourer er en stationcar, der sparker opad
Den nye VW ID.7 Tourer er ikke bare en gennemført stationcar men en Volkswagen i højeste potens. Det er nok til, at Audi og BMW nappes i haserne.
Tekst & foto: Simon Hallenslev / Dato: 20. februar 2022
Hvis der er noget, som elbilerne fortsat bøvler med, er det opladningstiden. Selvom bilproducenterne febrilsk forsøger med flere kW på lynladning, ender man alligevel ofte med at holde en halv times tid ved standeren, fordi den maksimale ladehastighed typisk kun opnås kortvarigt.
Den slags udfordringer bliver man helt fri for, når man kører brint. Optankning er lige så ukompliceret og hurtigt overstået, som man kender det fra en benzin- eller dieselbil.
Trods den traditionelle optankning får man med en brintbil den samme lydløse fremdrift som en elbil samt ingen udledning under kørsel. Så hvorfor er der ikke flere, der kører brint? Det kigger jeg nærmere på, når jeg lever en uge med den fede brintflyder Toyota Mirai.
Motor: Elektrisk, brint-hybrid
Ydelse: 182 hk / 300 Nm
0-100 km/t: 9,2 sek.
Tophastighed: 175 km/t
Rækkevidde: 650 km
Mål (L/B/H): 497/147/188 cm
Bagagerum: 321 liter
Startpris: 517.990 kr.
Det er ikke kun den lette brintgas, som Toyota Mirai har til fælles med et elegant Zeppeliner luftskib. Det er også den lyd- og kompromisløse fremfærd, der får kørsel i Mirai til at føles som et luftskib, der flyver tæt på vejens overflade frem for at køre på den.
Med 182 hk er Toyota Mirai ikke en hurtig bil – men den opleves ikke som et containerskib, selvom den lange og voluminøse statur kan narre en til at tro det.
SE OGSÅ | VIDEO: Brintbilen Toyota Mirai er en luksusbil til Avensis-pris
Styretøjet er let, og selvom undervognen er überkomfortabel, opleves den ikke svampet. Måske det er fraværet af tunge batterier, der gør, at den næsten fem meter lange brintbil føles let og agil på både snævre storbygader og kringlede landevejssving.
Testbilen er udstyret med 20-tommer store fælge, der på magisk vis ikke spolerer komforten. Toyota Mirai stryger over ujævnhederne med bravour, hvor særligt motorvejskørsel er en fryd; understøttet af en kabine der er helt tyst.
Den komfortable stil, som Toyota Mirai lægger for dagen i køreegenskaberne, følger fint med ind i kabinen. Det er bløde og komfortable gemakker, som man hurtigt finder sig til rette i.
Man føler sig pakket godt ind i bløde materialer, når man får bagdelen skruet ned i de lækre sæder, der er placeret lavt og giver en god køreposition.
LÆS OGSÅ | DUEL: Kia EV6 møder MG Marvel R (og Korea er langt foran Kina)
Når man sidder lavt, har en megalang kølerhjelm og en tilsvarende lang bagende, kan Mirai virke som en mundfuld at manøvrere. Her er 360-graders kameraet en håndsrækning, man bør betale for. Det er standard i udstyrsniveauerne H3 Executive og H4, som testbilen er udstyret med.
I H4 udstyrsniveau, som starter i 661.990 kr., kommer udstyr som panoramaglastag, gigantisk 10,1-tommer head-up display, 3-zonet klimaanlæg, digitalt klimapanel til bagsæderne og varme heri samt elektrisk justerbar ratstamme. Det er Lexus-luksus, og det får Mirai til at føles som en vaskeægte ministerflyder.
Billigere kan også gøre det, og i indstigningsniveauet H3 kommer stadig LED-forlygter, nøglefri adgang, klimaanlæg, almindeligt bakkamera, klimaanlæg, digital instrumentering på 8 tommer og infotainmentskærm på 12,3 tommer. H3 starter i 517.990 kr. mens H3 Executive starter i 581.990 kr.
Selvom byggekvaliteten er til UG, og selvom materialerne føles både bløde og velvalgte, knækker filmen lidt i infotainmentskærmen. Den opfylder langt fra den velbyggede luksusfornemmelse, man ellers får, og fremstår desværre både grynet og gammeldags.
Mens der er rig mulighed for at brede sig på forreste række, er tilfældet ikke det samme på bagsædet. Brinttanke og -teknologi æder sig ind på pladsen, hvorfor man ikke får den ministerværdige bagsædeplads, som udseendet kunne friste en til at tro.
Midtersædet er irrelevant for selv de mindste, og selvom Toyota har forsøgt sig med fordybninger i taget, får personer over 1,80 meter hurtigt problemer med at få plads til frisuren. Benpladsen er udmærket, mens pladsen til fødderne under forsæderne er trang.
Bagagerummet er begrænset til 321 liter, hvilket er på niveau med en Ford Fiesta, og knapt nok til en forlænget weekend for fire personer.
Jeg er ikke ingeniør, og jeg har ingenlunde den tekniske kunnen til at forklare, hvordan en brintbil fungerer i detaljer. Tillad mig derfor at barbere det ned til det essentielle.
En brintbil er udstyret med en brændselscelle, der producerer strøm ved hjælp af en kemisk proces, der består af brint. I brændselscellen bliver brint omdannet til strøm, der driver en elmotor, og som har drikkerent vand som eneste udledning under kørsel.
Selvom det er brint, man fylder i, kører Toyota Mirai derfor fuldstændigt som en elbil. Samme elektriske moment og samme lydløse fremfærd.
På den negative side udnytter en brintbil ikke elektriciteten nær så godt, som en batteridrevet elbil gør. Der går med andre ord mere strøm tabt i en brintbil. Derudover er brint dyrt på mere en én måde. Optankning koster godt det samme som en benzinbil, mens høje udviklingsomkostninger presser brintbilpriserne op. Og nå ja, så er det ikke muligt at tanke en brintbil op derhjemme, som man kan lade en elbil. Her er man bundet af brintstationer, og det vender jeg tilbage til.
SE OGSÅ | VIDEO: Hvad sker der med brintbilerne?
På den positive side er brintbiler mere rækkeviddestærke end elbilerne. I Toyota Mirai er rækkevidden øget med 30 procent sammenlignet med forgængeren gennem blandt andet større brinttanke, og den er derfor opgivet til flotte 650 km. Herudover er der selve optankningen, der, som nævnt, er betragteligt hurtigere end opladningen af en elbil.
Ja, Toyota Mirai er opgivet til 650 km på en tankfuld brint. Forstå derfor min skuffelse, når jeg hopper ind i den nyoptankede brintbil, der i sin digitale instrumentering fortæller mig, at den tilgængelige rækkevidde er 360 km.
Det er ganske vist en frostklar januar morgen, når jeg henter testbilen hos Toyota lidt uden for København. En fejlmargen på 290 km er nu alligevel vildere, end jeg har oplevet det i tilsvarende elbiler. Heldigvis for Toyota Mirai viser det sig at være et meget konservativt skøn.
Den første lange tur, jeg begiver mig ud på, er med kurs mod Odense med en lavthængende eftermiddagssol i ansigtet og en temperatur i omegnen af nulpunktet. Med en halvtom E20 foran mig, kører jeg stabilt mellem 110 og 130 km/t hele vejen.
Ifølge displayet nøjes Toyota Mirai med at nippe til strømmen – også når jeg ligger på den gode side af 130 km/t. Selv ved disse hastigheder bruger Mirai kun omkring én kilometers rækkevidde på én kørt kilometer. I enhver elbil havde denne ratio været noget mere nedslående.
LÆS OGSÅ | TEST: Kia EV6 er svær at komme udenom
Selv under Kong Vinters hersken vurderer jeg derfor, at man nemt kan klemme mellem 400 og 450 km ud af Toyota Mirai – også selvom det hovedsageligt er på motorvej. Blandet kørsel kan strække rækkevidden endnu mere.
Måske hæftede du dig ved, at jeg nøjedes med at vurdere rækkevidden. Jeg kørte ikke Mirai flad, eller tilnærmelsesvist tæt på flad, fordi jeg ikke besad cojones til det. Det leder mig naturligt videre til Toyota Mirais største problem, der er et problem, du allerede kender.
Før jeg sætter kursen mod Odense, lærer jeg nemlig, at der ikke findes én eneste brintstation på Fyn. Der er fem brintstationer i Danmark; København, Korsør, Aarhus, Kolding og Esbjerg, og det er selvsagt ikke nok.
SE OGSÅ | VIDEO: Vi sammenligner hybrid-, el- og brintbiler
Til sammenligning var der ifølge Transportministeriet cirka 4.200 offentligt tilgængelige ladestandere i Danmark i slutningen af 2021. Selvom der er planer om flere brintstationer, kræver det ingen matematiker for at regne ud, at der er lange udsigter til, at brintbilerne får samme kår som elbilerne.
Toyota Mirai og Hyundai Nexo er de eneste to brintbiler, du kan købe herhjemme i dag. De er ladt i stikken, fordi der er større tiltro til elbilerne, og når det kommer til Mirai, er det en synd og skam. Jeg er nemlig ret pjattet med den.
Jeg er pjattet med det iøjnefaldende flyder-design, de komfortable men stadig agile køreegenskaber samt den velbyggede og notorisk tyste kabine. Jeg er også ret pjattet med den udledningsfri kørsel og den simple optankning.
LÆS OGSÅ | 2022 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris
Jeg er til gengæld knapt så pjattet med, at der kun er fem ladestationer i Danmark. Rækkeviddeangst får en helt ny dimension, og det begrænser brugen af den vellykkede brintbil. Hvis vi alle troede mere på brint, ville jeg også tro mere på Mirai, og jeg ville i princippet også vælge den over en elbil. Men ikke før.
Hvis du har helt hånd i hanke med dine kørselsbehov, bor tæt på en brintstation og sjældent kører med langlemmede bagsædepassagerer, er Toyota Mirai en af de mest komfortable flydere, som en halv million kan købe dig.
Den nye VW ID.7 Tourer er ikke bare en gennemført stationcar men en Volkswagen i højeste potens. Det er nok til, at Audi og BMW nappes i haserne.
Der er ikke solgt mange eksemplarer af den nye Mercedes-AMG C 63 S – og det forstår vi godt. Læs med og find ud af hvorfor.
Vi hylder tre tyske baghjulstrækkere med V8-motor, der tager dig tilbage i tiden, hvor køreglæde handlede om dækrøg og dramatik frem for assistentsystemer og acceleration.
Den nye Mini Cooper SE på el kan køre meget længere på en opladning end den gamle. Det gør den meget tungere, men ikke alt er tabt.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.