Kategorier
Nyheder

Find faceliftet: Kan du se, hvad der er sket med BMW Z4?

Pludselig er den nye BMW Z4 fyldt 4 år. Tid til facelift. Faceliftet er svært at få øje på, men hvis man ser godt efter, kan det lade sig gøre.

TEKST Morten Bek FOTO PR

“En rendyrket roadster – mere sportslig og visuelt mere attraktiv end nogensinde før: Det her er 2023-udgaven af BMW Z4.” Der må være sket en del med roadsteren fra BMW, når tyskerne bruger så store ord.

Måske det er vores syn, der ikke er, hvad det har været. Men vi har virkelig svært ved at få øje på den store visuelle attraktion ved den faceliftede Z4 i forhold til den gamle.

LÆS OGSÅ: Duel: Taget ned og sommeren ind i BMW Z4 og Mazda MX-5

Den nye Z4 er pludselig fyldt 4 år, og det er helt efter bogen, at BMW nu giver den et facelift. LCI, som tyskerne kalder det – Life Cycle Impulse. Fancy ord, som må betyde noget med elektrisk stød til at forlænge en livscyklus.

Svært at fornemme ud fra billederne, at Z4 har fået et boost af nogen art. Kan du se, hvad der er sket med roadsteren? – Herunder er der to billeder. Til venstre et af Z4 årgang 2018, til højre et af årgang 2022.

Ny farve… Tordennat!

Hvis de to billeder ikke helt har givet dig noget, så se på grillen. De små vertikale sølvfarvede nister er væk, erstattet af sorte, sekskantede elementer, som danner et net.

BMW-designerne har også, rent visuelt, vendt de små luftindtag yderst i kofangerne. Bilen har også en anden farve, men det er tilfældigt og har ikke noget med faceliftet at gøre.

LÆS OGSÅ: BMW XM er den første rene M-model siden M1

Jo, den er ny, farven på 2022-årgangen. Thundernight. Tordennat! Yderligere to nye farver er der: Portimao-blå og Skyscraper-grå.

Hop ind i Z4, og det bliver sværere endnu. Forskellene er minimale mellem de to årgange. Der er ikke længere separate udstyrslinjer (som Sport Line, M Sport), for alle Z4 har nu M Sport som standard, og det gælder også de firecylindrede. 30i-versionen har fået kunstlæder, Sensatec, på instrumentbordet.

Nej, Z4 fås IKKE med manuel gearkasse

Da vi hørte “BMW Z4 og facelift”, var første tanke “manuel gearkasse”. Fordi søstermodellen fra Japan, Toyota Supra, nu fås med 3-liters turbomotoren og manuel gearkasse, var det oplagt, at det samme ville ske med Z4.

Forkert. Alle Z4’ere har 8-trins automatgear. Det er helt okay, at man ikke kan få en 520d med manuel gearkasse, men det ligger til Z4 at være køreaktiv og involverende, så hvorfor ikke en manuel til den?

LÆS OGSÅ: BMW 3-serie frisket op – ny snude og skærme i bredformat

Motorerne er præcis de samme som før. Basismotor er 2-liters turbomotoren med 197 hk i Z4 sDrive20i (den mangler kræfter), og samme motor med mere power ligger i Z4 sDrive30i med 258 hk (den fandtes ikke i Danmark før faceliftet. Så det gør den nok heller ikke efter).

Øverst i hierarkiet finder vi 3-liters turbomotoren med 340 hk. Den sekscylindrede motor er i 3-serien for længst opgraderet til 374 hk (som Z4 og Supra også har i bl.a. USA), men det sker ikke i Z4.

Som så meget andet, der ikke sker eller er sket. Alle udviklingskronerne går til elbiler og SUV’er. Z4 er ikke elektrisk, og den er meget lav.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.