Kategorier
Elektrisk Nyheder

BMW XM er den første rene M-model siden M1

Teamet hos BMW M har fået lov at udfolde sig og skabe en ekstravagant stor SUV, der kun kommer som M-model – en plug-in hybrid med op til 748 hk.

TEKST Morten Bek FOTO PR

BMW XM er ikke bare den første plug-in hybrid fra M-afdelingen. Den nye SUV er også den første rendyrkede model fra BMW M siden sportsvognen M1.

Hvis ikke M1 står helt klart i erindringen, så er det undskyldt. Vi skal langt tilbage i tiden for at finde produktionsårene for sportsvognen: Fra 1978 til 1981.

LÆS OGSÅ: Lyntransport: BMW M3 for første gang som stationcar

Den nye XM er nutidens topmodel – og nutidens sportsvogn. En model som M1 passede ind i 1970’erne og 1980’erne, hvor en klassisk sportsvogn var det ypperste på prestigestigen for yuppierne og de rige. SUV’en er nutidens svar på den topmodel.

Label Red er det nye ekstra pift hos BMW M

BMW XM er på alle måder en brutal bil – en sportsvogn klædt i SUV-klæder. Den er med 511 cm i længden kun lidt kortere end den store X7, som har plads til syv.

XM er endda lidt bredere end X7, og uden at sidespejlene er talt med, breder den fempersoners SUV sig 200,5 cm på vejen.

Brutaliteten bor også i XM-modellens indre. I Europa er SUV’en som udgangspunkt en plug-in hybrid, men det skal man ikke tage som noget negativt. Det nye M Hybrid-system har nemlig, først og fremmest, en stor V8-benzinmotor på 4,4 liter som kerne.

BMW XM kan også gå helt i sort, hvis man ikke kan med bronze

V8’erens rene ydelse er 489 hk, men der skal pakkes yderligere 164 hk på for at nå frem til den samlede ydelse; i kraft af en elmotor med 197 hk, der er monteret i gearkassen, leverer XM 653 hk.

LÆS OGSÅ: Video: BMW M240i eller Audi RS3? Hvem bygger den bedste bil?

Ikke imponerende, siger du? Det har BMW M allerede taget højde for. I efteråret 2023 kommer Label Red-versionen, en model à la Competition-versionerne for eksempelvis M4 og M5. XM Label Red får en opgraderet V8’er med en ydelse på 585 hk og en samlet ydelse på 748 hk – den stærkeste M-model nogensinde.

I den først tilgængelige version med 653 hk ryger man fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Og i kraft af et batteri på 25,7 kWh (anvendelig andel) kan man tilbagelægge op til 88 kilometer på strøm alene.

En M der kan komforten, men også dynamikken

Meget står på spil, når BMW M laver sin første rendyrkede bilmodel i årtier. Forventningerne er høje, for M-afdelingen har ikke “bare” overtaget en eksisterende BMW-model, men har haft frie tøjler fra starten.

Fordi XM er modpolen til en klassisk sportsvogn og dens lave karrosseri og siddeposition, skal der trylles for at modvirke bilens højde.

LÆS OGSÅ: Test: Ny BMW M5 Competition generobrer tronen

Som standard har XM adaptiv M Professional-undervogn med elektronisk styrede støddæmpere, aktivt anti-krængningssystem med 48 volt elmotorer og Integral Active Steering – bagakselstyring, hvor baghjulene kan vinkles for at højne stabilitet og gøre bilen mere adræt i sving.

I XM er der selvfølgelig uendeligt mange indstillingsmuligheder for undervogn, (kunstig) motorlyd, hybridsystem, styretøj, ESC og andet godt.

På forskellige M-knapper, blandt andet M Mode og M Hybrid, kan man styre bilens opførsel helt ned i detaljen.

21″ hjul er standard, men XM kan udstyres med fælge op til 23″. Den store grill kan ikke varieres i størrelse

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.