Test og anmeldelser

DUEL: Taget ned og sommeren ind i BMW Z4 og Mazda MX-5

Af i Test og anmeldelser
To åbne og kompakte biler med klassisk stofkaleche og plads til to. Baghjulstræk og 2-liters motor med omkring 200 hk – men her slutter lighederne mellem de to cabrioleter.

Af: Morten Bek / d. 1. august 2020

Ah, den danske sommer. Omskiftelig så man tror, det er løgn. Men er man den heldige ejer af en cabriolet, skinner solen altid. Sådan føles det i hvert fald, for taget skal bare ned og luften ind i kabinen, om det så er 12 eller 28 grader udenfor. Åben bil kan man altid køre; Præcis som det ikke er vejret, men påklædningen, der er vigtig, når man går ud ad døren derhjemme, så er det påklædningen (og klimaanlægget), der tæller i den åbne bil.

LÆS OGSÅ | STORTEST: Den nye Audi A3 møder ærkerivalerne BMW 1-serie og Mercede-Benz A-Klasse

Cabrioleter er blevet mere populære i Danmark, siger brancheforeningen De Danske Bilimportører. Det selv om der faktisk er færre af dem at vælge imellem, end der var for 10-15 år siden. Især i den prisbillige sektion af markedet, hvor alt fra Nissan Micra CC til Opel Astra Twin Top gjorde det muligt for rigtig mange at køre en åben model, er der skåret ind til benet. Du kan end ikke købe en VW Golf som cabriolet mere. Sørgeligt, må jeg bare sige.

Mazda holder heldigvis stædigt fast i at producere sin lille og lette cabriolet til to personer: Roadsteren MX-5, der første gang dukkede op i 1989. Den blev beriget med en ny og meget stærkere 2-liters motor med 184 hk i 2018. Det er kun 13 hk færre end den mindste variant af BMW Z4, der også er cabriolet til to personer. Den har også 2-liters motor, baghjulstræk og stofkaleche, men så er jeg faktisk også ved at løbe tør for ligheder mellem de to åbne modeller.

Specifikationer

BMW Z4 20i

Connected

Motor: R4 benzin, 1.998 ccm

Ydelse: 197 hk / 320 Nm

0-100 km/t: 6,8 sek.

Tophastighed: 241 km/t

Forbrug: 13,6 km/l

Startpris: 683.694 kr.

Specifikationer

Mazda MX-5 2,0

30th Anniversary

Motor: R4 benzin, 1.998 ccm

Ydelse: 184 hk / 205 Nm

0-100 km/t: 6,5 sek.

Tophastighed: 219 km/t

Forbrug: 14,5 km/l

Startpris (2,0): 489.000 kr.

Hvordan ligner de to hinanden?

I en verden af store og høje SUV’er og biler i Polo-klassen, som strækker sig over fire meter, er BMW Z4 og Mazda MX-5 befriende kompakte og meget tilbageholdende i størrelsen. MX-5 er med bare 392 cm i længden kortere end en Polo, og så er den bare 123 cm høj. Det betyder, at du sætter dig laaangt ned, når du skal ind i førersædet, og det føles som om, der er endnu længere, når du skal op. Z4 er 432 cm lang og 7 cm højere end Mazda’en, men tro nu ikke, det føles som om, man stiger ind i en SUV – tværtimod. Det betyder lavt tyngdepunkt – og at man sidder tæt på jorden. Det er sådan, en sportsvogn skal være.

LÆS OGSÅ | 10 irriterende ting i nye biler

Konceptet for de to åbne sportsvogne er i princippet det samme. 2-liters benzinmotor, motoren liggende på langs og med en kardanaksel, som sender kræfterne til baghjulene. Plads til to og med en solid stofkaleche, som gør, at de kan bruges året rundt.
I princippet samme koncept. Hvis man kun kigger på specifikationerne, så minder de meget om hinanden, Z4 og MX-5. Oplever man dem i virkeligheden, sætter sig ind i dem, kører i dem, minder de forbløffende lidt om hinanden.

Z4 er luksusbilen med god plads, der som en anden 5-serie kan proppes med komfort- og sikkerhedsudstyr. Læder overalt, stort head-up-display, varme I rattet, stort infotainmentsystem – og selvfølgelig er den velisolerede kaleche fuldelektrisk. Støjniveauet med taget oppe er som i en almindelig bil. Motoren kører med turbolader, så allerede fra 1.450 o/min serveres de 320 Nm gennem en smidig automatgearkasse til baghjulene.

LÆS OGSÅ | Se kortet: Her er der størst risiko for at blive blitzet

MX-5 er den stramme og trange lille model, hvor minimalisme skrives med stort M. Kalechen er manuel, men den er til gengæld verdens hurtigste: Man løsner grebet, som holder kalechen fast til forruderammen, og så svinger man den på et splitsekund bagud og klikker den fast i låst position. Støjen er trættende på længere ture, også med kalechen over kabinen, men du godeste, hvor er det sjovt at hive de 205 Nm ud af motoren, som først sker fra 4.000 o/min. Automatgearkasse? Nej, er du da tosset. Manuel gearkasse, som betjenes med små vrik for perfekte skift.

Hvordan kører de?

Z4 bevæger sig med en tyngde, som kan misforstås for at være sportslig. Styretøjet er tungt, bilen føles tung. Den skal op i fart og presses for at føles så dynamisk, som jeg i nogen grad forventer. Så har den solidt vejgreb og nogenlunde kommunikation gennem styretøjet. Jeg falder ikke i svime over køreegenskaberne, men jeg har en idé om, at det skyldes motoren.

SE OGSÅ | Sommerferien er reddet: Guide til de små autocampere

Det er en basismotor, og sådan opfører den sig. 2-liters motoren kunne bestemt være mere villig til at dele ud af kræfterne her i Z4 20i. Der er desværre næsten 120.000 kr. ekstra at betale for den stærkere Z4 30i med 258 hk, som jeg tror vil være langt bedre for Z4 – den gør det fremragende i en 3-serie, så mon ikke den også vil gøre det her?

MX-5 kan man køre langsomt og stadig opleve, at smilet bliver kæmpestort. Den er forholdsvis blød i affjedringen, så den læner sig ind i svingene, men fordi vejgrebet er fremragende, kan jeg presse og presse uden at komme i uføre. Styretøjet kunne være 10 procent hurtigere, men ikke desto mindre er MX-5 noget af det sjoveste, penge kan købe.

LÆS OGSÅ | 10 irriterende trends i nye biler

Den vejer næsten 400 kg mindre end Z4, og det giver den turboløse motor mere magt, end man skulle tro. Den er skarp på speederen, elsker omdrejninger og er langt om længe med til at få MX-5 til at føles hurtig, som den aldrig helt har føltes før.

Hvad koster de to åbne modeller?

Der er lige så stor forskel på priserne, som der er på bilerne. Ikke overraskende, når vi snakker om en BMW og en Mazda. Lige under 700.000 kr. for Z4 20i er slet ikke voldsomt. Jeg ville bare ønske motoren kunne noget mere, så en meget dyr opgradering til Z4 30i ikke ville virke så nødvendig.

LÆS OGSÅ | Første tur: VW T-Roc uden tag er ikke at tage den for langt

I 2019 kunne man købe en MX-5 til under 300.000 kr. En vild pris. Godt nok med 1,5-liters motoren med 131 hk, som er okay, men heller ikke mere. Så trådte nye regler for brændstofforbrug i forhold til bilens størrelse i kraft, og det har stukket en kæp i hjulet på MX-5-tilgængeligheden. Nu koster MX-5 1,5 hele 439.000 kr. og den testede 2-liters går for 489.000 kr. MX-5 er gået fra at være tilgængelig sportsvogn for folket til at være en bil for entusiaster. Virkelig, virkelig ærgerligt.

Der er ingen vinder i denne duel, heller ikke en taber. Det er to så forskellige biler, som tiltrækker vidt forskellige mennesker. På papiret så ens, i virkeligheden så forskellige – og det er kun fedt.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.