Genkendelsesfaktoren er der ikke: fra originalen, Smart City-Coupé (ForTwo) fra 1998, til Smart #3 er der lige så langt som fra en Citroën C1 til en Porsche Taycan.
Smart blev skabt på en dengang helt utænkelig måde, nemlig som et forslag til en bybil fra den schweiziske urproducent SMHs (Swatch-ure) til bilproducenter, der ville være med på idéen.
Mercedes-Benz endte med at bide på, og efter både tilbageslag omkring bilens stabilitet og samarbejdet med SMH, som endte med at blive oplyst, kom den kun 250 centimeter lange bybil ud i 1998. Den lille bil var usædvanligt sikker i kraft af den omkransende Tridion-celle, der både var en en del af karosseriet og en sikkerhedscelle.
I dag er det ikke usædvanligt, at producenter af elektronik og andet, der ikke har med biler at gøre, indgår samarbejde med en bilproducent. Men det foregår primært i Kina, hvor Huawei og Xiaomi er bare to elektronikproducenter, der er gået bilvejen.
Kina er også det, der kendetegner Smart i dag. Mercedes-Benz kunne i slutningen af 2010'erne ikke se en vej ud af det mørke, Smart var havnet i, så tyskerne lavede en joint venture med Geely, der ejer bl.a. Polestar, Volvo og Zeekr.





#3 er i familie med biler fra Volvo og Zeekr
Smart-bilerne produceres derfor ikke længere i Frankrig, men i Kina. Der er ingen af de små tilbage, men i stedet tre crossover-modeller, der alle er elbiler: #1, #3 og #5. Smart er ikke til stede i Danmark, men især den kompakte #1 har fundet vej til Danmark i en del let brugte eksemplarer fra udlandet.
Smart har et traditionsrigt samarbejde med den tyske tuner Brabus, som lavede vilde udgaver af de små bybiler. Det er også Brabus, der står for noget af tuningen i den udgave af den kompakte #3, der er til salg på Bilbasen - hos Pedersen & Nielsen i Risskov, nord for Aarhus.
#3 Brabus er en 440 centimeter lang crossover med et design, der mest af alt kan betegnes som rundt. #3 har rigtig meget til fælles med en anden specialitet på Bilbasen, nemlig Lynk & Co. 02 - og den mere kendte Volvo EX30. Der bruges samme platform i de tre modeller, og Smart # fås derfor med enten 272 eller 428 hestekræfter.






En kraftig sag med 428 hestekræfter
Når det er Brabus, der har haft fingrene i den kompakte Smart, så har den 428 hestekræfter og firehjulstræk. Det er dog ikke meget andet end design og de mange hestekræfter, som Brabus ikke har noget med at gøre, der adskiller en almindelig #3 fra udgaven med Brabus-navnet.
Så høj en ydelse giver en heftig acceleration. 3,7 sekunder tager turen fra 0 til de første 100 kilometer i timen. Det kan gøre noget slemt ved rækkevidden, hvorfor WLTP-rækkevidden ikke er voldsom, men nok nærmere tilstrækkelig: 415 kilometer. Den opnås med et batteri med en kapacitet på 62 kWh.
Det sorte eksemplar til salg hos Pedersen & Nielsen er indregistreret første gang i marts 2024 i et ikke nærmere specificeret europæisk land, hvorefter den er hentet til Danmark. Bilen har kørt 22.000 kilometer.
Nyprisen i Tyskland med 19 procent moms er cirka 402.000 kr. Udsalgsprisen på det brugte eksemplar i Risskov er 399.700 kr.




