Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 24. februar 2018
VW Passat og Skoda Superb kommer fra samme koncern, og henvender sig begge til familier og firmabilister. Motorudvalget er stort set ens og de er bygget på samme platform. Der er dog nogle forskelle, der kan betyde noget for dit valg – hvis det står mellem de to.
I duellen her koncentrerer vi os om modellen af Superb, der blev solgt mellem 2008 og 2015 (modelkode B6, type 3T), mens Passat er modellen fra 2010 – 2015 (Model B7), der reelt er en faceliftet B6.
INSPIRATION: Søg efter VW Passat til salg på Bilbasen
På de ydre mål er Superb større end Passat. Stationcarversionerne er hhv. 477 cm og 484 cm. Tilmed har Superb fem cm længere akselafstand, der virkelig kommer bagsædepassagererne til gavn.
Ved første øjekast er Superb størst, men forskellen er kun ti liter. Samtidig er Passatens kælder noget mere regulær og brugbar, så det er ikke bagagerummets størrelse, der afgør dysten. Med mindre du lægger bagsæderne ned for så får du fuld glæde af Superbs længere karosse.
Med sæderne nede rummer Superb 1.950 liter, mens Passat må ’nøjes’ med 1.780 liter. Begge biler har kroge til poser og mange af de brugte biler har strømudtag til køletaske i bagagerummet. Her taler vi stationcar, der er de mest populære varianter.
INSPIRATION: Søg efter Skoda Superb til salg på Bilbasen
Superb fås også som femdørs hatchbach, hvor bagklappen kan åbne helt op eller som på en regulær sedan.
Passat fås også som sedan, og den ser i de flestes øjne mere harmonisk ud end en fem-dørs Superb.
Bagagerums-resultat: Skoda Superb vinder
Har du brug for et køretøj, hvor selv lange teenagebørn vil finde sig tilrette på bagsædet, så er der ingen stationcar, der slår en Superb. Den lange akselafstand bliver brugt til glæde for bagsædets passagerer.
LÆS OGSÅ: Kongen af premium: Stor brugttest af BMW 5-serie Touring
Undskyld at jeg skriver det igen: Der er INGEN almindelige biler, der giver bagsædeplads som en Superb – ikke engang de store sedaner fra Audi, BMW og Mercedes-Benz. Det er også suverænt, hvis du vi installere bagudvendte autostole, her er Passat mere ordinær. Der er stadig fin plads, men forskellen til Superb er tydelig.
Kabineplads-resultat: Skoda Superb vinder
Det mærkes tydeligt, at bilerne kommer fra samme koncern. Begge har et rigtig fint dæmpet lydbillede. Affjedringen absorberer ujævnheder fint, uden at undervognen føles for blød. De er skabt til motorvejen, hvor retningsstabiliteten er i top.
Der fås flere forskellige typer sæder til begge biler, så for at finde din komfortvinder, må du selv lave en siddetest.
Komfort-resultat: Uafgjort
Også her minder bilerne så meget om hinanden, at det er umuligt at kåre en vinder.
Både Passat og Superb er sporsikre og har godt vejgreb, men søger du smil på læben på små veje, så prøv lige en Ford Mondeo også – den er langt mere indlevende end både tjekken og tyskeren.
Dynamik-resultat: Uafgjort
Både Superb og Passat kan fås med en bunke udstyr. Passat kan også fås så skrabet som et rugbrød smurt af en fitnessdronning. Det er her, du skal holde øjnene åbne, når du vælger en bil. Hvis dit budget er fx 200.000 kr. så vil der som regel være mere udstyr i Superb.
Bygget på samme platform og af mange af de samme dele – kan der være forskel?
Tjah, Passat er bygget i tyske Emden, mens Superb er samlet i Kvasiny i Tjekkiet, og det gør måske en forskel. Ifølge de tyske synshaller, så er Superb oftere fejlfri, når den møder op til TÜV-undersøgelse hvert andet år. Hvis man af og til lytter på vandrørene i VAG vil man vide, at det er noget, der irriterer cheferne i VW, men tjekkerne er ikke dumme til at bygge biler.
LÆS OGSÅ: Elektrisk roadtrip: Sådan er det at køre på skiferie i en Tesla
Begge modeller døjer med nogle af de samme fejl – det vil sige, at du skal tjekke om knastkæden larmer, når du starter bilen. Hvis den rasler, så skal den skiftes.
Vær også opmærksom på, at olien skal skiftes regelmæssigt på DSG-gearkasserne.
Begge modeller har godt af supplerende rustbeskyttelse – for eksempel har de vandsugende vibrationsdæmpere i skærmene, og de kan give problemer på sigt.
Pålideligheds-resultat: Skoda Superb vinder
[spb_image image_size=”full” frame=”noframe” caption_pos=”hover” remove_rounded=”yes” fullwidth=”no” overflow_mode=”none” link_target=”_self” lightbox=”no” intro_animation=”none” animation_delay=”200″ width=”1/1″ el_position=”first last”]
Motorudvalget er stort set identisk på de to biler. TSI-motorerne giver godt kraftoverskud og rimelig benzinøkonomi, mens TDI-motorerne er til de, der kører langt. 1,6 TDI rækker for mange, men der er naturligvis langt mere power i 2,0 TDI med 140 hk eller 177.
Du kan også få 1,9 TDI, som er solid, men også noget mere rustik i sin motorgang end 1,6 og 2,0 TDI. 1,4 TSI fungerer overraskende godt i de store biler, men til motorvejspendling er det stadig diesel, der er bedst.
Er du til mange hk, så er det Passat du skal have fat i. Begge fås godt nok med en 3,6-liters.
Motor-resultat: Uafgjort
Både Passat og Superb ligger i ca. samme prisspænd. Brugte 2,0 TDI fås fra 120.000 kr. i de nævnte modelgenerationer og opad, hvis du vil have færre kilometer eller mere udstyr og motorkraft.
Generelt får du noget mere udstyr i en Superb for samme penge, men fordi bilen er tungere og marginalt mere tørstig, så betaler du lidt mere i ejerafgift i nogle årgange, og du vil også køre lidt kortere på literen i en Skoda Superb frem for en Passat. Det koster dig på ejerafgiften – på en 2,0 TDI fra 2011 er Superb 1.600 kr. dyrere om året end en tilsvarende Passat.
LÆS OGSÅ: Video: Vi tester køreklare biler under 10.000 kroner
Et andet aspekt er afskrivningen, og der siger Jan Lang, analytiker på Bilbasen:
– Passat er faktisk lidt for dyr i markedet, mens priserne på brugte Superb ser mere rigtig ud. Afskrivningsmæssigt ligger de begge på et fornuftigt niveau, men min vurdering er, at Superb vil tabe marginalt mindre end Passat over fx fire år. Men forskellen vil formentlig være så lille, at det ikke er afskrivningen, der skal afgøre valget mellem de to.
Økonomi-resultat: Uafgjort
Står valget mellem de to familiebiler fra VAG-koncernen, så ville jeg vælge en Skoda Superb. Den giver mere markant mere plads og mere udstyr for de samme penge. Den kommer ikke til at tabe mere i værdi end en tilsvarende VW Passat, og dermed er der for mig kun brandværdi tilbage.
For det er der mere af i en VW Passat, men det er også eneste punkt hvor den rigtigt vinder. Nå ja, og hvis du vil have V6-motor, så får du 40 hk mere i en Passat.
Men lige mellem disse to modeller er forskellene så små, at det er den der føles bedst for dig, der vinder. Er du mest til Passat, finder du lige nu mere end 500 eksemplarer til salg på Bilbasen. Tiltaler Skoda’ens rummelige indre dig mere, kan du her søge blandt mere end 200 Superb-modeller til salg på Bilbasen.
Tak for lån af biler til foto til Comfort Bilsalg i Vejle og Tørring Auto.
Motor: 4 cylindre, 140 hk / 320 Nm
Gear: 6 manuelle
Acceleration: 10,6 sek
Tophastighed: 201 km/t
Forbrug: 18,2 km/l
Vægt: 1.469 kg
Påhæng: 1.800 kg.
Ejerafgift årligt: 5.480 kr.
Motor: 4 cylindre, 140 hk / 320 Nm
Gear: 6 manuelle
Acceleration: 10,0 sek
Tophastighed: 210 km/t
Forbrug: 21,7 km/l
Vægt: 1.471 kg
Påhæng: 1.800 kg
Ejerafgift årligt: 3.820
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.