ElbilerGuideTest og anmeldelserVideo

Elektrisk roadtrip: Sådan er det at køre på skiferie i en Tesla

Af i Elbiler, Guide, Test og anmeldelser, Video

Tekst: Esben Skrumsager  / Foto & video: Torkild Syppli / d. 16. februar 2018

Smart transport eller det rene selvmord? Her kan du se, hvordan det gik, da vi forsøgte at skubbe rækkevidde-angsten på afstand i en Tesla Model X gennem Europa.

De er grimme. De er langsomme. De er hamrende upraktiske. Og du spilder dit liv ved en ladestander. Hvis du altså er så dum at anskaffe dig en elbil. Eller hvad? Meningerne og fordommene om elbiler er utallige.

Men hvordan ser virkeligheden ud for elbil-ejerne her i 2018? Hvordan går det eksempelvis, hvis man kaster sig ud i en kør-selv-ferie sydpå i en elbil? Vi gør forsøget på en tur i en Tesla Model X, der skal bringe os fra København til skidestinationen Alpbach i Østrig.

København søndag kl. 12.57: Kurs mod Sydhavsøerne

Batteriet er tanket med 94% strøm, og navigationen sender os sydpå. Første stop bliver Sydhavsøerne. Ja, det lyder pænt mere eksotisk, end det er. Men det er ikke desto mindre, hvad indbyggerne på Lolland og Falster kalder det, hvor vi andre kender det som ”Lalandia-land”, ”sidste stop før Border Shop” eller bare ”verdens ende”.

LÆS OGSÅ: Video: Spritny Tesla Roadster afsløret i Los Angeles

Bilens navigationssystem anslår, at vi kun med nød og næppe vil kunne nå til den første af Tesla’s egne superchargere i Tyskland, så vi svinger fra motorvejen på Falster og fanger en Tesla-pistol på rastepladsen. På 8 minutter giver den os knap 10% strøm svarende til 48 teoretiske kilometer ekstra. Det må kunne gøre det.

Dum og dyr begynderfejl koster kassen

Vi har i forsøget på at spare kilometer valgt at lægge ruten via Gedser, hvorfra færgen går til Rostock i Tyskland. En kæmpe begynderfejl. Godt nok sparer du et par hundrede kilometer, men til gengæld er din konto lænset for, hvad der svarer til en mellemleders månedsløn… eller i hvert fald i omegnen af 900 kroner.

Og der er selvfølgelig ingen mulighed for at lade op på Scandlines’ sejlende svar på den enarmede tyveknægt. Lad os nu snart få den tunnel over til tyskerne, ikke?

Vi kommer i land med 54% strøm på batteriet. Og hvilket land! Hvis nogle mener, at Gedser er verdens ende, kan vi afsløre, at det ikke bliver bedre på den tyske side. Havnebyen Rostock kan vist roligt betegnes som ”das Arschloch der Welt”.

LÆS OGSÅ: Så dyr er kør-selv-ferien til Sydeuropa

Selvom den anslåede rækkevidde for den næste strækning ser fornuftig ud, er vi ikke helt trygge. Da vi efter et par hundrede kilometer kæmper os det sidste stykke vej mod den første tyske supercharger, sker det uundgåelige. De svedige håndflader og øjnenes flakken mellem vejen og den store skærm, der konstant sænker rækkevidden.

Jo, de første symptomer på rækkevidde-angsten begynder at melde sig.

Herzprung søndag kl. 18.16: Pølsetysk-pause efter planen

Med blot 12% tilbage på batteriet parkerer vi det røde skrummel. Vi klarede den. Men én misset afkørsel med så få procenter tilbage havde nærmest været fatal for missionen.

Efter de første fem timers kørsel er det tiltrængt med en længere hælde-vand-fra-kartoflerne-og-ny-koffein-på-kanden-pause. 33 minutter senere er der rigeligt med strøm til de resterende 105 kilometer til Berlin, hvor vi overnatter.

Berlin søndag kl. 19.58: Her kan du få opladet elbilen gratis

Det er muligt, du skal betale for selve parkeringspladsen, men de tyske hoteller må ikke tage penge for strøm til din bil, så du kan ganske gratis sætte den til opladning natten over.

En lang række hoteller har desuden samarbejde med Tesla, så der ved hotellerne er sat særlige Tesla-chargere op. Mövenpick-kæden er en af dem, så vi snupper en overnatning på Mövenpick-hotellet i Berlin.

Hotellet er placeret i en fed, industriel bygning, der for 150 år siden blev bygget som det første hovedkontor for det, der siden er blevet til den tyske elektronik-, hvidevare- og vindmølle-gigant, Siemens.

I dag er det et moderne hotel med fokus på afholdelse af konferencer, men den centrale placering, de højtloftede værelser og den anbefalelsesværdige restaurant er også oplagt for private på besøg i den tyske hovedstad – eller som overnatning for en elbilist på vej ned gennem Tyskland.

Strandet i en Tesla: Sådan gør du, når forbindelsen ryger

Du er på spanden, når internetforbindelsen i en Tesla ryger. Det betyder nemlig, at navigationen ikke kan søge efter nye destinationer.

Og når destinationen ikke er tastet ind, kan systemet ikke finde superchargere på ruten. Og når du ikke kan finde superchargere, ved du ikke hvor mange stop, du skal gøre undervejs. Og når du ikke ved det, ender du måske med at fryse ihjel bag rattet i en afladt elbil på en rasteplads i det østlige Tyskland. Det ville være trist, ikke?

Heldigvis er der en CTRL–ALT–DELETE-løsning. De to scroll-knapper på rattet skal holdes inde, indtil hele systemet genstarter. Og vupti! Så har du sandsynligvis forbindelse til internettet igen.

Leipzig Süd mandag kl. 11.42: Stor italiensk tyr trumfer stakkels Tesla

Manglende internetforbindelse i bilen har sat os mere end en halv time tilbage. Men efter en genstart af bilens systemer forlader vi Berlin i den tætte morgentrafik.

Og det er altså i sådanne situationer, det er en ren fornøjelse at køre Tesla. Hvor kørsel i tæt trafik ofte er noget, der kan skabe utålmodighed og frustration bag rattet, får de selvkørende funktioner omvendt pulsen til at falde og skaber en helt anderledes afslappet køretur på de tætpakkede motorveje omkring den tyske hovedstad.

LÆS OGSÅ: Crash: Danmarks Hurtigste elbil kører i marken

Dagens første opladning sker syd for Leipzig, hvor vi lander med 41% strøm på batteriet. Vores Tesla Model X får endnu en gang en del opmærksomhed på rastepladsen. De opsigtsvækkende mågevinger er som en magnet på børn og barnlige bilsjæle.

Men med et trylleslag forsvinder al opmærksomhed som dug for solen. Der er kommet en ny dreng i klassen, og han sætter den stakkels Tesla noget så eftertrykeligt til vægs.

Det kan godt være, Model X ser spændende og futuristisk ud, men den bliver altså skubbet i baggrunden, når Lamborghini Urus indtager parkeringspladsen.

Det er den splinternye Lamborghini Urus – den italienske sportsvogns-SUV – som har indtaget båsen ved siden af vores forvoksede Ellert, som pludselig ser ret så klumpe-dumpe ud i det skarpe italienske selskab. Og som kronen på værket efterlader den store tyr vores Tesla Model X i en støvsky, da den brølende 650-hestes V8’er sender bilen i retning af Autobahn igen.

Turen går videre med 85% strøm på bilen

Münchberg mandag kl. 13.38: Når angst og effektivitet smelter sammen

Korte distancer mellem opladningerne har været kendetegnene for den første del af dagens tur fra Berlin mod Alpbach. Dels på grund af angsten for at ende i nødsporet med et tomt batteri. Men mest af alt fordi det er tydeligt, at der er stor forskel på lade-effektiviteten.

LÆS OGSÅ: Afgiftreformen gør Golf GTE til et slagtilbud – vi tester den

På bilens display kan vi følge med i spændingen. Den afslører, at når vi i processen kommer over 80% strøm på batteriet, styrtdykker ladekapaciteten. Faktisk tager det mere end tre gange længere tid for hver kilometer, vi putter i batteriet. Så ved at øge antallet af stop, udnytter vi batteriet i det spektrum, hvor det er mest effektivt. Hellere kort og effektivt end langt og sløvt, som man siger.

Men den næste etape bliver alligevel lidt af en mundfuld. Vi skal fra Münchberg nord for Nürnberg og cirka 230 kilometer sydpå til næste stop i Schweitenkirchen ved München. Umiddelbart en overskuelig distance. Men vi begynder at mærke, hvordan det sydtyske, bakkede landskab tærer på batteriet. Så pludselig er 230 kilometer noget af en mundfuld.

Schweitenkirchen mandag 16.45: Svære symptomer slår igennem

Der findes flere symptomer på rækkeviddeangst. Det primære tegn på den særlige form for angst er dog, at du ikke kan snakke om andet.

Du observerer. Snakker om det. Du analyserer. Snakker om det. Du gør korsets tegn, når den estimerede batteriprocent ved ankomst til destinationen sænkes. Og du jubler, når lidt langsom kørsel har sparet dig et par procenter på batteriet. Det er det ENESTE, du snakker om.

Gennem de bayerske bakker daler rækkevidden i den røde Tesla Model X drastisk i perioder. Men vi finder også ud af, at systemets estimater er gavmilde mod os, så snart det går lidt ned ad bakke, og således optjener vi faktisk adskillige procentpoint.

INSPIRATION: Søg efter Model X til salg på Bilbasen

Det giver en vis ro, at vi nu ved, det er muligt at indtjene kilometer. Faktisk dulmer det rækkevidde-angsten så tilpas meget, at vi på den sidste etape holder væsentlig mindre igen på speederen. Også fordi vi nu erfaringsmæssigt ved, at bilens egne estimater blandt andet tager højde for den kraftige stigning i terrænet, som vi vil opleve på den sidste del af turen.

De sidste 10 kilometer gennem dalen og op ad bjerget er en ren fornøjelse. Vi ved, der er rigeligt med kilometer, så den 2,5 tons tunge slæde får lov til nærmest at flyve lodret opad mod hotellet i Alpbach. Og nej, 200 km/t er ikke noget problem i en familievenlig elbil som Tesla Model X.

Alpbach mandag kl. 19.16: Regnskabets time i fandens legeland

På reservationen står der ”Galtenberg Hotel”. Det er firestjernet, og det er placeret tæt på gondolerne. Sweet. De har bare lige glemt en vigtig detalje, som først går op for os, da vi parkerer vores røde følgesvend. Den korrekte titel er ”Galtenberg Kinderhotel”.

Og ja, det er et hotel, der får legelandet hos den lokale McDonald’s til at ligne et klinisk auditorium. Poolen svømmer i badedyr, og gangarealerne er udstyret med kridt i spandevis, så man kan lade sin mere eller mindre kreative side gå ud over de tavlemalings-belagte vægge. Når sønnike om et par år er stor nok til skiferie, vil han sikkert være i himlen, men for alle andre end småbørnsfamilier må dette være noget, Fanden har skabt i vrede.

Så på et hotelværelse med plastiktøfler a la crocs på sengen og børne-brætter på toilettet er det tid til at få gjort regnskabet op: Hvor langt har vi kørt? Hvor lang tid har det taget? Og hvor meget har vi ladet op undervejs? Det kan du se herunder.

Hvis du har lyst til at kaste dig ud i et lignende forsøg  – eller har du bare forelsket dig i Tesla Model X – kan du søge efter eksemplarer til salg på Bilbasen lige her.

Kør-selv-ferie: København til Alpbach

København – Berlin: 435 kilometer
Berlin – Alpbach: 731 kilometer
Samlet distance: 1.166 kilometer

København – Berlin (incl. færge): 6 timer og 20 minutter
Berlin – Alpbach: 6 timer og 48 minutter
Samlet køretid: 13 timer og 8 minutter

København – Berlin: 41 minutter
Berlin – Alpbach: 2 timer og 3 minutter
Samlet ladetid: 2 timer og 44 minutter

Turen tilbage til København via Jylland

Vi lod Scandlines sejle deres egen sø på hjemturen og lagde i stedet ruten via Jylland. Det var først og fremmest væsentligt billigere, men som du kan se herunder, var der også kun 12 minutters længere køretid.

Samlet distance: 1.387 kilometer

Samlet køretid: 13 timer og 20 minutter

Samlet ladetid: 4 timer og 2 minutter

Konklusion: Sådan er det at køre på ferie i en Tesla Model X

Rækkevidde-angsten viste flere gange sit onde ansigt, og jeg har sjældent været så optaget af ”tankmåleren” som på denne tur. Men for hver time bag rattet på Tesla Model X fik jeg også et mærkbart mere afslappet forhold til rækkevidden. Særligt bevidstheden om at det er muligt at genoptjene procenter ved afslappet kørsel gjorde en forskel.

Og apropos ”afslappet”, så var det helt klart et nøgleord på turen. Bilens selvkørende funktioner gjorde det virkelig til en fornøjelse at suse ned ad Autobahn. Den adaptive fartpilot er godt nok en smule nervøs. Og vognbaneskiftet sker lidt abrupt. Men i de fleste situationer bidrager bilen til en meget rolig køreoplevelse.

20 minutters powernap gør underværker, når turen fra Alpbach til København tages i ét stræk.

Enkelte gange var det irriterende at blive tvunget af motorvejen i jagten på mere strøm, men for det første ligger alle superchargere klinet op ad motorvejene, så de er nemme at finde, og for det andet viste de korte lade-stop at have en uventet virkning…

Tvunget til at slappe af

Tyskland, Italien, Frankrig, Sverige og Norge er alle tidligere blevet udforsket bag rattet. Jeg har altså kørt langt mange gange før. Men jeg har aldrig før haft så afslappet en tur. Og det skyldes i høj grad, at de tvungne lade-pauser samtidig blev et afbræk fra motorvejens ensformige forløb.

Jeg havde aldrig selv valgt at holde så mange pauser. ”Det går jo lige så godt”, ville jeg nok sige til mig selv. Men de små 20-minutters pauser hver anden time gav fornyet energi – både i løbet af dagen og ikke mindst om natten – og på den måde var jeg usædvanligt frisk, da jeg atter parkerede det røde skrummel ved kantstenen.

INSPIRATION: Søg efter Model X til salg på Bilbasen

Så alt i alt må jeg sige, at det ikke blev den langtrukne oplevelse med lange, utålmodigheds-fremkaldende ladepauser, som jeg havde forventet. Det kan godt være, en Tesla Model X ikke ligefrem er en spændende, dynamisk køreoplevelse, men komforten er fin, og så sørgede den ikke mindst for, at jeg både kom sikkert og relativt frisk frem.

Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er redaktøren på trods af sine knap 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.

[gs-fb-comments]