BrugtbilTest og anmeldelser

Brugtduel: VW Passat vs Skoda Superb

Af i Brugtbil, Test og anmeldelser
Bygget af samme koncern og med samme motorer – alligevel er der væsentlige forskelle på Skoda Superb og VW Passat. Vi har testet de to familieslæder.

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 24. februar 2018

VW Passat og Skoda Superb kommer fra samme koncern, og henvender sig begge til familier og firmabilister. Motorudvalget er stort set ens og de er bygget på samme platform. Der er dog nogle forskelle, der kan betyde noget for dit valg – hvis det står mellem de to.

I duellen her koncentrerer vi os om modellen af Superb, der blev solgt mellem 2008 og 2015 (modelkode B6, type 3T), mens Passat er modellen fra 2010 – 2015 (Model B7), der reelt er en faceliftet B6.

INSPIRATION: Søg efter VW Passat til salg på Bilbasen

På de ydre mål er Superb større end Passat. Stationcarversionerne er hhv. 477 cm og 484 cm. Tilmed har Superb fem cm længere akselafstand, der virkelig kommer bagsædepassagererne til gavn.

Bagagerum

Ved første øjekast er Superb størst, men forskellen er kun ti liter. Samtidig er Passatens kælder noget mere regulær og brugbar, så det er ikke bagagerummets størrelse, der afgør dysten. Med mindre du lægger bagsæderne ned for så får du fuld glæde af Superbs længere karosse.

Med sæderne nede rummer Superb 1.950 liter, mens Passat må ’nøjes’ med 1.780 liter.  Begge biler har kroge til poser og mange af de brugte biler har strømudtag til køletaske i bagagerummet. Her taler vi stationcar, der er de mest populære varianter.

INSPIRATION: Søg efter Skoda Superb til salg på Bilbasen

Superb fås også som femdørs hatchbach, hvor bagklappen kan åbne helt op eller som på en regulær sedan.

Passat fås også som sedan, og den ser i de flestes øjne mere harmonisk ud end en fem-dørs Superb.

Bagagerums-resultat: Skoda Superb vinder

Kabineplads

Har du brug for et køretøj, hvor selv lange teenagebørn vil finde sig tilrette på bagsædet, så er der ingen stationcar, der slår en Superb. Den lange akselafstand bliver brugt til glæde for bagsædets passagerer.

LÆS OGSÅ: Kongen af premium: Stor brugttest af BMW 5-serie Touring

Undskyld at jeg skriver det igen: Der er INGEN almindelige biler, der giver bagsædeplads som en Superb – ikke engang de store sedaner fra Audi, BMW og Mercedes-Benz. Det er også suverænt, hvis du vi installere bagudvendte autostole, her er Passat mere ordinær. Der er stadig fin plads, men forskellen til Superb er tydelig.

Kabineplads-resultat: Skoda Superb vinder

Komfort

Det mærkes tydeligt, at bilerne kommer fra samme koncern. Begge har et rigtig fint dæmpet lydbillede. Affjedringen absorberer ujævnheder fint, uden at undervognen føles for blød. De er skabt til motorvejen, hvor retningsstabiliteten er i top.

Der fås flere forskellige typer sæder til begge biler, så for at finde din komfortvinder, må du selv lave en siddetest.

Komfort-resultat: Uafgjort

Dynamik

Også her minder bilerne så meget om hinanden, at det er umuligt at kåre en vinder.

Både Passat og Superb er sporsikre og har godt vejgreb, men søger du smil på læben på små veje, så prøv lige en Ford Mondeo også – den er langt mere indlevende end både tjekken og tyskeren.

Dynamik-resultat: Uafgjort

Udstyr – vinder Superb

Både Superb og Passat kan fås med en bunke udstyr. Passat kan også fås så skrabet som et rugbrød smurt af en fitnessdronning. Det er her, du skal holde øjnene åbne, når du vælger en bil. Hvis dit budget er fx 200.000 kr. så vil der som regel være mere udstyr i Superb.

Displayet mellem urene hedder MFD og fås i forskellige størrelser i mange VAG-biler

Pålidelighed

Bygget på samme platform og af mange af de samme dele – kan der være forskel?

Tjah, Passat er bygget i tyske Emden, mens Superb er samlet i Kvasiny i Tjekkiet, og det gør måske en forskel. Ifølge de tyske synshaller, så er Superb oftere fejlfri, når den møder op til TÜV-undersøgelse hvert andet år. Hvis man af og til lytter på vandrørene i VAG vil man vide, at det er noget, der irriterer cheferne i VW, men tjekkerne er ikke dumme til at bygge biler.

LÆS OGSÅ: Elektrisk roadtrip: Sådan er det at køre på skiferie i en Tesla

Begge modeller døjer med nogle af de samme fejl – det vil sige, at du skal tjekke om knastkæden larmer, når du starter bilen. Hvis den rasler, så skal den skiftes.

Vær også opmærksom på, at olien skal skiftes regelmæssigt på DSG-gearkasserne.

Begge modeller har godt af supplerende rustbeskyttelse – for eksempel har de vandsugende vibrationsdæmpere i skærmene, og de kan give problemer på sigt.

Pålideligheds-resultat: Skoda Superb vinder

Motorer

Motorudvalget er stort set identisk på de to biler. TSI-motorerne giver godt kraftoverskud og rimelig benzinøkonomi, mens TDI-motorerne er til de, der kører langt. 1,6 TDI rækker for mange, men der er naturligvis langt mere power i 2,0 TDI med 140 hk eller 177.

Du kan også få 1,9 TDI, som er solid, men også noget mere rustik i sin motorgang end 1,6 og 2,0 TDI. 1,4 TSI fungerer overraskende godt i de store biler, men til motorvejspendling er det stadig diesel, der er bedst.

Er du til mange hk, så er det Passat du skal have fat i. Begge fås godt nok med en 3,6-liters.

Motor-resultat: Uafgjort

Gearskiftet fungerer perfekt i begge biler

Økonomi

Både Passat og Superb ligger i ca. samme prisspænd. Brugte 2,0 TDI fås fra 120.000 kr. i de nævnte modelgenerationer og opad, hvis du vil have færre kilometer eller mere udstyr og motorkraft.

Generelt får du noget mere udstyr i en Superb for samme penge, men fordi bilen er tungere og marginalt mere tørstig, så betaler du lidt mere i ejerafgift i nogle årgange, og du vil også køre lidt kortere på literen i en Skoda Superb frem for en Passat. Det koster dig på ejerafgiften – på en 2,0 TDI fra 2011 er Superb 1.600 kr. dyrere om året  end en tilsvarende Passat.

LÆS OGSÅ: Video: Vi tester køreklare biler under 10.000 kroner

Et andet aspekt er afskrivningen, og der siger Jan Lang, analytiker på Bilbasen:

– Passat er faktisk lidt for dyr i markedet, mens priserne på brugte Superb ser mere rigtig ud. Afskrivningsmæssigt ligger de begge på et fornuftigt niveau, men min vurdering er, at Superb vil tabe marginalt mindre end Passat over fx fire år. Men forskellen vil formentlig være så lille, at det ikke er afskrivningen, der skal afgøre valget mellem de to.

Økonomi-resultat: Uafgjort

Fartpilot betjenes med separat stilk i Passat og fra blinkerarmen på Superb

Ebbes konklusion

Står valget mellem de to familiebiler fra VAG-koncernen, så ville jeg vælge en Skoda Superb. Den giver mere markant mere plads og mere udstyr for de samme penge. Den kommer ikke til at tabe mere i værdi end en tilsvarende VW Passat, og dermed er der for mig kun brandværdi tilbage.

For det er der mere af i en VW Passat, men det er også eneste punkt hvor den rigtigt vinder. Nå ja, og hvis du vil have V6-motor, så får du 40 hk mere i en Passat.

Men lige mellem disse to modeller er forskellene så små, at det er den der føles bedst for dig, der vinder. Er du mest til Passat, finder du lige nu mere end 500 eksemplarer til salg på Bilbasen. Tiltaler Skoda’ens rummelige indre dig mere, kan du her søge blandt mere end 200 Superb-modeller til salg på Bilbasen.

Tak for lån af biler til foto til Comfort Bilsalg i Vejle og Tørring Auto.

Passat har en nydelig popo uanset variant, mens Superb er kønnest i stationcar

Specifikationer

Skoda Superb 2,0 TDI 2011

Motor: 4 cylindre, 140 hk / 320 Nm
Gear: 6 manuelle
Acceleration: 10,6 sek
Tophastighed: 201 km/t
Forbrug: 18,2 km/l
Vægt: 1.469 kg
Påhæng: 1.800 kg.
Ejerafgift årligt: 5.480 kr.

VW Passat 2,0 TDI 2011

Motor: 4 cylindre, 140 hk / 320 Nm
Gear: 6 manuelle
Acceleration: 10,0 sek
Tophastighed: 210 km/t
Forbrug: 21,7 km/l
Vægt: 1.471 kg
Påhæng: 1.800 kg
Ejerafgift årligt: 3.820

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.