Efter et år med konstante prisfald nærmer brugte elbiler sig nu en 6-cifret gennemsnitlig besparelse i forhold til året forinden.
AF: Zacharias Lund
Det overordnede prisindeks for brugte biler ligger lige nu på 96,4. Det betyder, at brugte biler i gennemsnit er 3,6% billigere end året forinden. Køberne får altså lige nu meget bil for pengene. Det har medført, at der er solgt 3,2% flere brugte biler end samme periode sidste år.
Det er især elbilerne, der er langt billigere end for et år siden. Tager vi et kig på tværs af drivlinjer, er der også penge at spare på en anden attraktiv drivlinje end el.
Vi ser nærmere på prisindekset og elbilernes konstante prisnedsættelser.

Brugte biler er billigere
Når prisindekset på brugte biler er under de famøse 100, betyder det, at bilerne er billigere end samme tid året forinden.
Benzin- og dieselbilerne ligger med et prisindeks på henholdsvis 99,2 og 98,3. Det betyder altså, at de stort set koster det samme som for et år siden.
Til gengæld har plug-in hybriderne også taget et stort ved, hvor prisindekset ligger på 92,2. Det betyder, at plug-in hybriderne i gennemsnit er tæt på 8% billigere end året forinden.
Mest interessant er dog prisindekset for elbilerne. 80,5 ligger det på lige nu, som altså indikerer at gennemsnitsprisen på en brugt elbil er knap 20% lavere end for blot et år siden. Det svarer til, at elbilerne i gennemsnit er 96.000 kr. billigere end for blot et år siden.

Salg af nye biler kontra brugte
Lige nu er brugtbilmarkedet rigtigt godt kørende. Som nævnt tidligere er der i år solgt 3,2% flere brugte biler end i samme periode sidste år.
For hver nye bil, der bliver solgt til en privat person, sælges der 6,6 brugte biler. Årsagen er lige til: Forbrugerne får mere bil for pengene.
I årets første seks måneder rundede salget af brugte biler 302.000. Fortsætter denne stime, regner Bilbasen med, at mellem 580-590.000 brugte biler skifter hænder i løbet af 2023.