Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Tesla opererer ikke som andre bilmærker. Det er en del af attraktionen, at det amerikanske mærke holder sig langt væk fra det konventionelle, og det har fanget resten af bilindustrien i en tilstand af lammelse, som først for få år siden begyndte at ændre sig. Det har taget for lang tid, men et hav af bilmærker har opdaget, at Tesla er en egentlig konkurrent.
Tesla er et mærke, som gør det omvendt. Det er bilen, der er bygget op omkring software og ikke omvendt. Når folks hverdag i forvejen er fyldt med selvforklarende elektronik, som kan opdatere sig selv, er det klart, at Teslas modeller passer perfekt ind.
LÆS OGSÅ | Brugttest: Er VW Golf 7 pengene værd?
Med Model 3 lancerede Tesla i 2019 den første elbil i Danmark, som man kan argumentere for ramte rigtigt på alle parametre: en hurtig, højteknologisk og familievenlig bil med en solid rækkevidde til fornuftige priser. Som et absolut knockout til andre producenter har det stærke Supercharger-netværk med lynladere betyder, og betyder stadig, at det er meget nemt at køre lange ture i en Tesla. Hvis det undrer nogen, at Model 3 er blevet et hit, skal de have skolepengene tilbage.
En bil der er populær som ny bliver, meget logisk, også ret hurtigt populær på brugtmarkedet. Model 3 har nu været solgt som ny i cirka fire år, og jeg kigger derfor nærmere på, hvad det er for en elbil, man får som brugt.
Når man køber en ny eller brugt bil fra en bilproducent, som ikke gør tingene på en traditionel måde, kan der opstå udfordringer for kunderne. For det første var det problematisk for Tesla at komme i gang med produktionen af Model 3, fordi ordrebogen var eksploderet og produktionen kun langsomt kom i gang og blev smidig. Problemer med pinligt ringe kvalitet i lakeringsprocessen og skæve paneler trykkede tilliden, og de to ting må ikke forekomme på en ny bil.
Men det har næppe givet så meget omtale som de usædvanlige prisnedsættelser, som Tesla overraskede med i januar og, for Model 3, igen i februar. Flere Model 3-udgaver er sat ned med cirka 100.000 kr., og det er uvurderligt for nybilskøberen. For eksisterende ejere og forhandlere med brugte Model 3 på lager er det lidt af en katastrofe, for prisjusteringerne har med et hug skåret meget af bilernes værdi væk.
LÆS OGSÅ | 340.000 kr. for en fabriksny Tesla Model Y
Priserne på brugte Model 3 og mange andre elbiler er faldet og er stadig faldende, og det lader sig gøre at finde en brugt Model 3 til under 200.000 kr. Noget der også spiller ind her er, at mere end halvdelen af de Model 3, som er indregistreret i Danmark, kommer fra udlandet. Det er importerede biler, som er mere eller mindre brugte, og udbuddet er ret stort på Bilbasen: I skrivende stund 456 eksemplarer.
Bilbasens egen ekspert og ansvarlig for markedsindsigt og kommunikation, Jan Lang, fortæller om Model 3 i forhold til brugtmarkedet:
“Der er lige nu et stigende udbud af brugte Model 3 til salg i Danmark. Det har været nede på 300 biler, men er nu et stykke over 400 biler. Efterspørgslen er massiv, og bilerne bliver i gennemsnit solgt på kun 14-15 dage. Det er alligevel min forventning, at priserne vil falde moderat i den kommende tid, og det er generelt for elbilerne. Det giver stigende afskrivning på Model 3, men jeg synes, at den fortsat er noget særligt i markedet; den må regnes for et af de bedste køb, hvis man har omkring 250.000 kr. Til den pris kan man få en Long Range-udgave.”
Long Range-udgaven er en af fire varianter af Model 3 og den, der for mange vil give mest mening. Den har større batteri (og flere kræfter) end Standard Range og Standard Range Plus (den blev senere til basismodellen, der bare hedder Model 3), mens Performance-versionen har flere hestekræfter end mange har brug for. Hvis man kommer fra en benzinbil med 150 hk, vil alle udgaver af Model 3 føles hurtige.
Testbilen, som jeg låner hos LeasePlans afdeling for brugte biler i Brøndby (Car Next), er en Model 3 Standard Range Plus fra 2020, og den konfiguration giver baghjulstræk, 325 hk og en rækkevidde på 448 kilometer. Bilen har kørt 40.000 kilometer og står til 254.900 kr.
Den grå Model 3 fra Brøndby står skarpt, og hvis denne bil fra 2020 var repræsentativ for alle Model 3, ville det være svært at tro, at der har været problemer med samlekvalitet og lak. Men det er den ikke, for Standard Range Plus-udgaven var den første Model 3, der ikke er produceret i USA, men i Kina. Her er lakken jævn og pæn, og selv om jeg leder efter skæve paneler eller udvendige dørhåndtag, som driller, finder jeg intet. Mange købere har helt andre indtryk af Model 3.
Under kørsel er der intet, der knirker, og testbilen kører som var den rullet af båndet for kort tid siden. De “små” 18” hjul giver en affjedringskomfort, som er langt bedre end udgaver med større hjul, så sætter man pris på en smidig undervogn, er det en fordel.
Der er en enkelt mislyd i den grå Model 3, som følger mig på hele turen. Den virker til at komme fra bagakslen, selv om det er forakslen der fylder mest, når man søger på nettet efter fejl på akslerne. Det vil typisk være en bøsning eller en anden mindre ting, der er problemet.
For at komme nærmere problemzoner i Model 3 har vi spurgt vores samarbejdspartner DEKRA Bilsyn, som er blandt de største i Danmark på bilsyn, om der er typiske problemer med elbilen. I den forbindelse har DEKRA Bilsyn gennem deres samarbejdspartner Synsbasen (Bilopslag.nu) lavet en analyse af synsrapporten for de 2.469 Model 3 af årgang 2019, som er blevet synet hidtil.
LÆS OGSÅ | Faceliftet Tesla Model 3 til 339.990 kr.
“Af de Model 3 som er indregistreret i 2019, var det 6,32 procent der havde fejl i forbindelse med det periodiske syn, hvilket er lidt mindre end gennemsnittet for alle biler, der blev indregistreret i 2019. Når vi ser på hvor mange fejl der blev fundet, så er det totale antal af fejl en del lavere end sammenligningsgruppen. 56 procent af de fejl der blev fundet på Model 3 vedrører bremserne. Så hvis man skal holde et ekstra øje med noget, så er det i forhold til bremserne. Generelt tegner tallene et billede af en fornuftig bil, som ikke er særskilt udsat i forhold til andre biler,” fortæller en repræsentant for DEKRA Bilsyn.
Tesla Model 3 er en oplagt mulighed for førstegangskøbere af en brugt elbil. Model 3 har en god størrelse, god rækkevidde og opdateres løbende. Det overlegne Supercharger-ladenetværk er en bonus, og med adgangen til det kan man uproblematisk køre lange ture gennem Danmark.
SPECIFIKATIONER
Tesla Model 3 Standard Range+ RWD (2020)
Motor: Elmotor (bag)
Ydelse: 325 hk/420 Nm
0-100 km/t: 5,3 sekunder
Tophastighed: 225 km/t
Forbrug: 14,2 kWh/100 kilometer
Rækkevidde: 448 kilometer
Mål (L/B/H): 472/185/144 cm
Køreklar vægt: 1.700 kilo (estimat)
Trækvægt: 1.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 542 liter + rum foran
Produktionsår: 2019-?
Pris som brugt: 254.900 kr. (15/9 2020 – 40.000 kilometer)
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.