Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Af: Esben Skrumsager / d. 26. august 2018
Hils på Divo. Den nye tilføjelse til det eksklusive modelprogram hos Bugatti, som de seneste årtier har stået bag nogle af verdens hurtigste biler med Veyron og Chiron.
Den nye dreng i klassen er teknisk set baseret på Chiron, men bilen er både lettere og langt hurtigere på en bane takket været en heftig downforce. Og bare rolig, du kan godt få den indregistreret, så du også kan køre på søndagstur med stil.
Jo jo, designet er da spektakulært. Det er uden tvivl en af de biler, du kan spotte på lang afstand, hvis du nogensinde er så heldig at opleve den i virkeligheden. Men det er formodentlig først, når du sætter dig ind i bilen og tænder for de 16 cylindre, det går op for dig, hvor vild bilen rent faktisk er.
Bugatti Divo er som nævnt baseret på Chiron, og den har således også 1.500 hestekræfter. Men den nye superbil er faktisk langsommere end forgængeren. I hvert fald når det gælder tophastigheden. Her klarer Chiron nemlig 420 km/t, mens Divo må give op ved 380 km/t.
Til gengæld er den gjort 35 kg lettere end Chiron, og det skulle have stor betydning for præstationerne på en bane, hvor det ikke blot handler om at køre ligeud.
SE OGSÅ: Video-test af BMW M240i: Spar 250.000 og kør sidelæns, når du vil
De føste 100 km/t tager blot 2,4 sekunder, og med 90 kg ekstra downforce kan den køre gennem sving med væsentligt højere hastighed end eksempelvis Veyron og Chiron. Det gør den nye Divo hele otte sekunder hurtigere på den legendariske Nardò-bane i Italien sammenlignet med forgængeren.
Selvom der endnu blot er lavet ét eksemplar af den ekstreme sportsvogn, så er de resterende 39 – som nu skal produceres – også allerede solgt.
Ærgerligt, hva? Dine konfirmationspenge kan du altså lade stå på kontoen lidt endu. Om de havde været nok er dog tvivlsomt. Prisen på den franske herlighed lyder på 5 millioner. Euro vel at mærke. Det svarer til 37,3 millioner kroner. Og så er der jo lige noget med, at den danske stat gerne vil have lidt ekstra oveni, hvis der skal plader på bæstet.
LÆS OGSÅ: Astronomisk afskrivning: Se hvad det koster at køre i tre superbiler
I skrivende stund er der hverken Divo, Chiron eller Veyron til salg på Bilbasen. Men der er faktisk et enkelt Bugatti-køretøj. Det er en replika af en klassisk Bugatti 35 B fra 1974, og du kan se den lige her.
Hvis du ikke har fået nok af den nye Bugatti Divo, kan du se en video herunder, som Top Gear har lavet forud for præsentationen.
Den franske superbil er opkaldt efter Albert Divo, som var en fransk racerkører. Han vandt det famøse Targa Florio-løb på Sicilien hele to gange i slutningen af 1920’erne, hvor han sad bag rattet i sin Bugatti Type 35 C.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.