Det har været alt andet end en hemmelighed, at BYD var på vej med en europæisk udgave af minibilen Seagull, men den præcise ankomstdato for den lille elbil har været ukendt.
I kinesiske producenters verden kan det pludselig gå meget hurtigt, hvorfor el-minien allerede i slutningen af maj kan findes hos forhandlerne i Danmark. Som ventet hedder den ikke Seagull (havmåge) som i Kina, men i stedet Dolphin Surf.
Omstillingen fra kinesisk til europæisk elbil har gjort elbilen større og mere luksuriøs. Originalen, der siden 2023 er blevet solgt i Kina, er kun 378 centimeter lang - "vores" udgave er strukket med 21 centimeter til 399 centimeter. Det giver mere plads - og plads til et større batteri.
Bagagerummet er på 316 liter, som givetvis tæller brønden med, som ses på billedet af bagagerummet. Det er uvist, om Dolphin Surf kommer med en plade til at lægge over den nederste del af det dybe rum.







Basismodel med 88 hestekræfter
Hvad Dolphin Surf skal koste, når den i slutningen af maj kommer til Danmark, kan BYD endnu ikke fortælle. Det kan være ren strategi overfor konkurrenterne at holde priserne så længe, det kan være for at have endnu en nyhed om bilen på et senere tidspunkt - og så kan det selvfølgelig være, priserne bare ikke findes endnu.
Tre varianter er på programmet. Active, Boost og Comfort - og her er der ikke kun udstyret til forskel mellem varianterne. Både hestekræfter, batteristørrelse og rækkevidde varierer.
Læs også: Test: BYD Sealion 7 er tung luksus
Active er basismodel med meget fornuftige 88 hestekræfter og et batteri på bare 30 kWh - et af de mindste i en elbil på det danske marked. Active kan klare op til 220 kilometer på en opladning, så den er mest oplagt som bybil og til de kortere udflugter på landevejen.
Boost har samme elmotor med 88 hestekræfter, men til gengæld et batteri med kapacitet på 43,2 kWh. Det udløser en rækkevidde op til 322 kilometer. Batteristørrelsen går igen i topmodellen Comfort, men her er elmotoren meget stærkere: 156 hestekræfter. Rækkevidden er 310 kilometer.