Elektrisk Hyundai Kona ryger ned i 234.995 kr.
Hyundai er ude med nye og lavere priser på elbilen Kona Electric. Kan man nøjes med rækkevidde op til 377 kilometer, kan den kompakte elbil erhverves til 234.995 kr.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Som om en mellemstor elektrisk crossover hos BYD var for lidt. BYD har for nylig udvidet modelfamilien med den nye Sealion 7, selv om kineserne for ikke så lang tid siden introducerede Seal U i samme klasse.
Der skal et virkelig godt overblik til, hvis man vil parkere en ny mellemstor elektrisk crossover i indkørslen (eller garagen, parkeringskælderen eller et helt fjerde sted). Der skal også noget særligt til i en ny model som Sealion 7, hvis den skal klare sig godt – den skal kunne noget, de andre ikke kan.
Umiddelbart er der rigtig meget elbil for pengene, og det er en god start. Til 339.995 kr. for basisudgaven er der 313 hestekræfter, stort batteri på 82,5 kWh og så godt som alt i udstyr. Jeg er gået to trin op til topmodellen, som midtpunkt i denne test.
Med ikke så lidt imponerende 530 hestekræfter, batteri på 91,3 kWh og lidt ekstra på listen over lækkerier koster Sealion 7 AWD Excellence 389.995 kr. Det er i hvert fald ingen skyhøj pris for 530 hestekræfter, men resten af bilen skal også imponere, før den er et godt køb.
Nej, ikke hvad jeg ved af. BYD har travlt med at fylde modelprogrammet op, og det går hurtigt, så det er bare at hænge på. Seal U har været på markedet i Danmark i under et år, men den har eksisteret i længere tid på markeder udenfor Europa – og den føles ikke ligefrem frisk.
Jeg ved ikke helt, hvad idéen er med at have både Seal U og Sealion 7 i modelprogrammet på samme tid. Seal U starter på 319.995 kr., så lidt lavere end Sealion 7, men jeg kan ikke finde en eneste ting, der gør, at jeg ville vælge Seal U over Sealion 7.
Seal U fås med forhjulstræk og 218 hestekræfter, og den har et mere traditionelt SUV-design end den nye model, hvor BYD er gået efter coupé-looket. Den har baghjulstræk (eller firehjulstræk, som i testbilen) og langt flere muskler.
Grundmodellen Comfort med 313 hestekræfter står til 482 kilometer på en opladning, og midterste variant, Design, med firehjulstræk og 530 hestekræfter – med samme batteri på 82,5 kWh – står til 456 kilometer.
Det er ikke det bedste salgsargument, at de to varianter slet ikke kan ramme 500 kilometer, når Renault Scenic E-Tech Electric fås med 625 kilometer på en opladning og VW ID.4 med op til 560 kilometer.
Det begynder for alvor at se underligt ud, at topmodellen Excellence med 530 hestekræfter, som har batteri på 91,3 kWh, kun med hiv og sving kommer op på 502 kilometer. Et meget stort batteri til en middelmådig rækkevidde.
Sealion 7 Excellence er en moppedreng på 2.435 kilo, og forbruget er officielt meget højere end i det meste af massen af konkurrenter: 21,9 kWh på 100 kilometer. Det hjælper ikke rigtig meget at gå ned i basismodellen, for dens forbrug står stadig til 19,9 kWh.
VW ID.4 GTX Max+ står til et gennemsnit på 17,1 kWh på 100 kilometer, og Scenic E-Tech Electric 87 kWh til 16,8 kWh på 100 kilometer. Jeg er godt klar over, at GTX har 340 hestekræfter, og Scenic kun har 220 hestekræfter, men de få gange jeg i testugen fyrer de 530 hestekræfter af i Sealion 7, så kan jeg ikke se, hvad formålet er med de 530 hestekræfter.
Jeg kan se på bilens egen måling, som vises i etaper af seneste 50 kilometer, at selv helt normal kørsel med landevej og by giver et forbrug på 24-25 kWh på 100 kilometer, og det inkluderer ikke tabet under opladning. Det er en skidt præstation for en producent, der endda selv laver sine batterier.
Njah. Den brede og meget tunge BYD er et forvirrende køretøj, som på en gang føles meget fornemt og luksuriøst, men samtidig som et stort skib i et stormfuldt hav.
Jeg kan garantere, at Sealion 7 IKKE har brug for 530 hestekræfter eller 0-100 km/t på 4,5 sekunder (som er pinligt fremhævet på bagklappen). For det første er den så tung, at 530 hestekræfter alligevel ikke føles som om, den har en raket spændt på bagsmækken. For det andet er den så tung og bred på en snoet landevej, at det er som at styre det stor skib, jeg nævnte herover.
Styretøjet er bedre end i den helt svampede Seal U. Men det er som at sige, at det er sundere at spise en plade mørk chokolade end en stor pose lakrids – hverken det ene eller det andet er rigtig godt at spise sig mæt i. Det er en eklatant skuffelse at køre Sealion 7 i forhold til, hvordan sedanen Seal kører.
BYD har ikke forstået, at Sealion 7 er højere og tungere end Seal. Den kan ligge fint og stille og støjsvagt på de bedste motorveje vi har, og på motorvejen, men den tumler rundt i ukontrolleret tilstand, hvis underlaget ikke er rigtig godt.
Her kommer vil til de stærkeste sider ved den nye BYD. Interiøret er klædt i tykke og særdeles flotte materialer (og det er selvfølgelig en del af forklaringen på bilens overvægt), og Sealion 7 er endnu et mærkbart skridt frem for det kinesiske mærke.
Udstyret matcher de lækre materialer, og panoramaglastag, indtræk i læder (Comfort og Design har kunstlæder), head-up-display (kun Excellence), forsæder med køling, lækker lyd fra danske Dynaudio, varme i bagsædet og stor infotainmentskærm på 15,6” er standard.
Men der er huller og underlige mangler. Når udstyret er så tæt på komplet, så skal der også være massage i forsæderne, styring af klimaanlægget ved bagsædet og adaptive forlygter; der er almindelige LED-forlygter med langsom fjernlysassistent.
LÆS OGSÅ | Test: BYD byder ingen op til dans med Seal U
Den ellers flotte skærm til infotainment gemmer på dybe menuer til sædevarme, afdugning/afrimning af bagrude og, værst af alt, stedet man slår hastighedsadvarsel og andre “assistenter” fra. Der er spøjse oversættelser fra kinesisk til engelsk, så eksempelvis niveauet for regenerering hedder enten Standard eller Larger (standard eller større).
Der er plads i højden, plads i bredden og plads i længden til fire voksne. Bagagerummet er stort, selv om jeg nægter at tro på, at der kan blive plads til 1.789 liter, hvis man folder ryglænene ved bagsædet.
Sealion 7 er landet til nogle priser, som gør modellen meget konkurrencedygtig. Den er større end de fleste konkurrenter, og i forhold til startprisen på 339.995 kr. har Sealion 7 masser af kræfter og masser af udstyr.
Til 389.995 kr. koster den testede topmodel med de 530 hestekræfter, firehjulstræk og det omfattende udstyr kun 10.000 kr. mere end VW ID.4 Style+ med 286 hestekræfter og baghjulstræk. Med den seneste opgradering på udstyr, som man kan se på det lille + på ID.4, er VW kommet rigtig godt med på udstyr, så der er kampen lige.
Tesla Model Y er den konkurrent, der på alle måder ligger tættest på Sealion 7. De er begge forholdsvis store, har meget standardudstyr og fås til 389.995 kr. med rigtig mange hestekræfter og firehjulstræk. Model Y kører lidt længere på en opladning (533 kilometer mod 502 kilometer), og den fås med to ekstra sæder bagtil til 19.000 kr.
Det er svært at gennemskue, hvad BYD vil med to biler i samme klasse. Men det er ikke svært at nå den konklusion, at den nye Sealion 7 er markant bedre end den kedelige og svampede Seal U.
Gør det så Sealion 7 til en af de bedste i klassen? Nej. Der er simpelthen for mange væsentlige områder, hvor Sealion 7 falder ved siden af. Den er tung, og den føles tung. Den har et meget stort batteri, men kort rækkevidde og meget højt forbrug.
Køreegenskaberne er en forvirrende blanding. På nogle veje tænker man, at man kører luksusbil. På andre veje sejler den store BYD rundt som et skib i havsnød. Sealion 7 skal, først og fremmest, på slankekur, hvis den skal blive en rigtig god elbil.
BYD Sealion 7 AWD Excellence
Motor: Elmotorer (for og bag)
Ydelse: 530 hk/690 Nm
0-100 km/t: 4,5 sekunder
Tophastighed: 215 km/t
Forbrug: 21,9 kWh/100 km
Rækkevidde: 502 kilometer
Batteristørrelse: 91,3 kWh
Ladekapacitet: 230 kW
Mål (L/B/H): 483/193/162 cm
Køreklar vægt: 2.435 kilo
Trækvægt: 1.500 kilo
Bagagerumsvolumen: 520-1.789 liter + 58 liter foran
Pris: 389.995 kr. (Sealion 7 fås fra 339.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Hyundai er ude med nye og lavere priser på elbilen Kona Electric. Kan man nøjes med rækkevidde op til 377 kilometer, kan den kompakte elbil erhverves til 234.995 kr.
Hyundai starter 2025 med lavere priser på elbilerne Ioniq 5 og Ioniq 6 – og denne gang er der ikke tale om tilbud, men om faste priser. Med rækkevidde op til 440 kilometer koster Ioniq 5 nu 289.995 kr.
De mellemstore elbiler har taget Danmark med storm, så nu kommer turen til de mindre elbiler – de små og kompakte modeller, som i mange tilfælde starter under 200.000 kr., kommer bragende i 2025.
Annoncørbetalt indhold: Renault Danmark inviterer til nytårskur, hvor både Renault Scenic E-Tech electric og Renault Megane E-Tech electric kan prøvekøres – og de har begge et es i ærmet, der gør livet som elbilejer lettere.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.