Kategorier
Nyheder

V-power! Cadillac Escalade-V har 691 hk og en håndbygget V8

Hvad skal amerikanerne med elbiler, når de kan få en kæmpe, u-elektrificeret SUV med 6,2-liters V8 med kompressor? Den første V-udgave af Escalade er landet.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

For os i Europa bliver USA mere og mere en tidslomme. I landet hvor Tesla er skabt, som på alle måder har rykket ved tankegangen omkring elbiler, er benzinslugere med monstermotorer stadig helt almindelige.

Eksempel: Cadillac Escalade. En af verdens største SUV’er. Med buldrende 6,2-liters V8 og plads til op til 8 personer – og en længde i ESV-udgaven (Escalade Stretch Vehicle) på 577 cm. Komfortabelt motoriseret med 426 hk.

LÆS OGSÅ | Første tur: Det er image, der gør en Range Rover

Indtil nu. Cadillac bruger første gang sit V-prædikat til sin topmodel, og den er et regulært orgie i kræfter (og helt sikkert også forbrug af benzin). 691 hk og et drejningsmoment på 885 Nm.

Glem alt om selv den mindste form for elektrificering. Her er det mekaniske dele og god gammeldags benzin, der sætter skub i bilen – som vejer mere end 2,8 tons i den korte udgave på 5,38 meter, mere end 2,9 tons i ESV-versionen.

Den håndbyggede 6,2-liters V8-motor kommer til sine mange kræfter ved hjælp af en kompressor. I modsætning til en turbolader, som drives af udstødningsgasser, er kompressoren drevet direkte af motoren via kæde eller rem.

En quarter mile på 12,74 sekunder

Amerikanerne går forbavsende lidt op i topfart. Det er mere en europæisk besættelse. Der er ingen offentlig vej i USA, hvor man må køre mere end 136 km/t, og Highway Patrol holder klar i vejkanten til at lægge dig i benlås, hvis du overskrider hastigheden.

Quarter mile – en kvart mil – som kan måles på en lang, lige bane, er der mere tradition for. Det svarer til 400 meter. Cadillacs egne målinger siger, at Escalade-V kan sprinte distancen på 12,74 sekunder, og ved målstregen kører den med 176 km/t.

For at give en idé om, hvor hurtigt det egentlig er: Den vilde Jeep Grand Cherokee Trackhawk med 717 hk bruger 11,6 sekunder på de 400 meter.

Rustet til opgaven – og til at larme

Forestiller man sig, at 3 tons meget høj SUV kan have svært ved at gøre det med den mindste grad sportslighed, er det ikke forkert. Escalade er lige så tæt på at være en sportsvogn, som en Dacia Duster er tæt på at være en luksusbil.

LÆS OGSÅ | Range Rover Sport i to PHEV-versioner op til 510 hk

Cadillac har derfor taget det tunge skyts frem. Firehjulstræk er, selvfølgelig, standard, og det samme er en opgraderet udgave af den adaptive undervogn Magnetic Ride Control. Luftaffjedring og forstærkninger i undervognen følger også med – og undervognen er sænket, selv om det er svært at se ud fra billederne. Escalade-V står meget højt.

Den kaster store skygger, sådan en Escalade. Den er cirka 195 cm høj – og i den lange ESV-udgave strækker den sig til 577 cm. Det er cirka en halv meter længere end Mercedes-Benz S-Klasse

I USA er reglerne for “støj” fra biler mere løse end i Europa, og med aktive udstødningsventiler vil V8’eren helt sikkert kunne vække alle naboerne. Hvis man vil undgå sure miner fra naboerne, har Escalade-V en Stealth-indstilling, så man kan snige sig ud fra indkørslen.

Til tidspunkter, hvor man bare skal cruise på motorvejen, har Escalade-V også Cadillacs Super Cruise-system. Super Cruise er, i følge Cadillac, bilindustriens første system, der gør en bil rigtig selvkørende. Ved hjælp af GPS, LiDAR og kameraer kan Escalade-V køres uden hænder på mere end 320.000 kilometer veje i USA og Canada.

At et gammelt bilmærke som Cadillac også kan andet end en monster-SUV, er der imidlertid også bevis for: Mærkets første elbil, Lyriq, rulles ud i USA i efteråret.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.