Ny Peugeot E-3008 starter fra 329.990 kr.
Peugeot E-3008 er den første bil på Stellantis’ længe ventede STLA-platform, der skal forme konglomeratets elektriske fremtid – og prisen er sat skarpere end forventet.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
For os i Europa bliver USA mere og mere en tidslomme. I landet hvor Tesla er skabt, som på alle måder har rykket ved tankegangen omkring elbiler, er benzinslugere med monstermotorer stadig helt almindelige.
Eksempel: Cadillac Escalade. En af verdens største SUV’er. Med buldrende 6,2-liters V8 og plads til op til 8 personer – og en længde i ESV-udgaven (Escalade Stretch Vehicle) på 577 cm. Komfortabelt motoriseret med 426 hk.
LÆS OGSÅ | Første tur: Det er image, der gør en Range Rover
Indtil nu. Cadillac bruger første gang sit V-prædikat til sin topmodel, og den er et regulært orgie i kræfter (og helt sikkert også forbrug af benzin). 691 hk og et drejningsmoment på 885 Nm.
Glem alt om selv den mindste form for elektrificering. Her er det mekaniske dele og god gammeldags benzin, der sætter skub i bilen – som vejer mere end 2,8 tons i den korte udgave på 5,38 meter, mere end 2,9 tons i ESV-versionen.
Den håndbyggede 6,2-liters V8-motor kommer til sine mange kræfter ved hjælp af en kompressor. I modsætning til en turbolader, som drives af udstødningsgasser, er kompressoren drevet direkte af motoren via kæde eller rem.
Amerikanerne går forbavsende lidt op i topfart. Det er mere en europæisk besættelse. Der er ingen offentlig vej i USA, hvor man må køre mere end 136 km/t, og Highway Patrol holder klar i vejkanten til at lægge dig i benlås, hvis du overskrider hastigheden.
Quarter mile – en kvart mil – som kan måles på en lang, lige bane, er der mere tradition for. Det svarer til 400 meter. Cadillacs egne målinger siger, at Escalade-V kan sprinte distancen på 12,74 sekunder, og ved målstregen kører den med 176 km/t.
For at give en idé om, hvor hurtigt det egentlig er: Den vilde Jeep Grand Cherokee Trackhawk med 717 hk bruger 11,6 sekunder på de 400 meter.
Forestiller man sig, at 3 tons meget høj SUV kan have svært ved at gøre det med den mindste grad sportslighed, er det ikke forkert. Escalade er lige så tæt på at være en sportsvogn, som en Dacia Duster er tæt på at være en luksusbil.
LÆS OGSÅ | Range Rover Sport i to PHEV-versioner op til 510 hk
Cadillac har derfor taget det tunge skyts frem. Firehjulstræk er, selvfølgelig, standard, og det samme er en opgraderet udgave af den adaptive undervogn Magnetic Ride Control. Luftaffjedring og forstærkninger i undervognen følger også med – og undervognen er sænket, selv om det er svært at se ud fra billederne. Escalade-V står meget højt.
I USA er reglerne for “støj” fra biler mere løse end i Europa, og med aktive udstødningsventiler vil V8’eren helt sikkert kunne vække alle naboerne. Hvis man vil undgå sure miner fra naboerne, har Escalade-V en Stealth-indstilling, så man kan snige sig ud fra indkørslen.
Til tidspunkter, hvor man bare skal cruise på motorvejen, har Escalade-V også Cadillacs Super Cruise-system. Super Cruise er, i følge Cadillac, bilindustriens første system, der gør en bil rigtig selvkørende. Ved hjælp af GPS, LiDAR og kameraer kan Escalade-V køres uden hænder på mere end 320.000 kilometer veje i USA og Canada.
At et gammelt bilmærke som Cadillac også kan andet end en monster-SUV, er der imidlertid også bevis for: Mærkets første elbil, Lyriq, rulles ud i USA i efteråret.
Peugeot E-3008 er den første bil på Stellantis’ længe ventede STLA-platform, der skal forme konglomeratets elektriske fremtid – og prisen er sat skarpere end forventet.
Audi Q6 E-Tron er en helt nyudviklet elektrisk SUV med hurtig opladning og rækkevidde over 600 kilometer. Startprisen er 659.990 kr., men den falder senere i år, når to nye varianter kommer til.
En BMW 1-serie eller Mercedes A-Klasse på 12 måneder privatleasing er lige nu et virkelig godt tilbud. For under 3.500 kr. får man rigtig meget for pengene.
Lexus LS 500h er luksus på den stærkt nedtonede måde. Det kan være en fordel, men desværre føles den store sedan forældet og forvirrende.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.