Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Bilbasen kunne for to måneder siden prøve den faceliftede Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid i Frankrig, og konklusionen var klar – og behagelig. En mere end almindeligt komfortabel SUV er gjort lidt mere komfortabel. Men en ting manglede: Priserne.
De danske Citroën-forhandlere er tilbage fra sommerferie, og den faceliftede PHEV med 225 hk og elektrisk rækkevidde op til 61 kilometer på en opladning er samtidig klar til at lokke kunder ind – og priserne er, selvfølgelig, klar.
LÆS OGSÅ | Første tur: Komforten vinder igen i Citroën C5 Aircross
Priserne kan nok få nogle potentielle købere til at gå til Ford efter en Kuga PHEV eller til Peugeot efter en 3008 Hybrid. Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid er ikke det gode tilbud den var, da den først kom på gaden i 2020; på et par år, mere eller mindre, er SUV’en steget med cirka 80.000 kr.
Citroën-forhandlerne skal forsvare priser på den faceliftede SUV, som starter ved 369.990 kr. Citroën er udråbt som en form for lavprismærke i den store Stellantis-koncern, og på trods af det kan man købe søstermodellen Peugeot 3008 Hybrid med tilsvarende udstyrsniveau for 339.990 kr.
Konkurrenter som Ford Kuga PHEV (fra 328.780 kr.) og Hyundai Tucson PHEV (fra 329.995 kr.) er markant billigere – selv med mere udstyr og/eller flere hestekræfter.
LÆS OGSÅ | Stortest: Kan Kia Sportage PHEV og Hyundai Tucson PHEV give favoritten Ford Kuga PHEV problemer?
C5 Aircross kommer i tre udstyrsvarianter og en introduktionsudgave: Impress, Prestige, Superior og Superior med panoramasoltag. Basisvarianten Impress til 369.990 kr. kan på ingen måde imponere, på trods af at den simpelthen er navngivet til at imponere.
Impress har hverken LED-forlygter, læderrat, bakkamera, p-sensorer, adaptiv fartpilot eller de komfortable Advanced Comfort-sæder. Automatisk klimaanlæg, 18″ alufælge, fartpilot, infotainment med 8″ touchscreen, varme i forsæderne og tre individuelle bagsæder er standard, men det er for lidt til prisen.
Impress-udgaven er en lokkedue, som ingen kunde bør falde for. Udstyret lever ikke op til prisen, og for 30.000 kr. mere udstyrer Citroën sin C5 Aircross som den bør være udstyret.
Prestige-udgaven koster 399.990 kr., og den har alt det Impress mangler – og mere til. LED-forlygter, læderrat, bakkamera, adaptiv fartpilot og de lækre Advanced Comfort-sæder. Det hele er ombord i Prestige. Kun p-sensorer mangler, og de koster 5.000 kr. ekstra.
LÆS OGSÅ | Au revoir til en af de bedste biler Citroën har lavet
Den har også andet, som Impress ikke har. Tagrælinger, el-foldbare sidespejle, ekstra tonede ruder bagtil, infotainment med 10″ touchscreen og navigation, 12″ digital instrumentering og en såkaldt udvendig farvepakke.
30.000 kr. mere, og så er vi på 429.990 kr., køber Superior-udgaven eller lanceringsudgaven Superior med panoramasoltag. Så indtil videre kan vi bare glemme Superior og gå direkte til den med soltaget.
Den er udstyret med 19″ alufælge, el-justerbart førersæde, p-sensorer, aktivt blind vinkel-system, semi-automatisk p-assistent, krom-pakke, pedaler med alu-beklædning og fjernlysassistent. Der er ikke meget lavprismodel over det udstyr, men det er der heller ikke over prisen.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.