Kategorier
Elektrisk Nyheder

Facelift giver højere priser på Citroën C5 Aircross PHEV

Fransk SUV med 225 hk og el-rækkevidde op til 61 kilometer er nu en af de dyre i klassen. Den faceliftede starter på 369.990 kr.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Bilbasen kunne for to måneder siden prøve den faceliftede Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid i Frankrig, og konklusionen var klar – og behagelig. En mere end almindeligt komfortabel SUV er gjort lidt mere komfortabel. Men en ting manglede: Priserne.

De danske Citroën-forhandlere er tilbage fra sommerferie, og den faceliftede PHEV med 225 hk og elektrisk rækkevidde op til 61 kilometer på en opladning er samtidig klar til at lokke kunder ind – og priserne er, selvfølgelig, klar.

LÆS OGSÅ | Første tur: Komforten vinder igen i Citroën C5 Aircross

Priserne kan nok få nogle potentielle købere til at gå til Ford efter en Kuga PHEV eller til Peugeot efter en 3008 Hybrid. Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid er ikke det gode tilbud den var, da den først kom på gaden i 2020; på et par år, mere eller mindre, er SUV’en steget med cirka 80.000 kr.

Ny gearvælger, mere indbydende materialer og nyt infotainmentsystem. Billigste C5 Aircross har 8″ touchscreen, mens de dyrere har denne 10″ touchscreen

Udstyrsmangler i C5 Aircross til 369.990 kr.

Citroën-forhandlerne skal forsvare priser på den faceliftede SUV, som starter ved 369.990 kr. Citroën er udråbt som en form for lavprismærke i den store Stellantis-koncern, og på trods af det kan man købe søstermodellen Peugeot 3008 Hybrid med tilsvarende udstyrsniveau for 339.990 kr.

Konkurrenter som Ford Kuga PHEV (fra 328.780 kr.) og Hyundai Tucson PHEV (fra 329.995 kr.) er markant billigere – selv med mere udstyr og/eller flere hestekræfter.

LÆS OGSÅ | Stortest: Kan Kia Sportage PHEV og Hyundai Tucson PHEV give favoritten Ford Kuga PHEV problemer?

C5 Aircross kommer i tre udstyrsvarianter og en introduktionsudgave: Impress, Prestige, Superior og Superior med panoramasoltag. Basisvarianten Impress til 369.990 kr. kan på ingen måde imponere, på trods af at den simpelthen er navngivet til at imponere.

Impress har hverken LED-forlygter, læderrat, bakkamera, p-sensorer, adaptiv fartpilot eller de komfortable Advanced Comfort-sæder. Automatisk klimaanlæg, 18″ alufælge, fartpilot, infotainment med 8″ touchscreen, varme i forsæderne og tre individuelle bagsæder er standard, men det er for lidt til prisen.

Udstyret nogenlunde sådan her koster den opgraderede C5 Aircross 430.000 kr.

Panoramasoltag uden merpris

Impress-udgaven er en lokkedue, som ingen kunde bør falde for. Udstyret lever ikke op til prisen, og for 30.000 kr. mere udstyrer Citroën sin C5 Aircross som den bør være udstyret.

Prestige-udgaven koster 399.990 kr., og den har alt det Impress mangler – og mere til. LED-forlygter, læderrat, bakkamera, adaptiv fartpilot og de lækre Advanced Comfort-sæder. Det hele er ombord i Prestige. Kun p-sensorer mangler, og de koster 5.000 kr. ekstra.

LÆS OGSÅ | Au revoir til en af de bedste biler Citroën har lavet

Den har også andet, som Impress ikke har. Tagrælinger, el-foldbare sidespejle, ekstra tonede ruder bagtil, infotainment med 10″ touchscreen og navigation, 12″ digital instrumentering og en såkaldt udvendig farvepakke.

30.000 kr. mere, og så er vi på 429.990 kr., køber Superior-udgaven eller lanceringsudgaven Superior med panoramasoltag. Så indtil videre kan vi bare glemme Superior og gå direkte til den med soltaget.

Den er udstyret med 19″ alufælge, el-justerbart førersæde, p-sensorer, aktivt blind vinkel-system, semi-automatisk p-assistent, krom-pakke, pedaler med alu-beklædning og fjernlysassistent. Der er ikke meget lavprismodel over det udstyr, men det er der heller ikke over prisen.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.