Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Første tur: Komforten vinder igen i Citroën C5 Aircross

Den bløde form er skurret af Citroëns SUV, men det er stadig komforten der, mere end noget andet, fylder i C5 Aircross. Danskerne kan nu kun købe den som plug-in hybrid.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Jeg styrer den hvide Citroën C5 Aircross ad trange kurver, gennem tunneller gravet i klippevægge og med langsomt fart over høje vejbump i små byer i bjergene nord for den sydfranske turistby Nice. Det er den samme oplevelse, den samme C5 Aircross, som har fået godt fodfæste blandt danskerne.

Usædvanligt skarpt fokus på komfort, så når bjergvejene slanger sig, er det ikke kun passagerer, der kan få let kvalme. Det kan man også, når man sidder bag rattet. Undervognen den nok blødeste i hele segmentet, og det skal kunne mærkes – også i maven.

LÆS OGSÅ | Video: Ny Citroën! Komfortabel som en S-Klasse

C5 Aircross kører som den hele tiden har gjort. Den ser bare ikke ud, som den hele tiden har gjort. Det er, med andre ord, tid til facelift. Det franske alternativ til Ford Kuga og VW Tiguan har været gennem så få tekniske og mekaniske ændringer, at der ikke er noget, som er stort nok til at blive nævnt. Den kunne ikke være gjort blødere i affjedringen (det ville være uforsvarligt), men den kunne gøres mere kantet og mindre blød i designet.

Pengene til faceliftet har ikke siddet løst. Finansafdelingen har givet grønt lys til store justeringer af designet, men ikke den slags som koster de helt store beløb. Ved at bibeholde alle karrosseridele i metal som de hele tiden har været, er der mange penge at spare. Når designerne holder sig til “bløde” dele som kofangere og grill, og lygterne – så længe de ikke kræver nye folder i de metalliske karrosseridele – kommer de langt for få penge.

Plug-in hybrid eller ingenting

Nye forlygter med signatur som på nyere modeller som C4 og C5 X, en ny grill med kanter og hak. Det bløde er taget ud af fronten, og Citroëns logo, en chevron, er blevet mere tydeligt. Designeren siger det ikke helt direkte, men C5 Aircross var for rund og mild. Det hele klæder den mellemstore SUV, også selv om har mistet lidt af det, der gjorde designet unikt.

De sorte luftlommer på siden, Airbumps, har overlevet faceliftet. Gå om til bilens bagende, og der er nyt indhold i de samme lygterammer. 3D-effekt er noget ingen bilproducent vil undvære i baglygterne, så den effekt er der også i C5 Aircross’ baglygter.

LÆS OGSÅ | Test: Citroën C3 Aircross er beviset på, at anderledes ikke behøver være godt

Måske det ikke kommer som en overraskelse: Ethvert spor af modeller med almindelig forbrændingsmotor, benzin og diesel, er udraderet på det danske marked. Med faceliftet benytter importøren chancen til at skære alt andet end plug-in hybriden fra. Det er et meget smalt modelprogram, men det virker fornuftigt. Den 225 hk stærke del-elektriske version er alligevel så godt som den eneste, der sælges. Ingen grund til at have biler på hylderne, som samler støv i en stor indhegning.

Så det er selvfølgelig også plug-in hybriden, C5 Aircross 1,6 Hybrid, jeg kører og giver mig selv let kvalme med på de franske veje. Undervognen må tage sin del af skylden, men jeg tager det meste af den. Sving efter sving med frisk fart gør den slags i en bil med blød affjedring, og ved at skrue 10 procent ned for farten, kan ubehaget undgås. Hvis man vælger en blød bil, ved man også, hvad man går ind til.

Der er markant forbedrede materialer i den franske SUV, og der er endnu mere skum i sæderne end før. Bemærk den nye infotainmentskærm

En god plug-in hybrid

Det rigtig gode ved C5 Aircross er, hvor fint den griber i asfalten. Sent og entydigt går den over i let understyring, og i modsætning til lillebror C3 Aircross, som også er blød, så er der sammenhæng og godhed i køreegenskaberne. Styretøjet er let, men det er stadig godt. Jeg affinder mig med at skrue lidt ned for farten og nyde Advanced Comfort-affjedringen med de dobbeltvirkende støddæmpere.

De har, for det meste, en dyne klar til at lægge over vejen. Skarpe slag, såsom fra huller i vejen, arbejder den nogle gange fortvivlet med, men det går mindre op gennem bilen end før. Det må være fordi, de sofalækre sæder har fået endnu mere memory foam end før: 1,5 cm mere. Mere skum, højere komfort.

Det værste ved plug-in hybriden vil for en del mennesker være en ny detalje. Lader man ikke sin C5 Aircross plug-in hybrid op, vil den, hver gang man starter den, forsøge at opdrage til opladning med en besked i infotainmentsystemet. Det burde være så logisk som noget, at man lader en PHEV op, men sådan er det langt fra for alle.

Der er rigtig meget godt at sige om drivlinjen. Det er en af de bedste i klassen. 225 hk er en helt almindelig ydelse, og vi kender det hele fra biler som Peugeot 308/508/3008, Opel Grandland, DS 7 Crossback og snart også Opel Astra. Gennemprøvet, må jeg sige. Det hele spiller sammen, og det gør det, fordi 1,6-liters turbomotoren er smidig, 8-trins automatgearkassen lægger gode skift ind med elektrisk understøttelse, og der er batteri til omkring 60 kilometer på strøm.

De to bånd i grillen er ikke LED, som man ellers kunne tro, men små metallisk lignende nitter. LED-forlygter er nu med på alle udstyrsniveauer

10” touchscreen og mere af det bløde

Mens C5 Aircross-designet har fået mere kant, så har interiøret fået en behagelig omgang med bløde materialer. Dørsiderne var før sorte, hårde flader, som nemt fik ridser. Blød plast er kommet ind, og også andre paneler har fået både pænere og mere lækre materialer. En ny mini-gearvælger frigør plads til mere i midterkonsollen.

Hovedattraktion i kabinen er en gammel ting og en ny ting. Den gamle ting er de tre enkeltsæder, der udgår bagsædet. De kan justeres, enkeltvis, i længden, og det tilbyder ingen af konkurrenterne. Den nye ting sidder i toppen af midterkonsollen.

LÆS OGSÅ | Au revoir til en af de bedste biler Citroën har lavet

En touchscreen på 10” sidder som erstatning for en på 8”, og det har gjort det nødvendigt at vende de høje luftdyser på siden og lægge dem under skærmen – før kom luften ud på hver side af skærmen. Det er umiddelbart godt med en større skærm, og infotainmentsystemet arbejder da også hurtigere, men grafikken er stadig trist, og når temperaturen i kabinen skal justeres, er det med knapper på skærmen. Knapper, som tager meget plads på skærmen, som kunne være brugt til mere spændende ting.

Priser som før, men ikke som i starten

Citroën-forhandlerne venter til efter sommerferien med at introducere den faceliftede C5 Aircross. Og altså kun som plug-in hybrid. Men at vælge den bedst sælgende version som den eneste, og undgå den døde sommerperiode er god forretningssans.

Priserne er endnu et gæt. LED-forlygter og den større touchscreen er standard i alle tre udstyrsvarianter, som Citroën introducerer i august. Det samme er, stadig, de tre individuelle bagsæder og 12” digital instrumentering. Ved introduktionen i 2020 fik man en C5 Aircross Hybrid til under 300.000 kr.

Prisen er lige nu mindst 340.000 kr., og den faceliftede vil formentlig stige cirka 10.000 kr. Det er en fornuftig pris for en utvetydigt komfortabel, velfungerende SUV med PHEV-drivlinje. Men har du eller nogen i familien tendens til kvalme, når det går ud over stepperne, så tag en god lang testtur, før du skriver under.


SPECIFIKATIONER

Citroën C5 Aircross 1,6 Hybrid Shine Sport

Motor: R4, 1.598 cm3 + elmotor
Ydelse: 225 hk/250 Nm
0-100 km/t: 8,7 sekunder
Tophastighed: 225 km/t
Forbrug: 71,4 km/l
CO2:
32 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 61 kilometer
Mål (L/B/H):
450/ikke oplyst/169 cm
Køreklar vægt:
1.900 kilo
Bagagerumsvolumen:
460 liter

Pris (gæt):
420.000 kr. (C5 Aircross fås fra 350.000 kr. – prisgæt)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse):
Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil:
Ikke oplyst


Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.