Kategorier
Elektrisk Nyheder

Ny Citroën ë-C4 X virker gammel, allerede før den er på gaden

Citroën ë-C4 X er en ny og større elbil end ë-C4, men hverken designet, motorydelsen eller rækkevidden imponerer.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Alle bilproducenter er i et kapløb for hurtigst muligt at introducere flest mulige elbiler. Det skal gå stærkt – kunderne forventer det, og EU forventer det sådan set også.

Citroën har en enkelt elbil, og det er el-udgaven af C4, ë-C4. En elbil i Golf-klassen med 136 hk og et batteri på 50 kWh. Rækkevidden er op til 354 kilometer på en opladning, og det er, for så vidt, okay for en elbil med et par år på bagen.

LÆS OGSÅ | Første tur: Komforten vinder igen i Citroën C5 Aircross

Men en ny elektrisk Citroën, som introduceres hen omkring starten af 2023, bør vel nå videre end det – i både overført og bogstavelig forstand? Med premieren på den nye C4 X, som i Danmark kun vil blive solgt i den fuldelektriske ë-C4 X-version, ser det ud til, at Citroën har sovet i timen.

Den nye crossover ligner fra denne vinkel til forveksling sedanen C-Elysée, som sælges i Sydeuropa, Østeuropa og Asien. Det er ingen kompliment

Den er længere, men ligner bare en ë-C4

Nyt designudtryk, flere hestekræfter, meget længere rækkevidde? Det er hvad vi forventer af en helt ny elbil i forhold til en elbil med flere år på bagen. Men ë-C4 X er som en ë-C4 med nogle løft her og der, men intet banebrydende eller nyskabende.

Akselafstanden er den samme, og fordi ë-C4 X er 24 cm længere end modellen uden X, så har den et langt udhæng bagtil, som giver et kluntet design. Fronten på den nye elbil er ikke til at skelne fra den mindre models, og det virker i den grad som en forspildt chance. Hvis man skal betale mere for en større bil, vil man så ikke have et design, der viser det?

Den lange bagende er en kedelig afslutning, som kommer uden det spændende design fra den mindre ë-C4. Hvor er vovemodet og det kreative, Citroën?

Hmm, ë-C4 eller den nye ë-C4 X? Den nye model, som vi ser ind i her, har et nyere infotainmentsystem, men ellers er det småt med nyheder

Rækkevidden vinder 6 kilometer

En forholdsvis stor elbil, som ë-C4 X er med en længde på 460 cm (Tesla Model 3 er 9 cm længere), bør have flere kræfter end en mindre elbil. Fordi det er mere oplagt at rejse langt i en større elbil, bør den også have betragteligt længere rækkevidde.

I forhold til ë-C4 har den nye ë-C4 X ingen af delene. Citroën planter samme elmotor med 136 hk i de to biler, og batteriet har samme kapacitet i de to biler. Den nye elbil kan ræse fra 0-100 km/t på 9,5 sekunder (kun i Sport), og rækkevidden er bare steget med 6 kilometer i forhold til ë-C4: 360 kilometer.

LÆS OGSÅ | Video: Ny Citroën! Komfortabel som en S-Klasse

Selve opladningen kan foregå med op til 100 kW (DC-lader). Også det er en identisk ydelse de to elbiler i mellem, og det er en ringe ladeydelse for en hvilken som helst ny elbil. For slet ikke at sige for en mellemstor elbil.

Kabinen er så godt som også en direkte kopi af kabinen i ë-C4. Jo, der er nyt infotainmentsystem i ë-C4 CX, men ellers er stort set alt, som det plejer. Fokus er, fornuftigt nok, på komforten; Advanced Comfort-sæder med tykt skum og affjedring med dobbeltvirkende støddæmpere skal give klassisk fransk komfort. Men hvad er der nyt ved det?

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.