Citroën får endelig lov at vise en konceptbil, der fører til den første model på Stellantis’ STLA-platform. Konceptbilen bliver snart til en fuldelektrisk C5 Aircross. Der er også premiere på en fornyet C4.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Citroëns modelprogram er hverken rigtig spændende eller virkelig moderne lige nu. Og franskmændene er blevet tvunget til at tage den forældede C3 af markedet, fordi den ikke lever op til de seneste krav fra EU i forhold til sikkerhed. Umiddelbart har importøren ingen planer om at tage den nye C3 med benzinmotor til Danmark, selv om der ikke er tvivl om, at det er nødvendigt for mærket.
Læs også: Citroën Ë-C3 under koreansk angreb
Introduktionen af den længe ventede elektriske prisbasker Ë-C3 trækker desværre gevaldigt ud, og som den danske hjemmeside lige nu proklamerer: Citroën forventer nu først at introducere den i starten af 2025. Hvornår den større Ë-C3 Aircross så dukker op, tør vi slet ikke tænke på. Der er brug for gode nyheder hos Citroën.
C5 Aircross Concept er en sådan nyhed. Den er, rettere sagt, et tegn på sådan en god nyhed, for der er tale om en konceptbil, der viser en helt ny C5 Aircross. Den står side om side med en faceliftet C4/C4 X på biludstillingen i Paris.





Citroëns første model på den nye platform
Peugeot har introduceret E-3008 og E-5008, og Opel har løftet sløret for den nye Grandland Electric. Det er tre modeller på den nye Stellantis-platform, STLA, som primært er lavet til elbiler, men også til hybrider og plug-in hybrider. Den nye konceptbil fra Citroën er det første vi ser til den nye C5 Aircross, der bliver Citroëns første bil på STLA-platformen.
Den nye C5 Aircross vil vokse med 15 centimeter i længden til 465 centimeter, som gør, at den placeres i størrelse mellem E-3008 og E-5008. Citroën-designerne har brugt mange tricks for at gøre den aerodynamisk – blandt andet med baglygter, som går ud i vinger og med en lav front. Det er et godt spørgsmål, om vingerne kan følge med over på produktionsmodellen, eller om de bliver skrottet af eksempelvis sikkerhedsmæssige årsager.
Læs også: Ny Citroën C3 med benzin i blodet
Mens vi kan vente spændt på at se, hvordan konceptbilens design overføres til den endelige C5 Aircross, som næppe lader vente længe på sig, kender vi allerede de tekniske detaljer på forhånd. To batteristørrelser på henholdsvis 73 og 97 kWh, som i forhjulstrukne udgaver får elmotorer med henholdsvis 210 og 230 hestekræfter. Dertil en udgave med 73 kWh og to elmotorer, som yder i alt 320 hestekræfter.
Med hjælp fra de tilsvarende elektriske modeller fra Peugeot kan vi også regne ud, at rækkevidden med det store batteri vil ligge over 700 kilometer, og at basismodellen vil ligge et stykke over 500 kilometer. Der vil også komme C5 Aircross-versioner med forbrændingsmotor og elektrificering: en hybrid med kun 136 hestekræfter og en plug-in hybrid med 190 hestekræfter.







Frisk front til C4 og C4 X
Længe før den nye C5 Aircross kommer til Danmark, kan vi regne med at se de faceliftede udgaver af C4 og C4 X. Citroën kalder dem, i et forsøg på at malke nyheden mest muligt, for helt nye modeller. Men de kan ikke snyde nogen, for enhver vil kunne genkende C4/C4 X som moderat ændrede modeller.
Frontdesignet har fået en voldsom overhaling med det nye Citroën-logo og et virvar af lygter. Designet er forvirrende og fjerner det milde udtryk, C4-modellerne har kørt rundt med. Bagtil har behandlingen været den samme. Og så er det åbenbart ikke godt nok med Citroën-logoet på bagsmækken: nu står der Citroën med store bogstaver midt på bagklappen.
Interiøret kommer med nye Advanced Comfort-sæder (med hukommelsesskum), digital instrumentering med 7″ skærm (tidligere 5″) og, på højeste udstyrsniveau, internetbaseret navigation.
De fornyede udgaver af C4 og C4 X kommer i hybridudgaver med 100 og 136 hestekræfter og som elbil med 136 og 156 hestekræfter. Med den svage af de to elmotorer kommer et ældre batteri, som giver rækkevidde op til 355/360 kilometer (Ë-C4/Ë-C4 X), mens den stærkere motor kommer med et nyere batteri og rækkevidde op til 415/425 kilometer.