Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Citroëns nye mini-elbil Ë-C3 har potentiale til at blive stor i Danmark. Den er kompakt, smart og fås fra kun 179.990 kr. Det er en bil, vi tæller ned til at prøve, for den bringer hvad der forhåbentlig er en “voksen” elbil ned i en ny og lavere prisklasse.
For mange af de tusindvis af ejere af den nuværende C3 fra Citroën, er Ë-C3 dog næppe en løsning. Rækkevidden kan være for kort (WLTP-rækkevidden er cirka 326 km), og prisen er for høj. Selv om Ë-C3 er billig, når vi snakker elbiler, så er den noget dyrere end den nuværende C3 med benzinmotor, der fås fra 139.990 kr.
Løsningen? At skifte elmotoren i Ë-C3 ud med en benzinmotor, så produktionsomkostningerne sænkes. Det har Citroën gjort, og ud af det er kommet en ny C3, der forhåbentlig kan afløse den gamle i samme prisleje.
Stellantis-koncernen, den store med Citroën, Peugeot, Fiat og mange andre mærker, har lavet Smart Car-platformen, som Citroëns nye minibil kører på, til flere forskellige typer drivlinjer. Den 100 procent elektriske på den ene side, benzinudgaver med og uden hybridsystem på den anden side.
Hvor elbilen har en elmotor med 113 hk og et batteri på 44 kWh, har benzinbilen en 1,2-liters trecylindret motor. I basisudgaven med manuel gearkasse yder motoren 100 hk – der er ingen version uden turbo, som der er i den gamle C3.
LÆS OGSÅ | Prisbillig hybrid fra Citroën
Som en række andre modeller hos Stellantis, bl.a. Citroën C4 og C5 Aircross, Peugeot 308 og 3008, Jeep Avenger og Opel Corsa, kommer den nye C3 i en hybridudgave. Den har også 1,2-liters turbomotoren med 100 hk, men den har også en elmotor med 36 hk, der er integreret i en sekstrins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse. Ved bykørsel skal op til 50 procent af kørslen kunne foregå på strøm.
Den benzindrevne C3 kommer på markedet i to udstyrsvarianter. You-versionen har LED-forlygter, holder til smartphone, som så fungerer som infotainmentsystem, aircondition og el-sidespejle. Max-versionen har langt mere udstyr, og det er bl.a. alufælge, infotainment med 10,25″ skærm og navigation, regnsensor og automatisk klimaanlægget.
Citroën har allerede fastsat prisen fra fabrikken for den billigste C3-version, som er 1,2’eren med manuel gearkasse og You-udstyr. Den lanceres til 14.990 euro, svarende til 112.425 kr. uden dansk moms og danske afgifter.
Den danske Citroën-importør oplyser, at der ikke på nuværende tidspunkt er lagt planer for den nye C3 på det danske marked. Når den gamle C3 med benzinmotor udgår, vil den nye C3 forhåbentlig kunne gå ind og tage over til en fornuftig pris.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.