april 18, 2024

Radikalt design, el og syv sæder til ny Citroën C3 Aircross

Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det er smart og fornuftigt, det den store Stellantis-koncern har gang i. På den ene side er der konstrueret en topmoderne platform, STLA, i flere størrelser til både el- og benzinbiler, og på den anden side er der lavet en ny og mere simpel platform, der giver mulighed for prisbillige biler i flere størrelser.

Smart Car-platformen mødte vi første gang i den lille Citroën Ë-C3/C3, som vi tæller ned til at kunne køre for første gang i maj, og i sidste uge var det Opels tur til at præsentere den i afløseren til Crossland, Frontera.

Citroën er allerede igen på banen med en ny Smart Car-bilmodel, og det er afløseren til C3 Aircross. Den nye model kommer som benzinbil og som elbil, og hvis man sammenligner den nye C3 Aircross/Ë-C3 Aircross med Opel Frontera, kan man se, at karrosseriet er identisk når det kommer til dørene, skærmene, taget og motorhjelmen.

At den nye Citroën og dens søstermodel hos Opel deler så mange synlige komponenter er ren fornuft og udnyttelse af ressourcer i produktionen. De to modeller adskiller sig der, hvor det betyder noget – fronten og bagenden på de to biler er meget forskellige.

En meget større bil med mulighed for syv sæder

Citroën havde i 2017 premiere på den første generation C3 Aircross, og den buttede og praktiske model er en fornuftig bil med kompakte mål. Den er kun 416 cm lang, men alligevel meget rummelig, fordi højden på 164 cm giver et godt bagagerum og luft i kabinen.

Den nye C3 Aircross måtte ikke ligge for tæt på den nye C3/Ë-C3, som er 402 cm lang, men den er faktisk så meget større end både C3 og den gamle C3 Aircross, at den hopper en klasse op: 439 cm i længden er tæt på Nissan Qashqai. C3 Aircross er kun 11 cm kortere end den nuværende C5 Aircross, så afløseren til den model vil helt sikkert også vokse.

Med så langt et karrosseri har Citroën fundet plads til syv sæder. De to bageste sæder bliver sandsynligvis ekstraudstyr, og det er første gang, siger Citroën, at der findes en syvsæders bil i segmentet. Pladsen på de to foldbare sæder på bageste række skulle være “komfortabel”, men det skal vi nok selv afgøre, når vi møder C3 Aircross i virkeligheden.

Ë-C3 Aircross bliver en prisbillig elbil

Citroën har valgt at sende de første billeder af den nye model ud i den elektriske Ë-C3 Aircross-udgave, men vi er sikre på, at benzinudgaverne vil ligne den på en prik. Citroën har samtidig valgt, at vi endnu ikke må se interiøret, men det er næppe meget anderledes end det, den nye Ë-C3/C3 er født med.

Det er lavet med et næsten ovalt rat, som skal gøre det nemmere at se den lange, tynde skærm, der udgør den digitale instrumentering. Den sidder på linje med toppen af rattet og skal fungere nogenlunde som et head-up-display.

Vi kan også kun gætte, når det kommer til drivlinjer. Den elektriske udgave, regner vi med, vil komme med samme elmotor med 113 hk som den mindre Ë-C3. Den vil også få et standardbatteri på 44 kWh, og fordi Ë-C3 Aircross er større og tungere end Ë-C3, regner vi med, at Ë-C3-rækkevidden på 326 kilometer i Ë-C3 Aircross vil ligge en del lavere. Vi gætter på et sted mellem 280 og 300 kilometer.

Med længere akselafstand i Ë-C3 Aircross er det ikke umuligt, at Citroën finder plads til et alternativt batteri med større kapacitet end 44 kWh, så rækkevidden kan udvides.

Benzinudgaver af den nye Aircross kommer med en 1,2-liters turbomotor. Den vil sandsynligvis komme med manuel gearkasse og automatgear, og ydelsen vil ligge fra 100 til 136 hk. Det er muligt, benzinmotoren udelukkende tilbydes som hybrid med en lille elmotor indbygget. Mere fast information følger, når Citroën til sommer åbner op for mere om C3 Aircross og Ë-C3 Aircross.

Del artikel:

Brugte Citroën C3 Aircross til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS