Cupra opfrisker Formentor og Leon på drastisk facon
Der er et helt nyt fjæs til Formentor og Leon. Cupra giver modellerne en smag af fremtidens designsprog, smider mere modernitet i kabinerne og opdaterer motorerne.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det er smart og fornuftigt, det den store Stellantis-koncern har gang i. På den ene side er der konstrueret en topmoderne platform, STLA, i flere størrelser til både el- og benzinbiler, og på den anden side er der lavet en ny og mere simpel platform, der giver mulighed for prisbillige biler i flere størrelser.
Smart Car-platformen mødte vi første gang i den lille Citroën Ë-C3/C3, som vi tæller ned til at kunne køre for første gang i maj, og i sidste uge var det Opels tur til at præsentere den i afløseren til Crossland, Frontera.
Citroën er allerede igen på banen med en ny Smart Car-bilmodel, og det er afløseren til C3 Aircross. Den nye model kommer som benzinbil og som elbil, og hvis man sammenligner den nye C3 Aircross/Ë-C3 Aircross med Opel Frontera, kan man se, at karrosseriet er identisk når det kommer til dørene, skærmene, taget og motorhjelmen.
At den nye Citroën og dens søstermodel hos Opel deler så mange synlige komponenter er ren fornuft og udnyttelse af ressourcer i produktionen. De to modeller adskiller sig der, hvor det betyder noget – fronten og bagenden på de to biler er meget forskellige.
Citroën havde i 2017 premiere på den første generation C3 Aircross, og den buttede og praktiske model er en fornuftig bil med kompakte mål. Den er kun 416 cm lang, men alligevel meget rummelig, fordi højden på 164 cm giver et godt bagagerum og luft i kabinen.
Den nye C3 Aircross måtte ikke ligge for tæt på den nye C3/Ë-C3, som er 402 cm lang, men den er faktisk så meget større end både C3 og den gamle C3 Aircross, at den hopper en klasse op: 439 cm i længden er tæt på Nissan Qashqai. C3 Aircross er kun 11 cm kortere end den nuværende C5 Aircross, så afløseren til den model vil helt sikkert også vokse.
Med så langt et karrosseri har Citroën fundet plads til syv sæder. De to bageste sæder bliver sandsynligvis ekstraudstyr, og det er første gang, siger Citroën, at der findes en syvsæders bil i segmentet. Pladsen på de to foldbare sæder på bageste række skulle være “komfortabel”, men det skal vi nok selv afgøre, når vi møder C3 Aircross i virkeligheden.
Citroën har valgt at sende de første billeder af den nye model ud i den elektriske Ë-C3 Aircross-udgave, men vi er sikre på, at benzinudgaverne vil ligne den på en prik. Citroën har samtidig valgt, at vi endnu ikke må se interiøret, men det er næppe meget anderledes end det, den nye Ë-C3/C3 er født med.
Det er lavet med et næsten ovalt rat, som skal gøre det nemmere at se den lange, tynde skærm, der udgør den digitale instrumentering. Den sidder på linje med toppen af rattet og skal fungere nogenlunde som et head-up-display.
LÆS OGSÅ | Ny Citroën C3 med benzin i blodet
Vi kan også kun gætte, når det kommer til drivlinjer. Den elektriske udgave, regner vi med, vil komme med samme elmotor med 113 hk som den mindre Ë-C3. Den vil også få et standardbatteri på 44 kWh, og fordi Ë-C3 Aircross er større og tungere end Ë-C3, regner vi med, at Ë-C3-rækkevidden på 326 kilometer i Ë-C3 Aircross vil ligge en del lavere. Vi gætter på et sted mellem 280 og 300 kilometer.
Med længere akselafstand i Ë-C3 Aircross er det ikke umuligt, at Citroën finder plads til et alternativt batteri med større kapacitet end 44 kWh, så rækkevidden kan udvides.
Benzinudgaver af den nye Aircross kommer med en 1,2-liters turbomotor. Den vil sandsynligvis komme med manuel gearkasse og automatgear, og ydelsen vil ligge fra 100 til 136 hk. Det er muligt, benzinmotoren udelukkende tilbydes som hybrid med en lille elmotor indbygget. Mere fast information følger, når Citroën til sommer åbner op for mere om C3 Aircross og Ë-C3 Aircross.
Der er et helt nyt fjæs til Formentor og Leon. Cupra giver modellerne en smag af fremtidens designsprog, smider mere modernitet i kabinerne og opdaterer motorerne.
Den har rumsteret som en mytisk skabning af rustfrit stål på den anden side af Atlanten, men det er indtil nu! Tesla Cybertruck kan opleves i Danmark til sommer.
Kuga PHEV ser federe ud, har flere kræfter og kan trække flere kilo, og Ford er klar med priser på de danske versioner.
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.