august 26, 2024

Cool og kasseformet: Ny Hyundai Santa Fe fra 569.995 kr.

Ny Hyundai Santa Fe er helt anderledes end den gamle. Den kommer nu til Danmark som PHEV med 253 hestekræfter og firehjulstræk til priser fra 569.995 kr.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Salget af plug-in hybrider i Danmark er efterhånden beskedent, men der er stadig noget rabat at hente på registreringsafgiften for bilmærker, som vælger at sælger en delvist elektrificeret bil i Danmark. Der er typisk flere kræfter end i en tilsvarende benzinudgave af en bil.

Og kigger man på en bil som den nye Skoda Kodiaq, får man PHEV’en med 204 hestekræfter for 50.000 kr. mindre end benzinudgaven med 150 hestekræfter. PHEV’en har samtidig en elektrisk rækkevidde på op til 113 kilometer.

Helt så lang en rækkevidde har den nye Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid ikke, og 54 kilometer er undervældende for en helt ny og stor PHEV. Den nye Santa Fe, som er på vej til Danmark, skal i stedet sælges på sit opsigtsvækkende design og omfangsrige standardudstyr.

Priserne starter på 569.995 kr., og Hyundai har sammensat tre forskellige udstyrsvarianten: basismodellen Advanced, som overgås på udstyr af varianterne Ultimate og Calligraphy.

Syv sæder i alle udgaver af Santa Fe Plug-in Hybrid

Hvis man ser den gamle Santa Fe og den nye ved siden af hinanden, kunne man tro, de to biler kommer fra forskellige producenter – og forskellige årtier. Den gamle har runde former – den nye er kantet som en LEGO-klods.

Kanter betyder bedre rummelighed og (måske) bedre overskuelighed i trafikken, og på Santa Fe betyder det også en kæmpe bagklap, som åbner op for rigtig god adgang til det op til 1.942 liter store bagagerum.

Syv sæder er standard i alle udgaver af den nye Santa Fe, og firehjulstræk skal man heller ikke betale ekstra for. Der er ingen ny motor, men en mindre reduktion i den samlede ydelse for benzin- og elmotor: 253 hestekræfter mod den gamle models 265 hestekræfter. 54 kilometer er, som allerede nævnt, den elektriske rækkevidde, og forbruget er 58,8 km/l, hvis man husker at lade op og kører meget på strøm.

Hyundai har ikke gjort den nye PHEV til en model for camping- eller hestefolket. Der kan kun spændes noget på krogen, som ikke kommer over 1.010 kilo. Det er noget, som kan begrænse salget i Danmark, for kun små campingvogne vejer under 1.010 kilo.

Calligraphy er Hyundai-sprog for alt inkluderet

Standardudstyret fejler som sagt ikke noget. I Advanced-versionen til 569.995 kr. går man ikke på kompromis med hverken komfort eller sikkerhed. Der er 20″ alufælge, el-betjent bagklap, adaptiv fartpilot, 12,3″ digital instrumentering, infotainment med 12,3″ touchscreen, trådløs opladning af en smartphone, automatisk klimaanlæg med tre zoner, elektrisk justerbare forsæder, varme i rattet og længdejusterbare sæder på anden række.

Ultimate koster 634.995 kr., og her putter Hyundai også 360 graders kamera, Bose-lydanlæg, trådløs opladning af to smartphones, læderindtræk, ventilation i forsæderne, head-up-display, aktivt blind vinkel-system, fjernbetjent parkering, varmedæmpende forrude, loft og solskærme betrukket med ruskind og stemningsbelysning. Digitalt bakspejl (6.995 kr.), digital nøgle (5.995 kr.) og Relaxion-hvileforsæder (5.995 kr.) er ekstraudstyr.

Hos Hyundai bliver det ikke finere end udstyrsniveauet Calligraphy. Det er ikke muligt at købe ekstraudstyr, for alt er standard i varianten, der koster 679.995 kr. Eksteriøret er lidt anderledes med sorte detaljer, grill i mørk krom og sorte 20″ alufælge. Indenfor er der elektrisk betjent ratstamme, Premium Relaxion-hvileforsæder, digitalt bakspejl, nappalæder-indtræk og UV-desinficerende opbevaringsrum.

Trækkrogen eftermonteres i Danmark, og den fås i en Start-pakke som svingbart eller aftageligt træk. Svingbart træk koster 29.995 kr., mens aftageligt træk koster 19.995 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS