Kia EV3 bliver billigere end forventet
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Salget af plug-in hybrider i Danmark er efterhånden beskedent, men der er stadig noget rabat at hente på registreringsafgiften for bilmærker, som vælger at sælger en delvist elektrificeret bil i Danmark. Der er typisk flere kræfter end i en tilsvarende benzinudgave af en bil.
Og kigger man på en bil som den nye Skoda Kodiaq, får man PHEV’en med 204 hestekræfter for 50.000 kr. mindre end benzinudgaven med 150 hestekræfter. PHEV’en har samtidig en elektrisk rækkevidde på op til 113 kilometer.
Helt så lang en rækkevidde har den nye Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid ikke, og 54 kilometer er undervældende for en helt ny og stor PHEV. Den nye Santa Fe, som er på vej til Danmark, skal i stedet sælges på sit opsigtsvækkende design og omfangsrige standardudstyr.
Priserne starter på 569.995 kr., og Hyundai har sammensat tre forskellige udstyrsvarianten: basismodellen Advanced, som overgås på udstyr af varianterne Ultimate og Calligraphy.
Hvis man ser den gamle Santa Fe og den nye ved siden af hinanden, kunne man tro, de to biler kommer fra forskellige producenter – og forskellige årtier. Den gamle har runde former – den nye er kantet som en LEGO-klods.
Kanter betyder bedre rummelighed og (måske) bedre overskuelighed i trafikken, og på Santa Fe betyder det også en kæmpe bagklap, som åbner op for rigtig god adgang til det op til 1.942 liter store bagagerum.
Syv sæder er standard i alle udgaver af den nye Santa Fe, og firehjulstræk skal man heller ikke betale ekstra for. Der er ingen ny motor, men en mindre reduktion i den samlede ydelse for benzin- og elmotor: 253 hestekræfter mod den gamle models 265 hestekræfter. 54 kilometer er, som allerede nævnt, den elektriske rækkevidde, og forbruget er 58,8 km/l, hvis man husker at lade op og kører meget på strøm.
Hyundai har ikke gjort den nye PHEV til en model for camping- eller hestefolket. Der kan kun spændes noget på krogen, som ikke kommer over 1.010 kilo. Det er noget, som kan begrænse salget i Danmark, for kun små campingvogne vejer under 1.010 kilo.
Standardudstyret fejler som sagt ikke noget. I Advanced-versionen til 569.995 kr. går man ikke på kompromis med hverken komfort eller sikkerhed. Der er 20″ alufælge, el-betjent bagklap, adaptiv fartpilot, 12,3″ digital instrumentering, infotainment med 12,3″ touchscreen, trådløs opladning af en smartphone, automatisk klimaanlæg med tre zoner, elektrisk justerbare forsæder, varme i rattet og længdejusterbare sæder på anden række.
Ultimate koster 634.995 kr., og her putter Hyundai også 360 graders kamera, Bose-lydanlæg, trådløs opladning af to smartphones, læderindtræk, ventilation i forsæderne, head-up-display, aktivt blind vinkel-system, fjernbetjent parkering, varmedæmpende forrude, loft og solskærme betrukket med ruskind og stemningsbelysning. Digitalt bakspejl (6.995 kr.), digital nøgle (5.995 kr.) og Relaxion-hvileforsæder (5.995 kr.) er ekstraudstyr.
Hos Hyundai bliver det ikke finere end udstyrsniveauet Calligraphy. Det er ikke muligt at købe ekstraudstyr, for alt er standard i varianten, der koster 679.995 kr. Eksteriøret er lidt anderledes med sorte detaljer, grill i mørk krom og sorte 20″ alufælge. Indenfor er der elektrisk betjent ratstamme, Premium Relaxion-hvileforsæder, digitalt bakspejl, nappalæder-indtræk og UV-desinficerende opbevaringsrum.
Trækkrogen eftermonteres i Danmark, og den fås i en Start-pakke som svingbart eller aftageligt træk. Svingbart træk koster 29.995 kr., mens aftageligt træk koster 19.995 kr.
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
En af de bedste elbiler i den dyre ende af skalaen er lige blevet endnu bedre. Mød BMW i5 Touring, der som stationcar giver endnu mere mening.
Engang var det nemt at pege den koksgrå VW Passat med synlige dioder ud i mængden. I dag råder politiet dog over flere modeller, og så har de taget nye tricks i brug. Kan du stadig spotte civilbilen?
GTX-betegnelsen pryder hele VW’s program af nyere elbiler, men her i den mindste af slagsen føles den særlig sportslig.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.