juli 18, 2023

Vildt generationsskifte: Ny Hyundai Santa Fe kantet som en LEGO-klods

Fra blød og rund til skarp og kantet. Den helt nye udgave af Hyundai Santa Fe minder mere om Land Rover Defender end om den gamle Santa Fe.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Opdateret den 10. august 2023 med info om motorprogram

For det meste er det nemt at se, hvilket mærke en bilmodel hører til. Bildesignerne går efter et slægtskab og noget familiært på tværs af modelprogrammet – hvorfor en Citroën C3 helt tydeligt hører sammen med en C5 X, en Mercedes A hører sammen med en Mercedes S, og en Volvo XC90 og en V60 deler grundlæggende elementer.

Og så er der Hyundai. Det koreanske mærke designer biler, som peger i alle mulige retninger, og hvis ikke der var H-logoer på Tucson og Ioniq 5, ville det være umuligt at gætte, at de kommer fra samme producent.

En ny modelgeneration hos Hyundai betyder også ofte en overraskende retning. Ioniq 6 var sådan en overraskelse – og den nye Santa Fe er sådan en overraskelse. Det er umuligt at se, at den nye generation Santa Fe, som vi lige har fået de første billeder af, skulle være i familie med den nye Kona. Godt eller skidt? Det bliver i hvert fald ikke kedeligt hos Hyundai.

Designet med en lineal

Det er en vild forvandling for Santa Fe. Den nye har intet, som i absolut intet, der binder den designmæssigt til den udgående model. Designerne har brugt en lineal til alt med undtagelse af fælgene og Hyundai-logoerne. Apropos logoer, danner hver forlygte og hver baglygte et H, og mens det er en ny Hyundai-detalje, kan vi ikke være sikre på, den breder sig til andre af koreanernes modeller – dertil arbejder mærket simpelthen for uforudsigeligt.

Den gamle models bløde former og særprægede frontdesign er udfaset til fordel for robust og solidt design, som har noget af det borg-solide over sig, som er mere typisk for seriøse firehjulstrækkere som Land Rover Defender og Toyota Land Cruiser.

Friluftsliv og naturoplevelser har været inspirationen, og med en massiv bagklap og helt oprette flader skulle den nye Santa Fe være ekstremt praktisk og meget rummelig. Bagklappen åbner til en kæmpe indgang, og bagsæderne kan lægges plant ned, så der op til forsæderne opstår et meget stort rum, man kan ligge i.

Akselafstanden er vokset, men først i august ved vi, hvor meget større end den gamle – 479 cm lange – den nye Santa Fe egentlig er. Vi kan allerede nu sige, at den nye model også vil kunne fås med syv sæder.

Nyt infotainmentsystem med nemmere menuer

Der er rigtig meget omkrig den nye Santa Fe, som først afsløres i slutningen af august ved den afsluttende del af verdenspremieren, som er påbegyndt i dag med billederne af SUV’en, dens interiør og enkelte håndgribelige detaljer.

Den kantede Santa Fe’s indre vækker større genkendelighed i forhold til resten af familien, og her er det især den nye Kona, der deler noget med sin nye storebror. Et panorama-panel, som Hyundai kalder det, indeholder den digitale instrumentering på 12,3″ og et infotainmentsystem med en touchscreen i nogenlunde samme størrelse.

Infotainmentsystemet er helt nyt og netop introduceret i den nye Kona. Den nye menustruktur, nyt layout og helt nyt design virker markant friskere end det, man kan opleve i blandt andet Tucson, Ioniq 5 og Ioniq 6. For første gang hos Hyundai er der plads til trådløs opladning af to smartphones på samme tid. Der er brugt genanvendt plast til en del af interiøret.

Nærstuderer man billedet af interiøret med de to mobiltelefoner, der ligger til opladning, falder man over knappen med et lyspære-symbol og “UV-C”. UV-C-lys bruges typisk til at uskadeliggøre og fjerne skadelige mikroorganismer og vira – eksempelvis corona-virus – og i Santa Fe bruges det til at “rengøre” mobiltelefoner.

En 2,5-liters turbomotor til Europa?

Hyundai holder alt omkring motorer og teknik for sig selv frem til slutningen af august, så der er frit slag i forhold til at gætte på motorprogrammet. Den Santa Fe vi kender, som stadig er på modelprogrammet, sælges i Danmark kun som plug-in hybrid med 1,6-liters turbomotor, 265 hk og firehjulstræk.

Tag man en tur syd for grænsen, er udvalget meget større. I Tyskland, for bare at nævne det marked, fås Santa Fe ikke bare som PHEV, men også som almindelig hybrid med 230 hk og som diesel med 2,2-liters motor med 204 hk.

En plug-in hybrid bliver det med stor sikkerhed også til for den nye Santa Fe. En anden mulighed dukker på, hvis man nærstuderer et andet af billederne, der er taget af den nye bil set bagfra: 2,5T. Hyundai (og Kia) bruger blandt andet i USA en forholdsvis ny 2,5-liters turbomotor med fire cylindre og en ydelse omkring 285-305 hk i biler som Sonata, Sorento og Stinger. Men den stærke turbomotor kommer ikke til Europa, hvor udelukkende hybriden og plug-in hybriden vil blive introduceret.

Om det også gælder Danmark, ligger hen i det uvisse. Den danske importør ved endnu ikke, om Santa Fe overhovedet skal introduceres på det danske marked, hvor elbiler og ikke plug-in hybrider fylder meget på markedet.


Brugt Hyundai til salg på Bilbasen

Se flere brugte SUV’er fra Hyundai til salg på Bilbasen lige her

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS