Du kan privatlease VW Polo GTI for kun 2.345 kr. om måneden
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Fra blød og rund til skarp og kantet. Den helt nye udgave af Hyundai Santa Fe minder mere om Land Rover Defender end om den gamle Santa Fe.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Opdateret den 10. august 2023 med info om motorprogram
For det meste er det nemt at se, hvilket mærke en bilmodel hører til. Bildesignerne går efter et slægtskab og noget familiært på tværs af modelprogrammet – hvorfor en Citroën C3 helt tydeligt hører sammen med en C5 X, en Mercedes A hører sammen med en Mercedes S, og en Volvo XC90 og en V60 deler grundlæggende elementer.
Og så er der Hyundai. Det koreanske mærke designer biler, som peger i alle mulige retninger, og hvis ikke der var H-logoer på Tucson og Ioniq 5, ville det være umuligt at gætte, at de kommer fra samme producent.
En ny modelgeneration hos Hyundai betyder også ofte en overraskende retning. Ioniq 6 var sådan en overraskelse – og den nye Santa Fe er sådan en overraskelse. Det er umuligt at se, at den nye generation Santa Fe, som vi lige har fået de første billeder af, skulle være i familie med den nye Kona. Godt eller skidt? Det bliver i hvert fald ikke kedeligt hos Hyundai.
Det er en vild forvandling for Santa Fe. Den nye har intet, som i absolut intet, der binder den designmæssigt til den udgående model. Designerne har brugt en lineal til alt med undtagelse af fælgene og Hyundai-logoerne. Apropos logoer, danner hver forlygte og hver baglygte et H, og mens det er en ny Hyundai-detalje, kan vi ikke være sikre på, den breder sig til andre af koreanernes modeller – dertil arbejder mærket simpelthen for uforudsigeligt.
Den gamle models bløde former og særprægede frontdesign er udfaset til fordel for robust og solidt design, som har noget af det borg-solide over sig, som er mere typisk for seriøse firehjulstrækkere som Land Rover Defender og Toyota Land Cruiser.
Friluftsliv og naturoplevelser har været inspirationen, og med en massiv bagklap og helt oprette flader skulle den nye Santa Fe være ekstremt praktisk og meget rummelig. Bagklappen åbner til en kæmpe indgang, og bagsæderne kan lægges plant ned, så der op til forsæderne opstår et meget stort rum, man kan ligge i.
Akselafstanden er vokset, men først i august ved vi, hvor meget større end den gamle – 479 cm lange – den nye Santa Fe egentlig er. Vi kan allerede nu sige, at den nye model også vil kunne fås med syv sæder.
Der er rigtig meget omkrig den nye Santa Fe, som først afsløres i slutningen af august ved den afsluttende del af verdenspremieren, som er påbegyndt i dag med billederne af SUV’en, dens interiør og enkelte håndgribelige detaljer.
Den kantede Santa Fe’s indre vækker større genkendelighed i forhold til resten af familien, og her er det især den nye Kona, der deler noget med sin nye storebror. Et panorama-panel, som Hyundai kalder det, indeholder den digitale instrumentering på 12,3″ og et infotainmentsystem med en touchscreen i nogenlunde samme størrelse.
Infotainmentsystemet er helt nyt og netop introduceret i den nye Kona. Den nye menustruktur, nyt layout og helt nyt design virker markant friskere end det, man kan opleve i blandt andet Tucson, Ioniq 5 og Ioniq 6. For første gang hos Hyundai er der plads til trådløs opladning af to smartphones på samme tid. Der er brugt genanvendt plast til en del af interiøret.
Nærstuderer man billedet af interiøret med de to mobiltelefoner, der ligger til opladning, falder man over knappen med et lyspære-symbol og “UV-C”. UV-C-lys bruges typisk til at uskadeliggøre og fjerne skadelige mikroorganismer og vira – eksempelvis corona-virus – og i Santa Fe bruges det til at “rengøre” mobiltelefoner.
Hyundai holder alt omkring motorer og teknik for sig selv frem til slutningen af august, så der er frit slag i forhold til at gætte på motorprogrammet. Den Santa Fe vi kender, som stadig er på modelprogrammet, sælges i Danmark kun som plug-in hybrid med 1,6-liters turbomotor, 265 hk og firehjulstræk.
Tag man en tur syd for grænsen, er udvalget meget større. I Tyskland, for bare at nævne det marked, fås Santa Fe ikke bare som PHEV, men også som almindelig hybrid med 230 hk og som diesel med 2,2-liters motor med 204 hk.
En plug-in hybrid bliver det med stor sikkerhed også til for den nye Santa Fe. En anden mulighed dukker på, hvis man nærstuderer et andet af billederne, der er taget af den nye bil set bagfra: 2,5T. Hyundai (og Kia) bruger blandt andet i USA en forholdsvis ny 2,5-liters turbomotor med fire cylindre og en ydelse omkring 285-305 hk i biler som Sonata, Sorento og Stinger. Men den stærke turbomotor kommer ikke til Europa, hvor udelukkende hybriden og plug-in hybriden vil blive introduceret.
Om det også gælder Danmark, ligger hen i det uvisse. Den danske importør ved endnu ikke, om Santa Fe overhovedet skal introduceres på det danske marked, hvor elbiler og ikke plug-in hybrider fylder meget på markedet.
Brugt Hyundai til salg på Bilbasen
Se flere brugte SUV’er fra Hyundai til salg på Bilbasen lige her
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.