Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Video: Anders Berner | Dato: 16. marts 2019
Cupra – hvad er det? Det er forståeligt at selv Vorherre, som spiller med i dagens film, som du kan se herunder, ikke er helt med på, hvad Cupra er for en størrelse.
Men kort fortalt er Cupra for Seat hvad DS er for Citroën og Lexus er for Toyota – et bil med mere af det hele: mere styling, mere luksus, mere fart. Men hvor DS og Lexus er helt selvstændige biler, som fabrikkerne med rette kan tage ekstra penge for, er Cupra grundlæggende ikke mere end en tunet Seat Ateca – en Seat Ateca til 650.000 kr. plus det løse.
Cupra Ateca står i rundt regnet 650.000 kr. i basistrim. Men ekstraudstyr sikrer, at vores Cupra Ateca løber op i knap 800.000 kr. F.eks. koster Performance-pakken med Brembo-bremser og 19 tommer Cupra alufælge små 60.000 kr. Det er seriøse penge for en Seat. Jeg har egentlig ikke noget problem med det – hvis det er måden som Seat forsøger at profilere sig selv på, er det helt i orden, ja faktisk en rigtig god ide. Men hvis man vil sælge mange biler, er ideen nok knap så god.
Men ideen om at lade Cupra profilere Seat-mærket havde alligvel virket mere overbevisende på mig, hvis spanierne havde givet Cupra’en et selvstændigt karosseri. Det virker som om at Seat forsøger at narre køberne med Cupra-manøvren, når de tager et Ateca-karosseri, trimmer undervognen, spiffer kabinen og propper den 300 hestes motor fra Golf R ned i bugen.
LÆS OGSÅ | Derfor er Skoda Kodiaq gal og genial i sneen
Ser jeg på Cupra Ateca som en sportsvogn, kommer jeg hurtigt til at savne dramatik. Når jeg starter motoren, kan da med lidt god vilje godt høre den ekstra lyd, der kommer fra udstødningen, men var det ikke for farven og fælgene, er der intet der får naboerne til at spærre øjnene op eller holde sig for ørerne for den sags skyld. Lukker du helt op for sluserne prutter den, så ham eller hende, der kender noget til biler, er klar over, at der ikke ligger en gemen 1,5’er under hjelmen. Men det er ret diskret, og jeg garanterer dig, at du ikke behøver at bekymre dig om at genere naboerne med høj lyd, når trykker på startknappen og lukker op for løjerne hjemme på vejen.
NÅR DET ER SAGT er Cupra Ateca en ret forrygende bil. Ja, jeg mener faktisk, at alle VW’s biler burde køre så godt som Cupra Ateca gør. Den er nemlig på en og samme tid lynhurtig (bruger f.eks. 5,2 sekunder til at nå de første 100 km/t), rummelig, komfortabelt og udstyret med køreegenskaber, som gør dig glad. Styretøjet er meget direkte – næsten som i en Alfa Romeo Giulia – og selvom bilen er udstyret med permanent firehjulstræk tillader den lidt slinger med numsen. Kører du eksempelvis lidt raskt igennem en snæver rundkørsel vil du kunne oplevet at bagende giver et lille vrik – og den slags oplever du stort set ALDRIG i andre biler fra VW-koncernen. Bilen er med andre ord levende at køre, hvis du virkelig går til den.
Som sportsvogn skuffer den som sagt – i den uge, jeg kørte bilen blev jeg aldrig fristet til at køre bilen op i omdrejninger og tæske gennem svingene – og de få gange jeg gjorde det, mistede jeg hurtigt interessen. Den har samme problem som Golf R og VW Polo GTI – bilen får ikke gadedrengen op i dig.
Når jeg alligevel ikke er helt afvisende overfor Cupra Ateca, skyldes det, at bilen er så godt som en perfekt familiebil. Den har selvsagt kræfter nok, du behøver aldrig at tvinge motoren op over 3.000 omdrejninger. Du kan grundlæggende gå direkte (hvis du ellers fik lov af automatgearkassen) fra første til tredje og op i syvende gear, fordi den er så bomstærk. Den bliver heller aldrig stødende i affjedringen, som man normalt ville forvente i en sportslig bil. Du sidder dejligt i sæderne, som er skålformede, men samtidig er nemme at tage plads i fordi sidestøtten i sæde og ryg ikke er overvældende. Det er en dejlig, behagelig, supervelkørende bil, som er for dyr.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.