Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Cupra PR
Mens Seat svinder hen i glemslen, fortsætter Cupra sin hastige fremfærd i Europa. I løbet af årets første tre måneder slog Cupra sine egne hidtidige salgsrekorder med over 56.000 biler på de europæiske veje.
Det er Cupra Formentor, der baner vejen for denne succes, og som også i Danmark har været velsælgende som benzin-SUV. Alderen er dog begyndt at trykke, og med officiel lancering for over tre år siden, er det på høje tid med en opdatering. Det får den nu!
Sammen med Cupra Leon får Formentor en stor opdatering, der giver opdaterede drivlinjer, mere moderne kabiner samt opfriskede designs, der følger fremtidens linje for Cupra. Vi ser nærmere på de opdaterede Cupra Formentor og Cupra Leon.
Det er en drastisk opfriskning, fordi Formentor ikke ligner sig selv. I hvert fald ikke forfra. Det nye designsprog dikterer en ny front, som Cupra kalder hajnæse. Det giver en markant anderledes kølergrill, der flankeres af nye, trekantede matrix-LED forlygter. Det bronzefarvede Cupra-logo er nu placeret over grillen frem for inde i grillen.
LÆS OGSÅ | Cupra Born VZ spurter med 326 hk
Bagfra ligner Formentor mere sig selv. Den største forskel findes i LED-bjælken, hvori logoet nu er inkorporeret, så det lyser op. Der er også en ny bagkofanger med diffuser, der søger at få Formentor til at se bredere ud.
Indvendigt finder man en ny 12,9” infotainmentskærm, der er en my større end den 12” skærm, som man fik før facelift. Det er ikke meget vokseværk, men de store nyheder findes i infotainmentsystemet, der er helt nyt og, ifølge Cupra, mere intuitivt. Der er desværre stadig touch-knapper til betjening af temperatur- og volumen under skærmen, men de er nu oplyste, så man kan se, hvad man laver.
På lir-fronten får Formentor trådløs Apple CarPlay og Android Auto samt trådløs opladning af smartphone med op til 15 watt, hvilket kræver køling. Et Sennheiser-udviklet lydanlæg med 12 højttalere kan også tilvælges den nye Formentor, når den lander.
Herhjemme har Cupra Leon mindre betydning rent salgsmæssigt, og spanieren forbliver lidt en lillebror. Ikke kun til Formentor, men også til Audi A3 og VW Golf, der begge er blevet præsenteret i deres faceliftede trim tidligere på året.
Opdateringen til Cupra Leon tæller de samme ting som Formentor: Hajnæse, trekantede matrix-LED forlygter og et oplyst logo på bagsmækken. De ligner nu begge den kommende Cupra Tavascan og står i tråd med designsproget for fremtiden.
Opdateringen af Cupra Formentor og Cupra Leon tæller også en opdatering af drivlinjerne. Det betyder et udvalg af benzin-, mild hybrid og plug-in hybrid-varianter af begge. Der er også diesel på menuen, men de kommer næppe til at få dansk asfalt under sig.
For dem med lavt temperament fås en indgangsvariant med 1,5-liters motor med 150 hk samt en 2-liters variant med 204 hk, hvor sidstnævnte får både DSG-gear og firehjulstræk.
Til de mere aggressive typer kommer Formentor i yderliger to VZ-varianter. Den heftigste af de to kommer med en ny benzinmotor, der med 333 hk og firehjulstræk med torque vectoring giver mulighed for Drift Mode samt optimering til banekørsel. Den mindre syge VZ’er får 265 hk på forhjulene.
Skal man have elektrificering fås en eTSI mild hybrid, der bruger samme motor som indgangsvarianten med 150 hk tilføjet lidt 48V assistance. Plug-in hybrid-varianterne fås med enten 204 hk eller 272 hk og kører med et nyt batteri, der er vokset til 19,7 kWh. Det giver mere end 100 km elektrisk rækkevidde og har mulighed for op til 50 kW opladning DC.
Godt det samme kan siges om Cupra Leon. Den eneste forskel i motor og drivlinjer ligger i de kvikke VZ-varianter. Det er nemlig kun Cupra Leon som stationcar, der kan vælges med den fuldfede 333 hestes motor og driftmode. Hatchback-varianten må nøjes med 265 hk på forhjulene.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.