januar 24, 2024

Her er den faceliftede VW Golf 8 – den sidste før den helt elektriske

Det radikale ved faceliftet af Golf 8 findes ikke i designet, men i bilens indre. Ændret indretning, plug-in hybrid med omkring 100 km rækkevidde kendetegner den sidste Golf med forbrændingsmotor.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Bilen der reddede Volkswagen fra afgrunden fylder i år 50. Det er, som du måske har gættet, Golf. Den klassiske tyske model har siden 1974 hjulpet Volkswagen til en status som et mærke, der ligger mellem mainstream som Opel/Hyundai og premiummærker som BMW/Mercedes.

Men det er ikke altid ukompliceret at fylde 50 år. 50 kan være tallet, der udløser en midtvejskrise eller ondt i ryggen. For Golf er der også krise og problemer, for den 8. generation har aldrig helt kunne løfte sig og leve op til forgængernes præstationer.

I Danmark er Golf siden 8. generations ankomst i 2020 blevet en skygge af sig selv. Golf er faldet i unåde. Er grunden elbilernes gennemtrængning? Det kedelige design? Eller indretningen med billigere materialer og et problematisk infotainmentsystem?

Det finder vi aldrig ud af. Men vi finder ud af, om et facelift kan gøre Golf bedre – og om det kan få salget til at blusse op. Nu står den her nemlig, den faceliftede version af Golf 8, som er det sidste store skridt, før Golf med forbrændingsmotor udfases til fordel for en elektrisk Golf. Det sker sikkert om en fire års tid, så Golf 8 med opfriskninger har indtil da til at bevise, at 50 år er ingen alder for en bilmodel.

Vi starter i motorrummet…

Faceliftet gælder selvfølgelig hele Golf-familien, så det er ikke kun den traditionelle hatchback med benzin- eller dieselmotor, der nyder godt af 2024-opdateringen. Det samme gør stationcaren Golf Variant, de to plug-in hybrider eHybrid og GTE – og den fabelagtige GTI.

Der er flere ændringer i motorprogrammet, end der typisk er ved et facelift. Der er færre motorer tilgængelige, end der var ved introduktionen af den 8. Golf, men variationen er stadig stor, og der er flere kræfter i nogle af de vigtigste modeller.

Basismotoren er en firecylindret benzinmotor på 1,5 liter. Den fås nu i en lav-ydelsesversion med 115 hk eller med samme ydelse som før faceliftet med 150 hk. Med manuel gearkasse er der ikke noget mild-hybrid-system sammen med motoren, men vælger man automatisk dobbeltkobling (DSG), kobles begge udgaver af motoren sammen med et 48 volt system, som hjælper med at spare på benzinen.

Der er stadig en dieselmotor som mulighed i Golf, og det er koncernens seneste 2-liters TDI-motor, som kommer med enten 115 eller 150 hk. Den “svage” med manuel gearkasse, den stærke med DSG-gearkasse.

2-liters motoren i Golf GTI er skruet op til 265 hk fra 245 hk, og i 2025 kommer Golf i en udgave med GTI-motoren, men med en ydelse på 204 hk og 4Motion-firehjulstræk.

Nyheden over dem alle, når det kommer til motorer, er de to plug-in hybrider. Volkswagen er ved at udfase 1,4-liters motoren, der hidtil har været brugt i mange plug-in hybrider, til fordel for den nyere 1,5-liters benzinmotor. Det sker i Golf med faceliftet, og mens ydelsen i Golf eHybrid ikke ændrer sig – her får man stadig 204 hk – kan man i GTE nu nyde godt af 272 hk. Samme ydelse som i de nye PHEV-udgaver af Passat Variant og Tiguan.

Batteriet i de to plug-in hybrider er, for en kompakt hatchback, usædvanligt stort. Det er vokset til en kapacitet på 19,7 kWh, som er nok til en WLTP-rækkevidde omkring 100 kilometer. Med det nye batteri kommer også 11 kW opladning ved hjemmeladeren (op fra 3,7 kW) og lynladning med 50 kW; det er, som den elektriske rækkevidde, usædvanligt i en kompakt PHEV som Golf.

Der er lys i logoet – og i listen!

Hvis man havde troet, at Volkswagen ville forny Golf-designet med nye tanker og store ændringer, så bliver man nok meget skuffet. Eksteriøret har lidt mere karakter med nye kofangere, som har en større lakeret del end de gamle, men også mere fremhævede linjer.

Formen på forlygterne er også ny, selv om det er noget, man kun lægger mærke til, hvis man i forvejen kender Golf 8-designet indgående. En ny generation af IQ.Light-forlygterne, som er VW’sk for matrix-LED-forlygter, har fundet vej til de bedst udstyrede udgaver af Golf, og så er der en nyhed i midten af fronten: VW-logoet er nu oplyst med baggrundslys, og det får man, hvis man vælger enten performance-LED-forlygter eller IQ.Light-forlygterne.

Der er også kommet lys et andet sted på Golf, og her snakker vi om et sted, hvor der faktisk var brug for noget lys. Det er den kontroversielle touch-liste til klimaanlæg, sædevarme og medie-volumen foran infotainmentskærmen, der nu er lyst op, så man i mørket kan se, hvad man har gang i. Touch-listen skulle også være mere ergonomisk udformet.

Der er også grund til at glæde sig over noget, der burde være så simpelt som knapperne i rattet. Touch-knapperne var den ringeste løsning, som ingen har bedt om (men som sparer penge, fordi de er billigere at lave), og de er væk. De helt almindelige knapper er kommet tilbage i rattet.

Hele infotainmentsystemet i den faceliftede Golf 8 et nyt, og skærmen står nu mindre integreret med den digitale instrumentering. MIB4 er nyeste generation infotainment hos VW, og skærmen er enten 10,4″ i basisudgaven Ready 2 Discover (tidligere 8″) eller 12,9″ med Discover-versionen.

Den gamle menustruktur, som var forvirrende og ikke tilgængelig nok, er helt skrottet. Der er genveje på forsiden, og i bunden af skærmen er der nu fast tilgang til klima-temperatur og sædevarme.

Det er både små og store ændringer, Volkswagen har givet den 8. generation Golf. Om det er nok til at rykke Golf til bedre salg, får vi at se i løbet af de næste par år – og det afhænger også af priserne, som kommer senere. Den egentlige 50-års fødselsdag er i marts, og introduktionen hos forhandlerne bliver også en forårsting.

Del artikel:

Brugte VW Golf til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS