december 23, 2022

Dacia Jogger Hybrid er økonomikørsel for 7

Jogger Hybrid er den første hybrid fra Dacia, og den bliver en af de få i Danmark med mulighed for syv sæder. Den kører op til cirka 21 km/l.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Dacia har en stor nyhed på vej. En SUV i klassen over Duster, som indtil videre går under navnet Bigster. En stor Dacia er ikke eneste nyhed, og længe før Bigster overhovedet har verdenspremiere, sender det rumænske bilmærke sin første hybrid på markedet.

Jogger Hybrid, som kommer til Danmark i første del af 2023, er en spændende udvidelse af Jogger-udvalget, som siden starten kun har omfattet en enkelt variant: 1,0 TCe med trecylindret 1-liters benzinmotor med 110 hk og manuel gearkasse.

LÆS OGSÅ | Test: Dacia Jogger er den bedste bil – og den værste

Den nye Jogger Hybrid bringer flere kræfter, automatisk gearkasse og forbedret brændstoføkonomi til bordet. Og så vil den, som Jogger med 1-liters motoren, kunne fås med 5 eller 7 sæder.

Jogger Hybrid har, som alle biler fra Dacia, fået det nye logo. Som Jogger med benzinmotor fås den med op til 7 siddepladser

140 hk og gearkasse uden kobling

Jogger Hybrid har med 140 hk ekstra 30 hk at gøre godt med i forhold til 1,0’eren, når familien skal på tur. Hybridsystemet er et, vi allerede kender fra søstermærket Renault, hvor det bruges i Clio, Captur og Arkana (Captur sælges ikke som hybrid i Danmark).

Benzinmotoren i systemet er en 1,6-liters motor uden turbo, som med 90 hk ikke sender jorden ud af kurs. Men den arbejder sammen med en elektrisk motor med en sund ydelse på 50 hk, samt en kraftig starter-motor.

LÆS OGSÅ | Duel: Honda HR-V og Renault Arkana – hybrider, der kører over 800 km på en tankfuld

Den unikke elektrisk styrede automatgearkasse uden kobling, med fire trin koblet til og to trin til elmotoren, giver et godt indtryk i Renault Arkana.

Forvent cirka 21 km/l, men også en høj pris

I Arkana virker hele hybriddrivlinjen smidig, og brændstoføkonomien er på papiret 21,3 km/l – og i virkeligheden ikke meget ringere. I Jogger Hybrid er forbruget lidt højere, og den første indikation tyder på, at WLTP-forbruget vil ende på cirka 20,9 km/l med 5 sæder.

Jogger 1,0 TCe, benzinmodellen med 110 hk og manuel gearkasse, har et WLTP-forbrug på 17,5-17,9 km/l, så der skulle være tale om en forbedring på 3 km/l – svarende til omkring 17 procent.

LÆS OGSÅ | Dacia gør som Volvo – sætter topfarten ned

Jogger Hybrid gemmer på et batteri med en kapacitet på 1,2 kWh, som skulle være nok til, at man ved bykørsel kan køre elektrisk 80 procent af tiden. Ved bykørsel skulle hybriden desuden være langt mere nøjsom end den 100 procent benzindrevne: I det scenarie taler Dacia om 40 procent lavere forbrug.

Salget af Jogger i Danmark har indtil videre ikke imponeret. Der er siden foråret 2022 indregistreret 317 styk i Danmark (til og med november), og ved årsskiftet bliver Jogger endda udsat for en stor prisstigning på 25.000 kr., så den billigste koster 219.990 kr. Hybriden vil sandsynligvis ende markant højere i pris, så den ender nok ikke som storfamiliens (prisbillige) drøm om en økonomisk model.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS