Video: 5 ting du skal vide om den nye VW ID.7
Vi har kørt den nye Volkswagen ID.7 på danske veje og har fundet de vigtigste ting, du skal vide om den store elbil. ID.7 er rummelig, men hvordan er rækkevidden og køreegenskaberne?
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Forleden lå der en pressemeddelelse fra Nissan i min indbakke om den nye Qashqai E-Power. Den var ikke glædelig, og hele pressemeddelelsen virkede som en stor sur smiley.
Qashqai som E-Power-hybrid, har importøren måtte sande, kommer slet ikke til forhandlerne. Jeg har aldrig kørt en bedre hybridbil, så sur smiley også fra mig. Grunden til at danskerne ikke får lov at prøve, hvor godt sådan en Qashqai med økonomisk og topmoderne motor kører, er prisen.
LÆS OGSÅ | Første tur: E-Power giver den perfekte hybrid
Hybridbiler får ikke en krone med fra den danske stat, når den skal ud på vejen. Kun de af og til helt tåbelige plug-in hybrider og elbilerne får rabatter, og de er store. Uden rabat ville Qashqai E-Power, fordi den lader sig selv op og ikke kører med kabel, koste 450.000 kr. Ikke i en top-top-variant, men for den billigste.
Det er decideret dumt og typisk for den kortsigtede politik, vi kører med i Danmark. Plug-in hybriden kan køre 100 kilometer på en liter benzin og 40-70 kilometer på strøm alene. Kan som i hvis du altid holder ved noget, du kan lade den op ved.
Der er ingen Qashqai med i denne artikel, men der er to andre nye hybrider med: Honda HR-V E:HEV og Renault Arkana E-Tech. – Nissan gav mig bare en rigtig god indledning til historien, som fører mig direkte videre til forbruget.
Hvor en plug-in hybrid altså kan køre langt på literen, men også meget nemt kan køre tåkrummende kort på literen, så kører testens to hybrider altid langt på literen. Regn, blæst, 30 grader eller 5 grader – forbruget er lavt, og det er til at genskabe, gang på gang.
LÆS OGSÅ | ZR-V er det nye hybridskud fra Honda
To familiebiler med et mere end rimeligt kraftoverskud, begge pakket med sikkerhedsudstyr (og udstyr generelt), og selv med to-tre personer ombord og meget landevej og motorvej på skemaet er 20 km/l ikke et tal, jeg skal kæmpe for. Jeg skal tværtimod have en tung speederfod for at komme under det.
Med en tankkapacitet på 40 liter i HR-V og 50 liter i Arkana er du sikret rækkevidde over 800 kilometer. Det ser du ikke i en bil, der skal lades op.
HR-V E:HEV og Arkana E-Tech har avancerede og ret specielle hybridsystemer, og det er jeg med på er en tung byrde i udvikling og produktion. Så de er dyre. Dyrere end stærkere og større plug-in hybrider.
LÆS OGSÅ | Første tur: Den nye Honda Civic håndterer hybrid på sin egen måde
HR-V med 131 hk koster 328.000 kr. som Elegance, der mangler læderrat og automatisk klimaanlæg med to zoner. Til gengæld er jeg rigtig fint tilfreds med den testede Advance.
Fra basismodellen har den bl.a. LED-forlygter, adaptiv fartpilot, 9” touchscreen og bakkamera, og Honda krydrer det med el-betjent bagklap, læderrat (opvarmet) og meget andet. Den er lækker, smagfuldt indrettet og virker bare dyr.
HR-V er meget kortere end Arkana – som i 23 cm kortere – men det mærkes kun i bagagerummet; uden det dybe rum under bundpladen (26 liter) er der kun plads til 319 liter (mindre end i Skoda Fabia), men det synes af mere.
Det opvejes, for mig i hvert fald, af bagsædeplads som i en stor SUV – og de altid praktiske Magic Seats-bagsæder, der klappes op som biografstole. Nyt monster-TV? En cykel? Et stort hundebur? – Jeg er sikker på, de ting kan være der. Ikke sammen, men hver for sig.
Renault Arkana E-Tech er indrettet med fokus på bagagerumsplads og ikke bagsædeplads. Meget få biler så store – 457 cm lang – har så ubrugelig plads på bagsædet. Der er mere plads på bagsædet af en Skoda Fabia, og i forhold til HR-V må det være omtrent den halve plads til benene.
Bagagerummet, til gengæld, er meget større end i HR-V. 480 liter og med justerbar bund, men fordelen forsvinder, når vi taler totalvolumen – på grund af Arkanas skrå bagende.
Og der er tænkt på hverken kroge til tasker eller poser, 12V-stik eller smarte små rum. Og som et af billederne viser, så står bagklappen så lavt, at du skal være under 175 cm høj for ikke at slå hovedet. Og du rammer som regel den skarpe låsemekanisme, der sidder klar til angreb.
LÆS OGSÅ | Ny Renault Austral styrer mod Peugeot 3008
Også når man skal ind på forsæderne, går det galt. Arkana er lavere end HR-V, men har mere frihøjde. Der er kun plads til lave døre, og jeg slår flere gange hovedet, fordi jeg glemmer at dukke mig på vej ind. Når jeg er inde, føles kabinen så smal som i en Clio.
Fik jeg fortalt, at Arkana egentlig ikke er en Renault? Den er lavet af samarbejdspartner Samsung i Sydkorea, hvor den også produceres. Den er indrettet med førerplads nogenlunde som den mindre Captur, men med ikke helt så overbevisende materiale- og samlekvalitet.
Til 393.000 kr. plus metallak (blå metallak er standard på R.S. Line) er den testede R.S. Line veludstyret, men alt for dyr. Hvor HR-V føles lækker og lever op til prisen, så virker Arkana på flere punker både gammel og trist. Dørene lyder som en blikdåse. Den veludstyrede basismodel Zen til 352.000 kr. lyder som en mere tiltalende variant.
I motorrummet på Honda HR-V finder jeg en 1,5-liters benzinmotor uden turbo, som kaster 107,41 hk fra sig. Så mange decimaler har jeg aldrig før set oplyst, når det kommer til motorydelse, men Honda må mene, det har en betydning.
Men det er en avanceret hybridopsætning, hvor benzinmotoren sjældent driver bilen. Den fungerer oftest som en generator, der laver strøm til elmotorens 131 hk og 253 Nm. Der er ingen geartrin, og fordi benzinmotoren skal arbejde med høje omdrejninger for at fodre elmotoren, når jeg trykker speederen mere end blødt ned, er der drønende lyde fra motoren.
LÆS OGSÅ | Renault Scénic er død – længe leve Scénic!
HR-V har en god, virkelig komfortabel affjedring og et behageligt styretøj, og den ligger rigtig godt på vejen uden sitren eller behov for justering – også ved motorvejsfart. Men den fransk-koreanske konkurrent har bedre isolering mod støj, og for HR-V er noget svagere motoriseret end Arkana, føles det som om, den presses mere – og derfor støjer mere.
Det kommer næppe til at ske, men det kunne være interessant, hvis Honda lagde hybridsystemet fra CR-V og den nye Civic med 184 hk i HR-V. Som det er nu har den kræfter nok, men ikke brusende overskud.
Det komplicerede hybridsystem i Arkana E-Tech yder 14 hk mere end HR-V’ens, men det føles af lidt mere end det. Fordi jeg kun har bagende-fornemmelsen og brochurens 0-100 km/t-værdier at gå ud fra, får du begge dele.
Fra 0-100 km/t bruger Arkana 10,8 sekunder. HR-V bruger 10,7 sekunder. Det er så tæt det kan blive, uden at det er helt identisk. Men Arkana optræder kvikkere, mere resolut og bliver markant kraftigere ved hård speederfod end HR-V. Det er mere end bare nuancer, og på motorvejen stikker Arkana af fra HR-V.
LÆS OGSÅ | Duel: Ny Kia Niro PHEV har (næsten) styr på Renault Captur E-Tech
E-Tech-hybridsystemet i Arkana kræver længere forklaring, end mit lønniveau tillader, men det er smart. Benzinmotor, lille elmotor og stor elmotor. Flere gearkasser og ingen kobling. I modsætning til i HR-V er der stort set aldrig drønelyde fra motoren, og det er ikke kun fordi kabinen er bedre støjisoleret. Det skyldes kompliceret skifte mellem motorer og at den store elmotor har to geartrin.
For en stor bil med 145 hk virker Arkana kvik, og som HR-V bruger den meget af tiden på vejen på at køre på ren strøm. Hver en chance den får, og den opmagasinerede strøm kommer online (der er batteri til lagring af energi). Det er selvfølgelig derfor, blandt andet, de kører langt på literen.
Arkana føles på ingen måde stor, og styretøjet er livligt uden at være anstrengende. Den vejer forholdsvis lidt for så stor en bil, så det er en medvirkende faktor til den fornemmelse, jeg får.
Som alle versioner af HR-V E:HEV er Arkana E-Tech R.S. Line udstyret med 18” hjul (øvrige versioner kører med 18”), og også i Arkana er affjedringskomforten absolut godkendt.
På motorvejen ligger affjedringen dog ikke helt så roligt som i HR-V – hvor HR-V er mere støjende, men også mere stabil og komfortabel, er Arkana lige omvendt.
De to nøjsomme hybrider er vidt forskellige. Design, indretning, pladsforhold, hybridsystem – de minder slet ikke om hinanden. Det er positivt, selv om begge kommer med svage sider. I HR-V er det centreret meget omkring motorydelse og -støj, mens Arkana har flere og større problemer. Den giver ikke værdi for pengene, er dyr og føles som et ufærdigt produkt.
LÆS OGSÅ | Potent Crown: Toyota Hybrid Max med 345 hk
HR-V mangler kraftoverskud, men den er lækker, komfortabel og har – i mine øjne – et federe design end konkurrenten. HR-V er den klart bedste bil, når den står overfor Arkana, også selv om den ikke nødvendigvis er den bedre hybrid af de to.
Politikerne mangler indsigt og virkelighedsfornemmelse til at se, at hybrider fortjener rabat på afgiften. Det er ærgerligt, for hybriderne holder, hvad de lover.
SPECIFIKATIONER
Honda HR-V 1,5 E:HEV Advance
Motor: R4, 1.498 cm3 + el
Ydelse: 131 hk/253 Nm
0-100 km/t: 10,7 sekunder
Tophastighed: 170 km/t
Forbrug: 18,5 km/l
CO2: 122 gram/km
Mål (L/B/H): 434/179/158 cm
Køreklar vægt: 1.452 kilo
Bagagerumsvolumen: 319-1.289 liter (plus 26 liters rum)
Pris: 368.800 kr. (HR-V fås fra 327.800 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 9.995/5.195 kr (HR-V fås fra 9.995/4.695 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Renault Arkana 1,6 E-Tech R.S. Line
Motor: R4, 1.598 cm3 + el
Ydelse: 145 hk/148+205 Nm
0-100 km/t: 10,8 sekunder
Tophastighed: 172 km/t
Forbrug: 20,8 km/l
CO2: 114 gram/km
Mål (L/B/H): 457/182/157 cm
Køreklar vægt: 1.510 kilo
Bagagerumsvolumen: 480-1.263 liter
Pris: 392.990 kr. (Arkana E-Tech fås fra 351.990 kr., som benzinbil fra 335.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 19.995/4.995 kr. (udstyrsniveau Intens)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 315.620 kr. (Arkana E-Tech fås fra 296.842 kr.)
Vi har kørt den nye Volkswagen ID.7 på danske veje og har fundet de vigtigste ting, du skal vide om den store elbil. ID.7 er rummelig, men hvordan er rækkevidden og køreegenskaberne?
Voyah og de første 100 kunder kan fejre det nye mærke med besparelse på 100.000 kr. på modellen Free. Men hvem gider så købe nummer 101 til originalpris?
Den lille Renault 5 E-Tech Electric får premiere sidst i februar, men flere detaljer er allerede på plads: batteri på 52 kWh og rækkevidde på op til 400 kilometer.
Renault Espace i nyt SUV-tøj og med syv sæder lander i Danmark omkring nytår, og den enlige hybridmodel med 200 hk og stor udstyrspakke koster 539.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive, og det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark. Vi har lavet en samlet liste med alle elbiler i Danmark 2023 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller. TEKST Jacob Dalby FOTO PR (4. marts 2021 – opdateret 10. juli 2023) Elbiler i Danmark i […]