Stor Dacia, lille pris: Bigster fra 339.990 kr.
Bigster er den største Dacia nogensinde. Den lander i maj som hybrid og mild-hybrid med firehjulstræk til fornuftige priser fra 339.990 kr.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Krise i samfundet kan få folk til at tænke fornuftigt – og alene risikoen for, at der kommer en krise kan få folk til at ændre vaner. Krigen i Ukraine, corona-pandemien og usikkerhed om økonomien og inflationen sætter spor.
Tal fra De Danske Bilimportører viser, at privatleasing har nået nye højder siden 2018, og især i 2020 og 2023 har privatleasing stået for en høj andel af de nye personbiler på vejene. Det kan være gode tilbud, der har lokket, men det er også et tegn på, at danskerne ønsker sikkerhed og overskuelighed, når der er optræk til krise.
LÆS OGSÅ | Kia EV9 er klar på privatleasing
I 2018 var privatleasingandelen af nye biler indregistreret her i landet på 9,7 procent. Hver 10. bil var på kontrakt og ikke ejet af den, der kørte i den (erhvervsleasing ikke inkluderet i tallet). I 2020 var tallet steget til 14,8 procent – og i 2023 når privatleasing et endnu højere niveau: 19,6 procent af de nye personbiler.
Privatleasingkunderne valgte her i 2023 lidt anderledes end kunderne, der købte deres nye bil. Tesla Model Y dominerer og styrer markedet, når det kommer til salg af nye personbiler, men på privatleasing er det et fransk firma, der har bedst fat i danskerne.
Det er Peugeot med den eviggrønne 208. En minibil, der topper listen over de mest privatleasede biler i 2023 med 3.012 eksemplarer (tal fra 1. januar til 14. december). 208’eren ligger på privatleasing omkring 1.800-2.300 kr. om måneden. 3.012 eksemplarer udgør omkring 50 procent af alle de nye 208’ere, der kommer ud i Danmark i 2023.
Med 2.153 eksemplarer er Ford Kuga nummer to i privatleasingens top 10, og det er også en høj andel i forhold til, at Kuga nok vil ende på i alt omkring 4.500 nye eksemplarer i år.
Nummer tre på listen er Audi Q2 med 1.440 eksemplarer, og den ligger højt, fordi Audi kører et godt leasingtilbud til 3.495 kr. om måneden (10.000 kr. i engangsydelse), og for Q2 vil privatleasingandelen i 2023 ende på omkring 60 procent.
Top 10 over de mest privatleasede biler i 2023 fortsætter – fra nummer fire til nummer 10 – med Opel Corsa, Citroën C3, Tesla Model Y, Polestar 2, Kia Ceed, Nissan Qashqai og Cupra Formentor.
Med privatleasing i så stor fremgang er det oplagt, at flere bilmærker vil komme med tillokkende tilbud i 2024.
Bigster er den største Dacia nogensinde. Den lander i maj som hybrid og mild-hybrid med firehjulstræk til fornuftige priser fra 339.990 kr.
Den amerikanske præsident har bestemt, at der den 2. april kommer 25 procent told på biler og bildele fra andre lande. Det kan betyde færre nye biler – og dårligere biler – i fremtiden.
Selvom elbilerne dækker langt de fleste behov, er der langt mellem snapsene, når det kommer til uspoleret køreglæde. Det kan Peugeot e-208 GTI måske lave om på.
Der skal stadig være strømførende muligheder for dem, der endnu ikke er klar til en elbil. Derfor lanceres den nye Audi A5 nu med plug-in hybriddrivlinje, der giver høj ydelse og lang elektrisk rækkevidde.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.