Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 6. november 2018
Alle i bilbranchen taler om elbiler. Men hvis du er på udkig efter en stor familiebil til en konkurrencedygtig pris, leder du formodentlig forgæves. Udbudet af elektrificerede familietransportere er i hvert fald stadig minimalt, og det ser ikke ud til at ændre sig foreløbigt. Ser man på køb af nye biler, så er det da også stadig benzin og dieselbiler, der kører ud over kantstenen ved forhandlerne.
Tendensen er dog, at dieselbiler viger pladsen for benzinbiler, men hvis du kører langt, så er det stadig bedst for pengepung og klima at vælge en dieselbil. Dieselbiler udleder nemlig mindre CO2 pr. kørt kilometer end en benzinbil.
LÆS OGSÅ: Benzinbilens redning? Ny teknologi omdanner CO2 til energi
Men hvad med miljøet? Kan man vælge en dieselbil, der ikke forpester luften med NOx, som bidrager til syreregn og gør folk syge?
Svaret er ja, men det kræver, at du ser dig for. Derfor er vi dykket ned i en lang række af resultater og har lavet en liste med diesel-biler, der ikke alene opfylder nyeste krav til dieselbiler, men også de nyeste krav til benzinbiler.
Og hvorfor er det så imponerende af dieselbilerne? Det er fordi, benzinbilerne ikke har de samme problemer med at nedbringe NOx, og derfor er de underlagt mere strikse NOx-krav.
Mens alle biler, der sælges nu, skal leve op til Euro6, så har der fra september 2017 været krav om, at nye biler skal testes i et testprogram, der hedder Real Driving Emission. Det vil sige, at bilen ikke bare skal bestå testen i et laboratorium, men også under en testkørsel på vejen. Kravet om denne test er ret ny, men Emissions Analytics har testet biler med metoden i mange år og har offentliggjort resultaterne på equa-index.com.
LÆS OGSÅ: Må jeg holde på familie-parkeringen, selvom jeg ikke er en familie?
Desværre for miljøet i byerne, så er det pt. tilladt at udsende dobbelt så meget NOx ud end grænseværdien i Euro6 i RDE-testen. Dette strammes løbende op, så nye typegodkendelser skal opfylde kravene med en fejlmargen i 2020 og alle nye biler, der sælges skal overholde kravene fra 2021. Så hullet for de mest forurenende biler lukkes altså først i 2021.
I praksis betyder det, at forskellen på nye bilers forurening er enormt stor. Den dårligste udleder således 8,5 gange mere NOx end den bedste. De bedste ikke bare overholder loven – de overgår kravene og sviner ikke mere end benzinbiler. Samtidig har diesel-biler ikke problemer med udledning af kul-mono-oxid (CO), som er giftig – det er den gasart, som en katalysator normalt tager sig af.
Når man ser på RDE-testen, så kan man man konkludere, at de reneste dieselbiler kører med Adblue til at fjerne NOx fra udstødningen ved hjælp fra en SCR, som er en ekstra katalysator. Der findes andre metoder til at fjerne NOx, men de fungerer ikke nær så godt i praksis.
Den mest kendte er NOx-fælden, og den bør du undgå, hvis du vil have ren samvittighed i en diesel. Så der skal tankes Adblue en gang i mellem, men heldigvis er merprisen ikke voldsom.
LÆS OGSÅ: Dumme ting folk skriver i salgsannoncer
Mens dieselbilen får på puklen, gnider benzinbilen sig i hænderne. Men også benzinbilerne bør stå for skud. De nyeste motorer kører med direkte indsprøjtning, og mens det øger effektiviteten, så giver det også flere sundhedsskadelig partikler. Også flere end dieselbilerne, som har kørt med filtre siden 2009 (nogle endnu længere).
Det er et broget billede, og lige nu kan man ikke bare sige, at dieselbilen er værst. Nogle modeller er værre end andre. Og det er et faktum, at dieselbiler er mere effektive end benzinbiler; at hybridbiler kan være endnu mere effektive og at elbiler er mest effektive – både på udledninger og klimabelastning.
(A+ Rating på equaindex.com) (01.11.2018)
Mærke | Model | Modelår | Hk | ||
Audi | A7 | Diesel | 2019 | 2.0 | 201 |
Audi | A7 | Diesel | 2019 | 3.0 | 282 |
Audi | A8 | Diesel | 2018 | 3.0 | 282 |
Audi | Q2 | Diesel | 2017 | 2.0 | 148 |
BMW | 3 Series | Diesel | 2013 | 2.0 | 181 |
BMW | 3 Series | Diesel | 2018 | 2.0 | 148 |
BMW | 3 Series | Diesel | 2018 | 2.0 | 148 |
BMW | 5 Series | Diesel | 2016 | 2.0 | 187 |
BMW | 5 Series | Diesel | 2017 | 3.0 | 261 |
BMW | 7 Series | Diesel | 2016 | 3.0 | 316 |
BMW | X2 | Diesel | 2018 | 2.0 | 187 |
BMW | X3 | Diesel | 2018 | 3.0 | 261 |
BMW | X4 | Diesel | 2019 | 3.0 | 322 |
DS | DS 7 | Diesel | 2018 | 2.0 | 178 |
Jaguar | E-PACE | Diesel | 2018 | 2.0 | 237 |
Kia | Sportage | Diesel | 2019 | 2.0 | 182 |
Mercedes-Benz | C Class | Diesel | 2017 | 2.1 | 168 |
Mercedes-Benz | E Class | Diesel | 2017 | 2.0 | 191 |
MINI | Countryman | Diesel | 2018 | 2.0 | 148 |
Peugeot | 308 | Diesel | 2018 | 1.5 | 129 |
Porsche | Panamera | Diesel | 2017 | 4.0 | 415 |
SEAT | Alhambra | Diesel | 2016 | 2.0 | 148 |
SEAT | Arona | Diesel | 2018 | 1.6 | 94 |
Skoda | Superb | Diesel | 2018 | 2.0 | 148 |
Opel | Combo | Diesel | 2019 | 1.5 | 128 |
Opel | Grandland X | Diesel | 2018 | 1.5 | 128 |
Opel | Grandland X | Diesel | 2018 | 2.0 | 175 |
Opel | Insignia | Diesel | 2018 | 2.0 | 168 |
Volkswagen | Golf SV | Diesel | 2015 | 2.0 | 148 |
Volkswagen | Passat | Diesel | 2016 | 1.6 | 118 |
Volkswagen | Passat | Diesel | 2018 | 2.0 | 148 |
Volkswagen | Tiguan | Diesel | 2017 | 2.0 | 237 |
Volkswagen | Touareg | Diesel | 2018 | 3.0 | 282 |
Volkswagen | Touran | Diesel | 2016 | 1.6 | 108 |
Volvo | XC40 | Diesel | 2018 | 2.0 | 187 |
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.