Kategorier
Forbrugerstof Nyheder

Grøn samvittighed: Her er de reneste dieselbiler, du kan købe

Dieselbiler er lagt for had fra flere kanter – ofte i en unuanceret debattone. Men der findes dieselbiler, som faktisk ikke sviner mere end benzinbiler.

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 6. november 2018

Alle i bilbranchen taler om elbiler. Men hvis du er på udkig efter en stor familiebil til en konkurrencedygtig pris, leder du formodentlig forgæves. Udbudet af elektrificerede familietransportere er i hvert fald stadig minimalt, og det ser ikke ud til at ændre sig foreløbigt. Ser man på køb af nye biler, så er det da også stadig benzin og dieselbiler, der kører ud over kantstenen ved forhandlerne.

Tendensen er dog, at dieselbiler viger pladsen for benzinbiler, men hvis du kører langt, så er det stadig bedst for pengepung og klima at vælge en dieselbil. Dieselbiler udleder nemlig mindre CO2 pr. kørt kilometer end en benzinbil.

LÆS OGSÅ: Benzinbilens redning? Ny teknologi omdanner CO2 til energi

Men hvad med miljøet? Kan man vælge en dieselbil, der ikke forpester luften med NOx, som bidrager til syreregn og gør folk syge?

Svaret er ja, men det kræver, at du ser dig for. Derfor er vi dykket ned i en lang række af resultater og har lavet en liste med diesel-biler, der ikke alene opfylder nyeste krav til dieselbiler, men også de nyeste krav til benzinbiler.

Og hvorfor er det så imponerende af dieselbilerne? Det er fordi, benzinbilerne ikke har de samme problemer med at nedbringe NOx, og derfor er de underlagt mere strikse NOx-krav.

Stor forskel på dieselbilerne

Mens alle biler, der sælges nu, skal leve op til Euro6, så har der fra september 2017 været krav om, at nye biler skal testes i et testprogram, der hedder Real Driving Emission. Det vil sige, at bilen ikke bare skal bestå testen i et laboratorium, men også under en testkørsel på vejen. Kravet om denne test er ret ny, men Emissions Analytics har testet biler med metoden i mange år og har offentliggjort resultaterne på equa-index.com.

LÆS OGSÅ: Må jeg holde på familie-parkeringen, selvom jeg ikke er en familie?

Desværre for miljøet i byerne, så er det pt. tilladt at udsende dobbelt så meget NOx ud end grænseværdien i Euro6 i RDE-testen. Dette strammes løbende op, så nye typegodkendelser skal opfylde kravene med en fejlmargen i 2020 og alle nye biler, der sælges skal overholde kravene fra 2021. Så hullet for de mest forurenende biler lukkes altså først i 2021.

I praksis betyder det, at forskellen på nye bilers forurening er enormt stor. Den dårligste udleder således 8,5 gange mere NOx end den bedste. De bedste ikke bare overholder loven – de overgår kravene og sviner ikke mere end benzinbiler. Samtidig har diesel-biler ikke problemer med udledning af kul-mono-oxid (CO), som er giftig – det er den gasart, som en katalysator normalt tager sig af.

Det skal være Adblue

Når man ser på RDE-testen, så kan man man konkludere, at de reneste dieselbiler kører med Adblue til at fjerne NOx fra udstødningen ved hjælp fra en SCR, som er en ekstra katalysator. Der findes andre metoder til at fjerne NOx, men de fungerer ikke nær så godt i praksis.

Den mest kendte er NOx-fælden, og den bør du undgå, hvis du vil have ren samvittighed i en diesel. Så der skal tankes Adblue en gang i mellem, men heldigvis er merprisen ikke voldsom.

LÆS OGSÅ: Dumme ting folk skriver i salgsannoncer

Er benzinbilen ren?

Mens dieselbilen får på puklen, gnider benzinbilen sig i hænderne. Men også benzinbilerne bør stå for skud. De nyeste motorer kører med direkte indsprøjtning, og mens det øger effektiviteten, så giver det også flere sundhedsskadelig partikler. Også flere end dieselbilerne, som har kørt med filtre siden 2009 (nogle endnu længere).

Det er et broget billede, og lige nu kan man ikke bare sige, at dieselbilen er værst. Nogle modeller er værre end andre. Og det er et faktum, at dieselbiler er mere effektive end benzinbiler; at hybridbiler kan være endnu mere effektive og at elbiler er mest effektive – både på udledninger og klimabelastning.

Her er de dieselbiler, der forurener mindst – under 0,06 g NOx/km.

(A+ Rating på equaindex.com) (01.11.2018)

MærkeModel Modelår Hk
AudiA7Diesel20192.0201
AudiA7Diesel20193.0282
AudiA8Diesel20183.0282
AudiQ2Diesel20172.0148
BMW3 SeriesDiesel20132.0181
BMW3 SeriesDiesel20182.0148
BMW3 SeriesDiesel20182.0148
BMW5 SeriesDiesel20162.0187
BMW5 SeriesDiesel20173.0261
BMW7 SeriesDiesel20163.0316
BMWX2Diesel20182.0187
BMWX3Diesel20183.0261
BMWX4Diesel20193.0322
DSDS 7Diesel20182.0178
JaguarE-PACEDiesel20182.0237
KiaSportageDiesel20192.0182
Mercedes-BenzC ClassDiesel20172.1168
Mercedes-BenzE ClassDiesel20172.0191
MINICountrymanDiesel20182.0148
Peugeot308Diesel20181.5129
PorschePanameraDiesel20174.0415
SEATAlhambraDiesel20162.0148
SEATAronaDiesel20181.694
SkodaSuperbDiesel20182.0148
OpelComboDiesel20191.5128
OpelGrandland XDiesel20181.5128
OpelGrandland XDiesel20182.0175
OpelInsigniaDiesel20182.0168
VolkswagenGolf SVDiesel20152.0148
VolkswagenPassatDiesel20161.6118
VolkswagenPassatDiesel20182.0148
VolkswagenTiguanDiesel20172.0237
VolkswagenTouaregDiesel20183.0282
VolkswagenTouranDiesel20161.6108
VolvoXC40Diesel20182.0187

Af Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.