AnalyseInspiration

Grøn samvittighed: Her er de reneste dieselbiler, du kan købe

Af i Analyse, Inspiration
Dieselbiler er lagt for had fra flere kanter – ofte i en unuanceret debattone. Men der findes dieselbiler, som faktisk ikke sviner mere end benzinbiler.

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 6. november 2018

Alle i bilbranchen taler om elbiler. Men hvis du er på udkig efter en stor familiebil til en konkurrencedygtig pris, leder du formodentlig forgæves. Udbudet af elektrificerede familietransportere er i hvert fald stadig minimalt, og det ser ikke ud til at ændre sig foreløbigt. Ser man på køb af nye biler, så er det da også stadig benzin og dieselbiler, der kører ud over kantstenen ved forhandlerne.

Tendensen er dog, at dieselbiler viger pladsen for benzinbiler, men hvis du kører langt, så er det stadig bedst for pengepung og klima at vælge en dieselbil. Dieselbiler udleder nemlig mindre CO2 pr. kørt kilometer end en benzinbil.

LÆS OGSÅ: Benzinbilens redning? Ny teknologi omdanner CO2 til energi

Men hvad med miljøet? Kan man vælge en dieselbil, der ikke forpester luften med NOx, som bidrager til syreregn og gør folk syge?

Svaret er ja, men det kræver, at du ser dig for. Derfor er vi dykket ned i en lang række af resultater og har lavet en liste med diesel-biler, der ikke alene opfylder nyeste krav til dieselbiler, men også de nyeste krav til benzinbiler.

Og hvorfor er det så imponerende af dieselbilerne? Det er fordi, benzinbilerne ikke har de samme problemer med at nedbringe NOx, og derfor er de underlagt mere strikse NOx-krav.

BMW 320d fra 2013 er den ældste bil med A+score, hvilket betyder at den ikke sviner mere end en benzinbil

Stor forskel på dieselbilerne

Mens alle biler, der sælges nu, skal leve op til Euro6, så har der fra september 2017 været krav om, at nye biler skal testes i et testprogram, der hedder Real Driving Emission. Det vil sige, at bilen ikke bare skal bestå testen i et laboratorium, men også under en testkørsel på vejen. Kravet om denne test er ret ny, men Emissions Analytics har testet biler med metoden i mange år og har offentliggjort resultaterne på equa-index.com.

LÆS OGSÅ: Må jeg holde på familie-parkeringen, selvom jeg ikke er en familie?

Desværre for miljøet i byerne, så er det pt. tilladt at udsende dobbelt så meget NOx ud end grænseværdien i Euro6 i RDE-testen. Dette strammes løbende op, så nye typegodkendelser skal opfylde kravene med en fejlmargen i 2020 og alle nye biler, der sælges skal overholde kravene fra 2021. Så hullet for de mest forurenende biler lukkes altså først i 2021.

I praksis betyder det, at forskellen på nye bilers forurening er enormt stor. Den dårligste udleder således 8,5 gange mere NOx end den bedste. De bedste ikke bare overholder loven – de overgår kravene og sviner ikke mere end benzinbiler. Samtidig har diesel-biler ikke problemer med udledning af kul-mono-oxid (CO), som er giftig – det er den gasart, som en katalysator normalt tager sig af.

De reneste biler bruger Adblue, men Adblue er ikke en garanti for ren udstødning

Det skal være Adblue

Når man ser på RDE-testen, så kan man man konkludere, at de reneste dieselbiler kører med Adblue til at fjerne NOx fra udstødningen ved hjælp fra en SCR, som er en ekstra katalysator. Der findes andre metoder til at fjerne NOx, men de fungerer ikke nær så godt i praksis.

Den mest kendte er NOx-fælden, og den bør du undgå, hvis du vil have ren samvittighed i en diesel. Så der skal tankes Adblue en gang i mellem, men heldigvis er merprisen ikke voldsom.

LÆS OGSÅ: Dumme ting folk skriver i salgsannoncer

Er benzinbilen ren?

Mens dieselbilen får på puklen, gnider benzinbilen sig i hænderne. Men også benzinbilerne bør stå for skud. De nyeste motorer kører med direkte indsprøjtning, og mens det øger effektiviteten, så giver det også flere sundhedsskadelig partikler. Også flere end dieselbilerne, som har kørt med filtre siden 2009 (nogle endnu længere).

Det er et broget billede, og lige nu kan man ikke bare sige, at dieselbilen er værst. Nogle modeller er værre end andre. Og det er et faktum, at dieselbiler er mere effektive end benzinbiler; at hybridbiler kan være endnu mere effektive og at elbiler er mest effektive – både på udledninger og klimabelastning.

Porsche fjerner diesel fra programmet, men den seneste Panamera er lige så ren som en benzinbil

Her er de dieselbiler, der forurener mindst – under 0,06 g NOx/km.

(A+ Rating på equaindex.com) (01.11.2018)

Mærke Model Modelår Hk
Audi A7 Diesel 2019 2.0 201
Audi A7 Diesel 2019 3.0 282
Audi A8 Diesel 2018 3.0 282
Audi Q2 Diesel 2017 2.0 148
BMW 3 Series Diesel 2013 2.0 181
BMW 3 Series Diesel 2018 2.0 148
BMW 3 Series Diesel 2018 2.0 148
BMW 5 Series Diesel 2016 2.0 187
BMW 5 Series Diesel 2017 3.0 261
BMW 7 Series Diesel 2016 3.0 316
BMW X2 Diesel 2018 2.0 187
BMW X3 Diesel 2018 3.0 261
BMW X4 Diesel 2019 3.0 322
DS DS 7 Diesel 2018 2.0 178
Jaguar E-PACE Diesel 2018 2.0 237
Kia Sportage Diesel 2019 2.0 182
Mercedes-Benz C Class Diesel 2017 2.1 168
Mercedes-Benz E Class Diesel 2017 2.0 191
MINI Countryman Diesel 2018 2.0 148
Peugeot 308 Diesel 2018 1.5 129
Porsche Panamera Diesel 2017 4.0 415
SEAT Alhambra Diesel 2016 2.0 148
SEAT Arona Diesel 2018 1.6 94
Skoda Superb Diesel 2018 2.0 148
Opel Combo Diesel 2019 1.5 128
Opel Grandland X Diesel 2018 1.5 128
Opel Grandland X Diesel 2018 2.0 175
Opel Insignia Diesel 2018 2.0 168
Volkswagen Golf SV Diesel 2015 2.0 148
Volkswagen Passat Diesel 2016 1.6 118
Volkswagen Passat Diesel 2018 2.0 148
Volkswagen Tiguan Diesel 2017 2.0 237
Volkswagen Touareg Diesel 2018 3.0 282
Volkswagen Touran Diesel 2016 1.6 108
Volvo XC40 Diesel 2018 2.0 187
Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.