Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Video: Anders Berner | Dato: 29. juni 2019
Skoda Scala er en sær størrelse som tvinger sig ind mellem den mindre Skoda Fabia og den store Skoda Octavia. Den afløser officielt Skoda Rapid, som i og for sig var en fin bil, men var baseret på halvgammel teknik og aldrig rigtig fik tag i de danske købere.
LÆS OGSÅ: Flere hestekræfter med bedre benzin
I filmen får du at vide hvorfor jeg er så vild med den nye Skoda Scala, men lad mig uddybe lidt her:
Tal og mål fortæller ikke historien om hvorfor Skoda Scala er god, men I får dem her alligevel: med 4,36 meter i længden er Skoda Scala 10 cm længere end eksempelvis VW Golf, som er den klasse, som Skoda sigter efter med den nye Scala. I parantes bemærket er den mindre Skoda Fabia 3,99 meter lang og den større Skoda Octavia 4,69 meter lang som hatchback – dvs. modellen som ikke er en stationcar. Scala er også ret bred- lige knap 180 cm ligesom både Golf. Octavia er 182 cm bred.
Scala går lidt imod trenden og er ikke en crossover-bil ligesom f.eks. den nye VW T-Cross, som Scala nok reelt er en mere direkte konkurrent til end til f.eks. VW Golf. Scala er 149 cm høj – det er lidt højt i forhold til klassiske 5-dørs biler, men da vognbunden ikke er hævet bliver hele højden omsat til plads i kabinen – og det sikrer samtidig, at tyngdepunktet – som er ekstremt vigtigt for bilens køreegenskaber – ikke stikker af i højden – og i hvert fald lavere end det er i T-Cross, som er en højbenet (men dog velkørende) størrelse. Og det trækker op i min karakterbog.
Og måske er det en af forklaringerne på, at jeg virkelig godt kan lide Skoda Scala (og ikke var ene om at mene det – resten af testholdet holdt for en gang skyld med mig her). Kort fortalt kører den kompetent. Jeg kørte en del kilometer i den primært på landevej og motorvej, hvor jeg både blev begejstret for den 150 hestes benzinmotor, som både er støjsvag og kraftfuld, den hurtigt og blidt skiftende DSG-gearkasse, som ikke syntes at lide under den ketchup-flaske-syge, som jeg har oplevet i temmeligt mange af VW-koncernens biler for nylig. Ketchup-flaske-syge er den oplevelse, man har når man træder lidt (ryster lidt på ketchup-flasken) på speederen og der nærmest ingenting sker og så giver man den lidt ekstra gas (ryster ketchuppen voldsomt) for så at opleve at bilen sprøjter afsted (at al ketchuppen kommer ud på en gang – og halvdelen ender på din hvide skjorte). Sådan har Scala det ikke. Der er en fin, lineær opbygning af kræfterne: træder du blidt, kører bilen blidt, træder du moderat på speederen trækker Skoda Scala moderat fra land og giver bilen klampen går det stærkt.. Du får det præcis det afsæt, som du forventer at få – sådan som det bør være. Nok om ketchup.
Undervognen er hvad englænderne ville kalde “plush” vi har ikke noget godt ord på dansk, selvom “plys” er den direkte oversættelse, men det betyder noget retning af “lækker-blød” uden at den er rigtig blød og duvende på den der Citroën-CX-agtige måde. Altså: den opsuger ujævnheder – store som små – kompetent uden at bilen krænger eller mister balance. Det er godt scoret.
Styretøjet giver ikke den vilde feedback, du mærker ikke så meget, men det man kalder “indstyring” er god. Dvs. når du drejer i et sving får den der meget klare fornemmelse af at bilen arbejder med dig i stedet for imod dig. Den kører med andre ord præcist. Da Skoda Scala samtidig er temmeligt godt lydisoleret, er det en fornøjelse at drible rundt i Scala med 1,5-liters benzinmotor og DSG-gear til daglig. Jeg har ikke testet andre modeller, og der kan nemt være endog meget stor forskel på hvordan de opleves med forskellige kombinationer af motorer og gearkasser, men mit bud er at 1,0’eren med 115 hk er stort set lige så harmonisk, som den 150 hestes 1,5’er. Mit bud er også at du faktisk nok vil kunne klare dig ret langt med den fine 95 hestes basismotor, som har turbo, men at du måske vil savne det sjette gear.
Scalas største udfordring er måske dens pris, når du bevæger dig lidt op i motorer og udstyr.. Startprisen er 190.000 kr. Og det er vel at mærke for en bil med den der basis-turbo-motor på 95 hk og okay med udstyr. Bilen, som jeg testede koster knap 290.000 kr. – for en Skoda Scala Style 1,5 TSI med automatgear. Og mens det kan synes dyrt, fordi Skoda Scala ramler ind i storebror Octavia, men netop fordi den er både rummelig (har helt glemt bagagerummet på 467 liter – det er kæmpe!) og velkørende, kvik (8,2 sekunder til 100 km/t) og MEKANISK harmonisk som få ender Skoda Scala alligevel med at give god mening i en klasse, hvor prisen nemt runder 300.000 kr. hvis du både vil have kræfter, plads, udstyr og komfort. En Skoda Octavia med 1,5 TSI-motor og automatgear savner vi priser på i skrivende stund, men Octavia er i runde tal 40.000 kr. dyrere end Scala med tilsvarende motorer og udstyr.
LÆS OGSÅ: Flere hestekræfter med bedre benzin
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.