Presidential Renault Rafale (1)
Nyheder
24. juli 2025

Den franske præsident siger OUI! til franske biler

Præsident Macron har netop modtaget sin anden nye pansrede bil i år. Først var det Presidential DS No 8, senest Renault Rafale Hyper Hybrid.

Morten B. Bek

Morten Bek

Der er stolthed involveret, når statsoverhoveder og præsidenter verden over skal vælge bil. I diktaturstater og lande med udbredt fattigdom har man en evne til ofte at vælge Mercedes-Benz S-Klasse. Når man nu kan bruge penge, som endelig ikke skal gå til folket, så gør man det.

I USA kører præsident Trump i en specialfremstillet Cadillac, der faktisk slet ikke er en rigtig Cadillac, men en model baseret på en hårdfør pickup fra Chevrolet.

I andre bilproducerende lande kører man også de nationale bilmærker. I Tyskland er det en selvfølge, at bilerne er fra tyske producenter, og sådan er traditionen også i Italien og Frankrig.

Den franske præsident, der i disse år er Emmanuel Macron, kører naturligvis også franske modeller. Han har adgang til en unik cabriolet baseret på Citroën SM (standardmodellen blev produceret mellem 1970 og 1975, og der er en til salg på Bilbasen), som bruges ved særlige statslige begivenheder.

Når det skal foregå mere diskret, så er Macron kørende i moderne franske modeller - og i år har han fået hele to nye biler.

Presidential Renault Rafale-kopi 4
FOTO: Renault
Presidential Renault Rafale
FOTO: Renault
Presidential Renault Rafale-kopi
FOTO: Renault
Presidential Renault Rafale-kopi 2
FOTO: Renault
Presidential Renault Rafale-kopi 3
FOTO: Renault
Presidential Renault Rafale (2)
FOTO: Renault

Forlænget og pansret til den store guldmedalje

Det seneste valg fra præsident Macrons side er den nye Renault Rafale i Hyper Hybrid E-Tech 4x4. En ordentlig mundfuld, der gemmer på en plug-in hybrid med 300 hestekræfter og firehjulstræk. Rafale har vi slet ikke i Danmark, men man kan være heldig og spotte en udenlandsk turist i den mellemstore crossover.

Men sådan en almindelig Rafale har meget lidt til fælles med Macrons nye bil, Presidential Renault Rafale. Man lægger ikke umiddelbart mærke til det, men Macrons specialdesignede Rafale er forlænget. Bagdørene er længere, og i kabinen er der plads til et ordentligt rullende kontor til præsidenten.

Bilen er pansret til den store guldmedalje, og det er selvfølgelig franske specialister - hos Centigon - som står bag forstærkningerne. Men det er en hemmelighed, hvilken beskyttelsesgrad præsidentens nye bil tilbyder; det er nok ikke den lille pakke, der er valgt.

Den særlige Rafale er skabt i tæt samarbejde mellem Renault, Elysée-palæet (Macrons folk) og franske håndværkere. Lakeringen Bleu Presidence skulle være meget varmeafvisende, så påvirkningen af temperaturen i kabinen maksimalt er 10 grader.

Men der er andre vilde detaljer. Se bare på rattet og panelerne. De er prydet af marmor. Ja, marmor. De tyndt skårede sten i sort og hvid, Noir Grande Antique, kommer fra stenbrud i Pyrenæerne. Der er udvendige flagholdere, til Tricoloren eller præsidentens flag. Det er bare nogle få detaljer blandt rigtig mange, der kun er lavet til Macrons nye Rafale.

Renault startede med at levere biler til franske præsidenter i 1920. Den første model var 40 CV til den daværende præsident Paul Deschanel. Siden dengang har 12 franske statsoverhoveder valgt Renault.

presidentialdsn8 arr 0155bd-681cd75abac82
FOTO: DS Automobiles

Den første elbil til en fransk præsident

Før den nye Rafale fik Macron i foråret en anden bil til officielt brug. Den helt nye DS No 8 i den fuldelektriske udgave. Det er første gang, en fransk præsident vælger en 100 procent elektrisk bil - og ifølge DS er det første gang, at noget statsoverhoved (for en republik) vælger en elbil.

Til sin indsættelse i 2017 valgte præsident Macron også en DS. Dengang ved det DS 7 Crossback, og den blev i 2021 fulgt af den særligt fremstillede DS 7 Élysée, der, som den nye Renault, var en plug-in hybrid med firehjulstræk og 300 hestekræfter.

Om den nye elbil i Macrons flåde har firehjulstræk eller forhjulstræk, fortæller DS ikke. Men det ville være underligt, om ikke chauffører og sikkerhedsfolk foretrækker ekstra vejgreb og de 350 hestekræfter i stedet for hylende forhjul og 245 hestekræfter. Rækkevidden er stadig betydelig: op til 646 kilometer i den firehjulstrukne.

Umiddelbart er den nye præsidentmodel fra DS ikke forlænget for at give mere plads til kontormiljøet, men den store model er i forvejen 482 centimeter lang og rummelig.

Vi ved med sikkerhed, at også Presidential DS No 8, har fået en omfattende pansring og efterbehandling hos Centigon. Derudover er Macrons nye elbil lakeret i Sapphire Blue med sort paneler, og Luminascreen-grillen, som DS kalder sin nye grill, er oplyst med farverne i det franske flag, Tricoloren.

Kabinen er fyldt med alt det bedste fra modehuse og håndværkere i Frankrig. Atelier Lognon har lavet tekstiler til dørsiderne, Méthaphores, som er en del af Hermés, har lavet satinpaneler i farven Dream Blue. Lison de Caunes har stået for indlæg i instrumentpaneler og døre i strå - en særlig teknik, som blandt andet blev praktiseret af fanger under Napoleonskrigene (1803-15) og nonner.

DS har ikke stået for nær så mange franske præsidenters biler som Renault. Helt naturligt, da DS først i 2018 blev et selvstændigt mærke. Præsident Charles de Gaulle foretrak dog allerede i 1958 DS 19 som sin bil, og i 1962 blev han forsøgt myrdet i det såkaldte Petit Clamart-angreb, hvor det netop var en DS, han og konen var kørende i.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen