DS No 8 _NEW_DS_EXTERIOR_02
Nyheder
13. december 2024

DS No 8 er en radikal genstart for det franske mærke

Morten B. Bek

Morten Bek

DS Automobiles så ud til at være gået helt i stå. Men det franske luksusmærke overrasker med en helt speciel elbil med op til 375 hestekræfter og rækkevidde på op til 750 kilometer.

TEKST Morten Bek FOTO PR

DS Automobiles. Et af de mere eller mindre glemte bilmærker i den altomfattende Stellantis-megakoncern, som har forgreninger til det meste af verden.

Det er næsten fire år siden, DS Automobiles præsenterede sin seneste store nyhed, DS 4, og den model har gjort et helt umærkeligt og meget lille indtryk på danskerne.

Nu kan vi se, at det franske mærke, der går for at være luksus og et alternativ til kedelige tyske luksusmærker, stadig er i live. DS Automobiles har barslet med en nye elbil, og den lange ventetid skyldes, at den nye STLA-platform skulle være tilgængelig.

Med DS No 8 skifter DS Automobiles spor, når det kommer til navngivningen af modellerne. Det er passé med DS 7 og DS 3, og DS No 8 skal lyde som et andet fransk luksusprodukt: Chanel No 5. No 8 er en radikal og opsigtsvækkende elbil – og formentlig allerede i 2025 kommer så en fuldelektrisk afløser til DS 7.

DS No 8 _NEW_DS_EXTERIOR_04
DS No 8 _NEW_DS_FRONT_ DS_LIGHTBLADE_1
DS No 8 _NEW_DS_EXTENDED _DUOTONE
DS No 8 _NEW_DS_DS_LUMINASCREEN
DS No 8 _NEW_DS_REAR_LIGHT_SIGNATURE
DS No 8 _NEW_DS_FRONT_LIGHT_SIGNATURE
DS No 8 _NEW_DS_EXTERIOR_05

En hatchback med et strejf af SUV?

Det er svært at putte den nye DS No 8 i en boks. Der er noget robust SUV over den, men ikke i store doser. Måske der er tale om en høj hatchback eller en crossover-coupé? Franskmændene siger selv SUV-coupé, og den kan man så tygge lidt på.

Den nye model, SUV eller ej, er fuld af spændende designdetaljer som den oplyste grill, den store integrerede spoiler på bagklappen og lygterne for og bag, som næsten har samme form.

No 8 er fremragende, når det kommer til aerodynamik og strømlinede detaljer. Det er, som nok bekendt, en rigtig god ting for en elbil, fordi det fremmer rækkevidden ved at sænke forbruget. Med STLA-platformen, indtil videre kendt fra Peugeot E-3008/E-5008 og Opel Grandland Electric, har No 8 en lang akselafstand med plads til et batteri på op til 97,2 kWh.

Standardbatteriet på 73 kWh giver en mere end fornuftig rækkevidde op til 572 kilometer, og elmotoren er lidt kraftigere end i E-3008, hvor den har 210 hestekræfter: 230 hestekræfter – og 260 hestekræfter i kortere perioder.

Med det store batteri og en elmotor med 245 hestekræfter (280 hestekræfter i kort tid) går der virkelig lang rækkevidde i den: den officielle rækkevidde er 750 kilometer. De to nævnte modeller er med forhjulstræk, men det store batteri fås også med to elmotorer og firehjulstræk til en rækkevidde omkring 686 kilometer og i alt 350 hestekræfter – 375 hestekræfter, hvis man bare har brug for et boost.

DS No 8 _NEW_DS_X_SHAPE_STEERING_WHEEL_BASALT_BLACK
DS No 8 _NEW_DS_SIDE_PEARL_GREY_ETERNAL_BLUE
DS No 8 _NEW_DS_NECKWARMER
DS No 8 _NEW_DS_DOUBLE_DECK_CONSOLE
DS No 8 _NEW_DS_DOOR_ALCANTARA
DS No 8 _NEW_DS_WIDE_SLIM_FLOATING_SCREEN
DS No 8 _NEW_DS_INTERIOR_ALEZAN_BROWN

Affjedringen er styret af et kamera, der scanner vejen

DS Automobiles er gået hele vejen også med interiøret. Materialerne ser luksuriøse, dyre og indbydende ud, og der er farvetemaer, som man ikke ser alle steder; blå, guld og hvid er ikke hverdagskost til et bilinteriør. Den store infotainmentskærm med 16″ areal breder sig i midterkonsollen, og vælger man Focal Electra-lydsystemet, får man de imponerende højttalerfronter, man ser på billedet herover.

DS No 8 kan i det hele taget udstyres som en bil, der kan konkurrere med de mest luksuriøse på markedet. Ikke nok med at No 8 fås med stort head-up-display med AR-funktioner, nattesynsassistent med visning af kamerabillede i instrumenteringen og nakkevarmere (DS Nick Warmer), har den 482 centimeter lange elbil også en kamerabaseret affjedring.

DS Active Scan er ingen nyhed, men den fortjener bestemt at blive nævnt, fordi den stadig er noget specielt, og fordi den bliver standard i alle DS No 8-udgaver.

Et kamera i toppen af forruden scanner vejen foran bilen for at forudse ujævnheder, bump og huller. Kameraets informationer krydstjekkes med en række sensorer og tre accelerometre, som så i samråd bestemmer, hvordan de adaptive støddæmpere skal justeres i et givent splitsekund. Hvert hjul har sin egen tilknyttede computer, så affjedringen kan tilpasses perfekt hele vejen rundt.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen