Test: Velbygget MG Cyberster er ikke den sportsvogn, man håber
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
TEKST Morten Bek FOTO PR
DS Automobiles. Et af de mere eller mindre glemte bilmærker i den altomfattende Stellantis-megakoncern, som har forgreninger til det meste af verden.
Det er næsten fire år siden, DS Automobiles præsenterede sin seneste store nyhed, DS 4, og den model har gjort et helt umærkeligt og meget lille indtryk på danskerne.
Nu kan vi se, at det franske mærke, der går for at være luksus og et alternativ til kedelige tyske luksusmærker, stadig er i live. DS Automobiles har barslet med en nye elbil, og den lange ventetid skyldes, at den nye STLA-platform skulle være tilgængelig.
Med DS No 8 skifter DS Automobiles spor, når det kommer til navngivningen af modellerne. Det er passé med DS 7 og DS 3, og DS No 8 skal lyde som et andet fransk luksusprodukt: Chanel No 5. No 8 er en radikal og opsigtsvækkende elbil – og formentlig allerede i 2025 kommer så en fuldelektrisk afløser til DS 7.
Det er svært at putte den nye DS No 8 i en boks. Der er noget robust SUV over den, men ikke i store doser. Måske der er tale om en høj hatchback eller en crossover-coupé? Franskmændene siger selv SUV-coupé, og den kan man så tygge lidt på.
Den nye model, SUV eller ej, er fuld af spændende designdetaljer som den oplyste grill, den store integrerede spoiler på bagklappen og lygterne for og bag, som næsten har samme form.
No 8 er fremragende, når det kommer til aerodynamik og strømlinede detaljer. Det er, som nok bekendt, en rigtig god ting for en elbil, fordi det fremmer rækkevidden ved at sænke forbruget. Med STLA-platformen, indtil videre kendt fra Peugeot E-3008/E-5008 og Opel Grandland Electric, har No 8 en lang akselafstand med plads til et batteri på op til 97,2 kWh.
Standardbatteriet på 73 kWh giver en mere end fornuftig rækkevidde op til 572 kilometer, og elmotoren er lidt kraftigere end i E-3008, hvor den har 210 hestekræfter: 230 hestekræfter – og 260 hestekræfter i kortere perioder.
Med det store batteri og en elmotor med 245 hestekræfter (280 hestekræfter i kort tid) går der virkelig lang rækkevidde i den: den officielle rækkevidde er 750 kilometer. De to nævnte modeller er med forhjulstræk, men det store batteri fås også med to elmotorer og firehjulstræk til en rækkevidde omkring 686 kilometer og i alt 350 hestekræfter – 375 hestekræfter, hvis man bare har brug for et boost.
DS Automobiles er gået hele vejen også med interiøret. Materialerne ser luksuriøse, dyre og indbydende ud, og der er farvetemaer, som man ikke ser alle steder; blå, guld og hvid er ikke hverdagskost til et bilinteriør. Den store infotainmentskærm med 16″ areal breder sig i midterkonsollen, og vælger man Focal Electra-lydsystemet, får man de imponerende højttalerfronter, man ser på billedet herover.
DS No 8 kan i det hele taget udstyres som en bil, der kan konkurrere med de mest luksuriøse på markedet. Ikke nok med at No 8 fås med stort head-up-display med AR-funktioner, nattesynsassistent med visning af kamerabillede i instrumenteringen og nakkevarmere (DS Nick Warmer), har den 482 centimeter lange elbil også en kamerabaseret affjedring.
DS Active Scan er ingen nyhed, men den fortjener bestemt at blive nævnt, fordi den stadig er noget specielt, og fordi den bliver standard i alle DS No 8-udgaver.
Et kamera i toppen af forruden scanner vejen foran bilen for at forudse ujævnheder, bump og huller. Kameraets informationer krydstjekkes med en række sensorer og tre accelerometre, som så i samråd bestemmer, hvordan de adaptive støddæmpere skal justeres i et givent splitsekund. Hvert hjul har sin egen tilknyttede computer, så affjedringen kan tilpasses perfekt hele vejen rundt.
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
Den første nye minibil med forbrændingsmotor i mands minde er kinesisk og en stærk hybrid. Med 194 hestekræfter er MG3 Hybrid+ kraftig, men ikke alt er, som det burde være.
Prisen for at lade elbilen op på farten svinger rigtig meget og du kan ende med at betale alt for meget for strømmen. Se med og find ud af, hvordan du billigst får strøm på elbilen på farten.
I et evigt prisfokuseret marked tager Cupra konsekvensen og lancerer en ny basisvariant af Tavascan – og sænker priserne generelt. Den spansk fætter til VW ID.5 kan nu fås fra 299.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.