Er den nye GLC for traditionel eller for kedelig, er der nu en strømlinet og mere upraktisk GLC Coupé. Den fås blandt andet som PHEV med 381 hk og 131 km el-rækkevidde.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Hvad koster mere, men giver mindre for pengene? En hvilken som helst udgave af en bilmodel, der sælges som coupé. Måske det er den ekstra prestige eller manglen på plads, man betaler ekstra for – men ekstra betaler man i hvert fald.
Så langt som at fortælle, hvad den nye GLC Coupé skal koste, er Mercedes-Benz ikke nået. Vi har først lige fået de første billeder af den fladere og mere upraktiske GLC-version. Den nye og regulære GLC er i sig selv blevet en meget dyr SUV, som ikke fås til under 740.000 kr.
LÆS OGSÅ | Test: GT 63 S E Performance er det stærkeste monster fra Mercedes-AMG
For den utvivlsomt højere pris får man en coupé-SUV med et strømlinet design og mindre plads i kabinen. Man må lide for skønheden, hvis man altså synes, at GLC Coupé er skønnere end GLC. I hvert fald har GLC Coupé-ejeren mellem 545-1.490 liter i bagagerummet, hvor GLC-ejeren kan boltre sig i 620-1.640 liter.




Usædvanligt lang elektrisk rækkevidde
Hverken GLC eller den helt friske GLC Coupé er elbiler. I den klasse har Mercedes-Benz den lettere forældede EQC på basis af den gamle GLC, så vil man have nyeste teknologi og infotainment i en mellemstor SUV fra Mercedes-Benz, må man tage en forbrændingsmotor med i købet.
Sådan en forbrændingsmotor kan dog elektrificeres i en grad, så GLC kommer tæt på at være en elbil. GLC kommer i hele tre plug-in hybrid-versioner, som alle har et usædvanligt stort batteri på 31,2 kWh – og en usædvanligt lang elektrisk rækkevidde på helt op til 131 kilometer på en opladning.
LÆS OGSÅ | Så er der priser på Mercedes EQE SUV
Der er ingen vægtangivelser for GLC Coupé, men med det batteri kan der kun være tale om tunge biler. Heldigvis er der også mange hestekræfter: GLC Coupé 300 e 4Matic med benzinmotor har rigelige 313 hk, men hvis man vil det vildere endnu, har GLC Coupé 400 e 4Matic 381 hk. Den mest fornuftige er diesel-PHEV’en GLC Coupé 300 de. Fornuftig som i udstyret med 335 hk, men helt sikkert lavere forbrug end i benzinerne.
LÆS OGSÅ | Mercedes-Benz GLE faceliftet og forstærket
GLC Coupé findes også i udgaver med mild elektrificering med en lille generator med 23 hk. I Danmark ser vi nok kun benzinudgaven GLC Coupé 300 4Matic med 258 hk og dieseludgaven GLC Coupé 300 d 4Matic med 269 hk.
AMG-udgaver ser vi sandsynligvis allerede senere i år, og det nye og skelsættende bliver, at selv den stærkeste får fire cylindre – en plug-in hybrid med vanvittige 680 hk.




Et smalt og lille marked
Når danskerne køber mellemstor SUV, skal den også være praktisk. Langt de fleste GLC-kunder har hidtil valgt den mere rummelige GLC i mere traditionel SUV-stil. Det samme går igen hos konkurrenterne, hvor danskerne vælger Audi Q5 over Q5 Sportback og BMW X3 over X4.
Overfor Q5 Sportback og X4 er GLC Coupé helt ny, mens de to konkurrenter kører i sidste del af deres nuværende livscyklus. Med hele tre PHEV-modeller, som alle har usædvanligt lang rækkevidde, og flere udstyrsmuligheder end konkurrenterne står GLC Coupé stærkt; BMW X4 fås slet ikke som PHEV, og Audi tilbyder ingen diesel-PHEV.
LÆS OGSÅ | Duel: Skandinaviske Volvo XC60 plug-in udfordrer tyske Audi Q5 plug-in
Et stort handicap for den nye GLC Coupé bliver prisen. Audi sælger Q5 Sportback 50 TFSI E, en PHEV, med 299 hk til 615.000 kr. Et slag på tasken er, at GLC Coupé 300 e med 313 hk kommer til at koste 770.000 kr.
Brugte Mercedes-Benz GLC til salg på Bilbasen
Se flere brugte GLC til salg på Bilbasen