Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Duel: Skandinaviske Volvo XC60 plug-in udfordrer tyske Audi Q5 plug-in

Volvo XC60 plug-in hybrid gør det anderledes end de tyske konkurrenter. Vi sætter den op mod Audi Q5 plug-in hybrid og finder ud af, om det er en fordel.

TEKST: Jacob Dalby
FOTO: Jeppe Dalby

Ugens duellanter befinder sig i en af de mest konkurrenceprægede kategorier i bilverdenen. En mellemstor SUV er præcis det, som stadig hitter – og det er en mellemstor SUV, som rigtig, rigtig mange ønsker sig (til jul).

LÆS OGSÅ | Genvejen til en billigere brugt bil

To af de mest populære er Audi Q5 og Volvo XC60; Ikke mindst som plug-in hybrid, der takket være det danske afgiftssystem er gunstigt prissatte sammenlignet med brændstofvarianterne. Faktisk er det, i dagens Danmark, slet ikke muligt at købe Volvo XC60 uden elektrificering.

Så er du ikke helt klar til at gå fuldt elektrisk, eller passer dit kørselsbehov ikke til “det elektriske pjat”, kan mellemvejen, inden du skal køre elektrisk, være en plug-in hybrid. Det kræver dog som altid, at du har mulighed for at lade op hver dag.

Begge testbiler står i den mest sportslige habit: Henholdsvis S-Line på Audi Q5 og R-Design på Volvoen. Men hvilken er bedst? Lad os se på det.

Hvordan kører de?

Både Q5 og XC60 som plug-in hybrid er monteret med 4-cylindret benzinmotor koblet sammen med en elmotor og et relativt stort batteri. Audiens batteri rummer 17,9 kWh, hvor der er blevet plads til 18,8 kWh i Volvoen. Det giver en opgivet elektrisk rækkevidde på 59 km i Audi og 77 km i Volvo. I virkeligheden når de ikke så langt, men du kan godt forvente at nå længere på strøm i XC60 end i Q5.

Til test er Q5 50 TFSIe med 299 hk mod 350 hk i XC60 T6 Recharge. Der findes også en Q5 55 TFSIe med 367 hk, der på papiret er mere sammenlignelig med af XC60 T6 Recharge – men glem bare den. Merprisen for de ekstra hestekræfter i Q5 55 TFSIe er 155.000 kr. og du får dem sjældent at føle. Vi tager i stedet udgangspunkt i indstigningsvarianterne.

Ekstra vægt på sidebenene

Batteriet er nødvendigt for elektrisk fremdrift, men det prakker også ekstra vægt på en i forvejen tung indpakning. 290 ekstra kilo i Audiens tilfælde og det kan godt mærkes, at undervognen arbejder mere for at holde styr på vægten.

LÆS OGSÅ | TEST: Audi Q5 som plug-in hybrid giver mest mening

Derudover kører Q5 vældig forudsigeligt, men uden megen involvering. Til gengæld er krængningen godt kontrolleret, og jeg føler mig i trygge hænder uanset den manglende feedback fra forhjulene. De samme stikord kan sættes på XC60, der heller ikke er meget involverende – men urokkelig og trygt plantet.

Bremsepedalen er en udfordring for mange plug-in hybrider og ligeledes i Q5, hvor pedalen kan føles en smule svampet. Overgangen fra regenerering til at klodserne griber om skiverne er sværere at føle sig frem til sammenlignet med XC60, og det gør det besværligt at dosere nedbremsningen i Q5.

Til gengæld er overgangen fra eldrift til benzindrift smidig i Q5, og jeg bemærker sjældent, at benzinmotoren starter op for at hjælpe elmotoren på vej. Q5 kan dog godt hakke lidt i det, når jeg skifter mellem fremadgående og bakgear.

LÆS OGSÅ | Test: Bedre batterier får Volvo XC60 T6 Recharge til at brillere

Overordnet set føles drivlinjen en tand mere smidig i Volvoen. Jeg fanger den aldrig på det forkerte ben, hvor hurtige skift frem og tilbage føles mere klodset i Audien. Den velkendte hyletone fra drivlinjer i plug-in hybrider ved elektrisk kørsel er også mere markant i Q5 end XC60.

Smidighed kendetegner også gearkassen i begge modeller, der skifter blødt og præcist ved almindelig kørsel. Skal jeg bruge mange kræfter hurtigt, kan gearkassen dog godt være lidt længe om at vågne op i XC60.

En lille note til dæk og støjniveau: Der er umiddelbart mindre dækstøj i XC60 til trods for, at Volvoen kører på 21”, og Audien kun er monteret med 19”. Det stammer dog, med stor sandsynlighed, fra dækmonteringen. Audien er monteret med brændstofbesparende dæk, der har mindre rullemodstand, men til gengæld larmer mere. Volvoen er modsat monteret med støjreducerende dæk. Det er derfor svært at sammenligne støjen i kabinen fra dækkene. Vindstøj vurderes til at være den samme.

Hvordan er kabinerne?

Audi laver kabiner bedre end de fleste, og det gælder også Q5. I den opdaterede Q5 er det ellers fine drejehjul dog forsvundet, og næsten al funktionalitet er flyttet op i skærmen. Det gav ellers et lækkert og kvalitetsstemplende klik at betjene drejehjulet.

Skærmen fungerer dog fint. Den reagerer hurtigt og er let at finde rundt i, og Audi har heldigvis beholdt knapper til klimaanlægget. Ikke noget Volvo kan prale af. Helhedsindtrykket af kabinen i Audien føles også mere solidt end i Volvoen. Det føles som om, komponenterne er bedre sat sammen. Det gælder så snart man åbner døren til Audien, der virker tungere – det er bestemt positivt ment.

LÆS OGSÅ | En Volvo EX90 med det hele? – 1.164.000 kr.

Kabinen i Volvoen føles på den anden side mere speciel med sit skandinaviske islæt. Ikke lige i testbilen, der er meget mørk specificeret. En stor fordel i Volvoen, hvis du spørger undertegnede, er Volvos integration af Google, så du kan bruge Google-apps direkte på skærmen. Særligt Google Maps er brugbart – der findes intet bedre til at guide dig hurtigst muligt til destinationen end Google. Særligt med skiftende trafikforhold.

Skærmen i sig selv er med god opløsning og reagerer ligesom i Audien hurtigt. Desværre kan det nogle gange være svært at finde almindelige funktioner, som er begravet lidt for dybt i undermenuer. Og ja… Så mangler der fysiske knapper til indstilling af klimaanlæg, Volvo…

En lille note til kvaliteten. Overordnet set føles Audien mere solid, men enkelte steder er der tænkt længere hos Volvo. Eksempelvis ved ladeporten. Når du åbner til opladning i Audien sidder der en lille prop i stikket, der skal tages ud, før kablet kan sættes i. I Volvoen er der monteret en gummimanchet, der slutter til, når klappen lukkes. Overvej lige hvor mange gange du skal tage proppen ud og sætte den ind igen.

Plads og praktikalitet

Pladsforholdene i de to er stort set ens. Q5 som plug-in pakker 465 liter i bagagerummet hvor XC60 rummer 468 liter. Det er ikke særligt prangende i en SUV af denne størrelse, men batterierne tager en stor luns af litermålet. Til sammenligning er der plads til omkring 550 liter i den almindelige Q5, hvilket er meget lig storkonkurrenterne BMW X3 og Mercedes-Benz GLC.

LÆS OGSÅ | TEST: Friskt facelift holder BMW X3 skarp

På bagsæderne er der fint plads til to voksne og man sidder tilmed hæderligt i begge modeller.

Priser og udstyr

Som sagt tager testen udgangspunkt i indstigningsvarianterne af de to plug-in hybrider. Det betyder Volvo XC60 T6 Recharge med 350 hk og 78 km elektrisk rækkevidde til 669.000 kr. Det er markant dyrere end Audi Q5 50 TFSIe med 299 hk og 62 km elektrisk rækkevidde, der starter ved 590.000 kr.

XC60 har dog en del mere udstyr som standard. Blandt andet panorama-glastag, elektriske forsæder, sædevarme og skiltegenkendelse. Det er ekstraudstyr i Audien. Panoramatag koster 24.000 kr., elektriske forsæder koster 12.100 kr., sædevarme koster 11.000 kr. og skiltegenkendelse koster 4.000 kr. Med udstyret monteret ender Q5 50 TFSIe på 641.000 kr.

Konklusion

Audi Q5 plug-in hybrid rammer plet på de parametre det forventes. Den gør hvad den skal rigtig godt. Til gengæld kan helhedsindtrykket virke lidt fladt – særligt sammenlignet med Volvo XC60.

Volvoen er mere spændende at se på og gør det generelt anderledes end de tyske konkurrenter. Den mere smidige drivlinje, det mere spændende design ude og inde og ikke mindst integrationen af Google gør Volvo XC60 til vinder i duellen her.

Det er svært at finde en mere behagelig og stilig måde at fragte familien rundt på blandt nogen af konkurrenterne.


SPECIFIKATIONER

Audi Q5 50 TFSIe quattro
S-Line

Motor: Benzin- og elmotor
Ydelse: 299 hk / 370 Nm
0-100 km/t: 6,1 sekunder
Tophastighed: 239 km/t
Forbrug: 66,7 km/l
Batterikapacitet: 17,9 kWh
Elektrisk rækkevidde: 59 km
Ladekapacitet: Op til 7,4 kW
Mål (L/B/H): 468/189/166 cm
Køreklar vægt: 2.150 kg
Trækvægt: 2.000 kg
Bagagerumsvolumen: 465 liter

Pris: 609.990 kr. (Q5 fås fra 589.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 40.000 / 6.795 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst


Volvo XC60 T6 Recharge
Ultimate

Motor: Benzin- og elmotor
Ydelse: 350 hk / 659 Nm
0-100 km/t: 5,7 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 83,3 km/l
Batterikapacitet: 18,8 kWh
Elektrisk rækkevidde: 77 km
Ladekapacitet: 3,7 kW
Mål (L/B/H): 471/190/165 cm
Køreklar vægt: 2.156 kg
Trækvægt: 2.250 kg
Bagagerumsvolumen: 468 liter

Pris: 765.700 kr. (XC60 Rech. fås fra 669.056 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: 689.266 kr.


Af Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.