november 10, 2023

Der er stadig liv i de kørende kummefrysere

Takket være håndværkerne kan familien Danmark stadig købe biler som Citroën Berlingo og Peugeot Rifter. De to franske og deres tyske søster Opel Combo har endda lige fået et facelift.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Kører du Citroën Berlingo, er du ikke en rigtig mand. Det var almindeligt kendt i slutningen af 1990’erne og starten af 00’erne. Men måske den person, der først sagde de ord skulle kigge indad. Hvis vedkommende havde brug for at drille andre, havde personen sikkert sine egne problemer.

Heldigvis er vi kommet videre. Ikke fordi Den Rigtige Mand bare finder sig i det – men fordi Berlingo og de andre biler i samme format bare ikke fylder noget i folks bevidsthed mere. De fylder absolut intet i salget af nye biler.

Men de fylder ret meget som kassevogne på gule plader, de kørende kummefrysere. De er kompakte og perfekte til mange håndværkere og små leverandører, og derfor lever personbilsudgaverne stadig i bedste velgående. Søstermodellerne Renault Kangoo og Mercedes Citan (som også har fået selskab på samme platform af Nissan Townstar) er næsten nye modeller, og Ford sælger fra næste år en ny Tourneo Courier på basis af Volkswagen Caddy.

Nu har originalen, Berlingo, og dens søstermodeller Peugeot Rifter og Opel Combo (og deres helt nye søster Fiat Doblo) fået et facelift, mens der endnu ikke er sket noget med den femte søster, Toyota ProAce City Verso. De elektriske udgaver, som er de eneste, der sælges i Danmark, har faktisk fået længere rækkevidde, så de måske kan opfylde kravene for lidt flere familier.

Op til 320 kilometer på en opladning

Det er svært at få biler som Peugeot Rifter til at køre rigtig langt uden “optankning”, når den kører som elbilen E-Rifter. Vindmodstanden er brutal, men alligevel er det lykkedes ingeniørerne at få en del flere kilometer ud af bilerne. Peugeot proklamerer, at E-Rifter (personbilsudgaven i den korte version) kan køre 320 kilometer på en opladning. Før var det kun 282 kilometer, og da det i virkeligheden var meget kortere end 282 kilometer, gør hver eneste kilometer gavn.

Den elektriske drivlinje er den samme som før. Ingen ny elmotor med 156 hk, som findes i biler som Jeep Avenger og Peugeot E-308. Der er de samme 136 hk, som de elektriske udgaver hele tiden har haft.

De er friskere design over hele linjen. E-Rifter har fået det nye Peugeot-logo og nyt frontdesign, og Opel Combo har det nye Vizor-design. Det er faktisk mere vellykket, end vi har set det på Grandland og Crossland. Berlingo har det nye logo og lidt andet nyt at vise.

Hvis man har behov for rigtig meget plads, kan man vælge en lang udgave, der når op på 470 cm i længden. Standardudgaven er 440 cm lang – og begge fås med enten 5 eller syv sæder. Det er ikke nyt, men det er til gengæld digital instrumentering med 10″ skærm, infotainment med 10″ touchscreen, nyt rat med varme og mulighed for adaptiv fartpilot.

Peugeot E-Rifter kommer til Danmark til sommer, mens vi ikke har hørt noget om, hvornår modellerne fra Citroën og Opel lander (og om de skal sælges i Danmark som personbiler). E-Rifter fås i den gamle udgave til priser fra 309.990 kr. – prisen på den nye kommer først senere. Med mindre den bliver noget billigere, bliver der næppe grund til at bruge de nedsættende ord om Den Rigtige Mand oftere – de kørende kummefrysere, familiecontainerne om man vil, har deres storhedstid bag sig.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte biler fra Peugeot til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS