Du skal mindst nå 7,4 kilometer , hvis du skal slå englænderen Richard Meaden, som er blevet noteret for to anderledes verdensrekorder i den elektriske Skoda Enyaq.
TEKST Bilbasen / FOTO Skoda
Skoda er et af de mest solgte bilmærker i Danmark, og Skoda Enyaq er en af de mest solgte elektriske biler. Ikke kun herhjemme, men også i resten af Europa.
Om populariteten er steget de kreative kræfter i marketingafdelingen til hovedet skal være usagt. Men seneste presseudmelding handler ikke om rækkevidde eller andre fornuftige ting. Den handler derimod om den baghjulstrukne elbils evne til at køre sidelæns i meget lang tid.
LÆS OGSÅ | Elektrisk SUV fra Lotus med op til 905 hestekræfter

7,4 kilometers uafbrudt drifting
Således har en Skoda Enyaq iV vRS netop tilbagelagt 7,4 kilometer med bagenden uafbrudt driftende i en fræk vinkel på en frossen svensk skovsø – hvilket faktisk er nok til en ny verdensrekord.
Bag rattet var motorjournalisten og testkøreren Richard Meaden, for hvem det altså lykkedes at holde den elektriske Skoda kørende sidelæns hele 15 minutter og 58 sekunder. Englænderen rundede den 188 meter lange cirkelformede bane hele 39 gange, før han mistede kontrollen.
LÆS OGSÅ | Her er Volkswagens bud på en elektrisk stationcar
Og enhver, som har forsøgt at spille smart i en glat rundkørsel i en tunet BMW med baghjulstræk, vil vide, at 39 omganges perfekt sidelænskørsel altså er noget af en bedrift – også på is.

Slår 20 år gammel rekord
Faktisk slog Richard Meaden og Skoda en 20 år gammel rekord, og kan nu se frem til at få ikke bare én men to placeringer i Guinness Rekordbog. Den ene for længste uafbrudte drift på is. Den anden for længste uafbrudte drift på is i en elektrisk bil!
LÆS OGSÅ | Nu kommer den elektriske Mini også som Cabriolet
At komme i Guinness Rekordbog er i øvrigt ikke en ny ting for Skoda. Tjekkerne teamede også op med Richard Meaden i 2011, hvor englænderen satte en opsigtsvækkende hastighedsrekord i klassen for 2,0-liters motorer med trykladning på Bonneville-saltsletten i Utah, USA.

Bag rattet i en mildt sagt opgraderet Skoda Octavia med 500 hestekræfter nåede han dét, som svarer til lidt over 365 km/t. Til sammenligning gik det ikke så voldsomt stærkt i den Enyaq, da drift-rekorden skulle sættes i Sverige. Her sneg farten sig nemlig næsten op på, ehrm… 49 km/t.
LÆS OGSÅ | Video: Hvorfor er elbiler så hurtige?
Brugte Skoda Enyag til salg
Se flere brugte Skoda Enyag til salg på Bilbasen