Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Hvor lav kan prisen på en ny elbil egentlig blive? Den nedre grænse er så langt fra fundet, og 169.999 kr. for den aldrende MG ZS EV, som det kinesiske mærke chokerede med den 20. december, får næppe lov til at stå som den laveste pris i ret lang tid.
Her i 2025 kommer mange små elektriske modeller til Danmark, og en bil som BYD Dolphin Mini kan meget vel underbyde MG-prisen.
Den store danske bilimportør Wismo (tidligere K.W. Bruun) har netop afsløret, at den elektriske mini Dongfeng Box, der i Kina hedder Nammi 01, er på vej til Danmark. Den har potentialet til at blive Danmarks billigste elbil.
I Norge, hvor Dongfeng Box allerede sælges, er prisen 199.900 kr. Men det er norske kroner, og omregnet til danske kroner er det kun 126.573 kr.
Hvis Dongfeng Box kan sælges i Danmark til under 130.000 kr., ville det være en sensation. Prisen er det mest åbenlyse ved sensationen, men Box er i sig selv ingen forkrampet mikrobil; den kinesiske elbil er lige over fire meter lang og har et fornuftigt bagagerum på 326 liter.
Det er desværre for nemt bare at sætte lighedstegn mellem den norske pris og en endelig pris i Danmark. Det viser priserne på to direkte og helt nye konkurrenter til Box, nemlig Citroën Ë-C3 og Hyundai Inster.
I Danmark fås den meget skrabede Citroën Ë-C3 You til 179.990 kr. I Norge koster præcis samme model kun 139.237 kr. plus lokale leveringsomkostninger. Billedet er næsten det samme med Hyundai Inster, men det viser også, at danske priser og norske priser ikke er nemme at sammenligne: dansk pris for Inster fra 179.995 kr., norsk pris for samme bil er cirka 155.000 kr.
Hvis den danske importør er heldig med sine forhandlinger, kan Dongfeng Box blive den billigste elbil – eller en af de billigste.
Om prisen bliver høj eller lav, så er Dongfeng Box en meget veludstyret minibil med LED-forlygter, infotainment med 12,8″ infotainmentskærm, 5″ digital instrumentering, adaptiv fartpilot, trådløs mobilopladning, el-justerbart førersæde med ventilation, automatiske udvendige dørhåndtag og rammeløse døre.
Elmotoren er med 95 hestekræfter, så tæt på de 97 hestekræfter i mindste udgave af Inster. Topfarten er kappet ved 140 km/t, mens 0-100 km/t skulle ligge på cirka 12,5 sekunder.
Et vigtigere tal er batteristørrelsen på 42,3 kWh. Batteriet er af den prisbillige LFP-type, og umiddelbart kan Box kun lade med omkring 7,4 kW, selv om den tilsluttes en typisk hjemmelader på 11 kW.
Den officielle rækkevidde for den udgave, der allerede sælges i blandt andet Norge, Holland og Schweiz er 310 kilometer på en opladning. Det svarer meget godt til ë-C3, der, alt efter version, ligger på 320-326 kilometer. Inster kan med lille batteri køre op til 327 kilometer, mens det store batteri låser op for 370 kilometer.
Ingen af dem kan være med, hvis sammenligningen sker med den nye Renault 5 E-Tech Electric, der med det største batteri ligger på op til 410 kilometer. Med det lille batteri er rækkevidden op til 312 kilometer (priser fra 184.990 kr. med lille batteri, fra 219.990 kr. med det store).
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.