Video: Vi tester Årets Bil i Danmark 2025
Med et forspring på kun tre point tog Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark 2025 foran Skoda Elroq. I vores test af den nye EV3 i Long Range-udgave med Prestige-udstyr ser vi, om den fortjener sejren.
Af: Morten Bek / d. 20. december 2021
DS Automobiles – DS i daglig tale – har kun haft to bilmodeller at friste danskerne med. Den lille DS 3 Crossback og den mellemstore DS 7 Crossback. Mens DS 7 Crossback har vækket en del køberes interesse, har den lille DS 3 Crossback aldrig rigtig fået fat.
Hvis vi skal dømme efter design og den første køretur i bilen, så har den nye DS 4 potentiale til at blive den absolut mest populære DS-model i Danmark.
Fra februar kan de seks danske forhandlere vise den nye DS 4 frem, og i starten får vi den at se som E-Tense – PHEV – med 225 hk. Andre markeder sælger også benzinudgaver med 130, 180 og 225 hk, samt en diesel med 130 hk. Men da PHEV’en vil stå for forventet 90 procent af salget i Danmark, er det den, DS lægger ud med.
LÆS OGSÅ | Vive la France! Præsident Macron skifter til forlænget DS 7 Crossback
Mens det er nemt ikke at skulle vælge mellem motorer til DS 4, så kan det blive lidt af en udfordring at vælge udstyrsvariant. Der er nemlig ikke bare fire niveauer, men også to Cross-udgaver med sorte plastdele på karrosseriet og udvidet ESC-system til bedre at tackle grus og sne.
Prislisten starter med DS 4 225 E-Tense Performance Line til 350.000 kr. og slutter med DS 4 225 E-Tense Rivoli Cross til 480.000 kr. De 130.000 kr. køber udelukkende udstyr og ingen mekaniske opgraderinger – og altså ingen kraftigere motorisering.
Mellem basismodellen Performance Line og topmodellen Rivoli Cross har DS fundet plads til Performance Line Pack, Trocadero, Trocadero Cross og Rivoli.
Det gode er, at man ikke behøver at komme over 400.000 kr. for at få en fed og lækker DS 4. For alle versioner har et rigt standardudstyr, og i Performance Line Pack-versionen til 390.000 kr. er de sidste huller i basisversionens udstyr fyldt ud.
Basismodellen Performance Line har 19″ alufælge, LED-forlygter, 7″ digital instrumentering, 10″ touchscreen, p-sensorer bagtil, sæder med Alcantara-betræk, el-foldbare sidespejle, varme i sæderne – og den kamerastyrede adaptive undervogn DS Scan.
LÆS OGSÅ | TEST: Audi A3 som plug-in-hybrid gør det præcis, den skal
DS 4 Performance Line Pack til 40.000 kr. mere end basisversionen udvider listen med sort tag, p-sensorer foran, bakkamera, varme i rattet, el-betjent bagklap og adaptiv fartpilot.
DS 4 Trocadero/Cross Trocadero og DS 4 Rivoli/Cross Rivoli sender prisen langt over 400.000 kr. Gevinsten er matrix-LED-forlygter, læderindtræk, navigation, head-up-display, støjdæmpende ruder og elektrisk førersæde, men ikke meget andet.
Cross-betegnelsen kommer med en merpris på 10.000 kr. Det man får er et strejf af crossover med sorte plastindlæg, Cross-logo, sort tagrælinger og sort grill. Men er det virkelig værd at bruge 10.000 kr. på?
At den nye DS 4 har potentiale til at blive større i Danmark end andre DS-modeller skyldes ikke kun design, udstyr og PHEV-drivlinjen, men også at priserne virker fair.
Konkurrenterne, hvis vi bliver i Golf-klassen og ikke kigger mod crossovers og SUV’er, er primært Audi A3 Sportback TFSI e, Mercedes-Benz A 250 e og Volkswagen Golf eHybrid/GTE. Med undtagelse af Golf eHybrid Style med 204 hk er DS 4 billigere end hele flokken.
LÆS OGSÅ | DUEL: VW Golf eHybrid vs. Skoda Octavia iV – er VW foran Skoda som plug-in?
Audi A3 Sportback fås som 40 TFSI e med 204 hk eller som 45 TFSI e med 245 hk. Basismodellen 40 TFSI e med Prestige-udstyr (17″ alufælge, LED-forlygter) koster 374.991 kr., mens den som S Line med 18″ hjul koster 391.990 kr. Den stærkere 45 TFSI e med 245 hk kommer kun som S Line, og den koster 414.990 kr.
A-Klasse som PHEV kommer med 218 hk og i udstyrsvarianten Advantage med bl.a. 17″ alufælge, LED-forlygter, bakkamera og 10,25″ touchscreen. Men prisen er høj. 420.900 kr. koster A 250 e.
Golf fås, som A3, i to PHEV-udgaver. 204 hk i eHybrid og 245 hk i den mere sportslige GTE. Som eHybrid har Golf 16″ alufælge, LED-forlygter, adaptiv fartpilot og førersæde med massage – og den koster 339.995 kr. Golf GTE kører på 17″ alufælge, og den har sportssæder og bakkamera som standard.
Med et forspring på kun tre point tog Kia EV3 titlen som Årets Bil i Danmark 2025 foran Skoda Elroq. I vores test af den nye EV3 i Long Range-udgave med Prestige-udstyr ser vi, om den fortjener sejren.
Udviklingschefen hos Volkswagen afslører, at ID.3 og ID.4 allerede er på vej med så store opgraderinger af design, interiør og udstyr, at det er en god idé at tøjle lysten til at købe en lige nu.
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.