februar 11, 2021

DUEL: Golf eHybrid vs. Octavia iV – er VW foran Skoda som plug-in?

VW Golf eHybrid og Skoda Octavia iV er to plug-in hybridbiler, der deles om meget. Men det betyder ikke, at de er ens! Vi sætter Golf eHybrid og Octavia iV mod hinanden og ser, om VW kan holde sig foran sit tjekkiske søstermærke.

Af: Simon Hallenslev / d. 11. februar 2020

Skoda Octavia – VW Golf. Potato – Potato. Her er to biler, der på papiret er ens og deler platform, motorer og gearkasser med hinanden. Derfor bør det kun være designet og den mærkeværdi, man tillægger de logoer, de hver især har fået klistret på forenden, der har noget at sige, når man skal vælge.

Men er det sådan i virkelighedens verden? Efter en uge i selskab med begge biler, kan jeg med ro i stemmen svare klart nej på dét spørgsmål. Skoda Octavia iV og VW Golf eHybrid er nemlig på forunderlig vis ret forskellige søskende. Selvom de begge er velbyggede og velegnede som danskerbiler, har de kvaliteter, der appellerer forskelligt til bilkøberens hjerne og hjerte.

Det naturlige spørgsmål herefter er så, om der er én af de nært beslægtede plug-in hybridbiler, der klarer sig bedre end den anden? Vi tester Skoda Octavia iV og VW Golf eHybrid.

Specifikationer

VW Golf 8 eHybrid

Motor: R4, plug-in hybrid, 1.395 ccm

Ydelse: 204 hk

0-100 km/t: 7,4 sek.

Tophastighed: 220 km/t

Forbrug: 111 km/l

Rækkevidde på el: 71 km

Startpris: 319.995 kr.

Specifikationer

Skoda Octavia iV Combi

Motor: R4, plug-in hybrid, 1.395 ccm

Ydelse: 204 hk

0-100 km/t: 7,8 sek.

Tophastighed: 220 km/t

Forbrug: 90,9km/l

Rækkevidde på el: 65 km

Startpris: 319.995 kr.

Hatchback versus Stationcar

Måske du undres over, at vi sætter en hatchback mod en stationcar – men det er der en meget logisk forklaring på. VW Golf 8 Variant, altså stationcar-versionen, udbydes slet ikke til salg herhjemme som plug-in hybrid. Som det altid har været med Octavia, udbydes den kun som sedan eller stationcar.

Til gengæld har de to søskende den samme startpris på 319.995 kr. som de står her. Golf eHybrid vejer 70 kg mere end Octavia iV Combi, men har også fem kilometer mere i batteriet ifølge WLTP-opgørelsen. Det er dét, når det kommer til forskelligheder på papiret.

For mig var det en no-brainer, da vi hentede testbilerne. Jeg var overbevist om, at I, kære læsere, til hver en tid ville vælge Octavia, fordi den har mere plads til samme pris. Men en uvidenskabelig spørgerunde på Bilbasens Instagram fortalte mig noget andet. Som billedet illustrerer, var det først i 11. time, at Octavia krøb sig foran. Jeres splittelse gør testen mere spændende – så tak!

Jeg forstår, hvad I mener

Med Instragram-rundens resultat in mente, fik Golf eHybrid igen en chance i min bevidsthed – og hurtigt herefter stadfæster den, at det er fortjent. Golf er nemlig mere velkørende end Octavia, hvorfor jeg hurtigt forstår, at Golf stadig er i spil trods sit plads-handikap.

Styretøjet er tungere i Golf, hvilket giver bedre indlevelse og føling med, hvad der sker med forhjulene. En skarp indstyring er derfor ikke alene sjovere i Golf men også en mere præcis affære. Styretøjet i Octavia er lettere, og sammen med en undervogn, der også føles en tand blødere, bliver det mere upræcist i sving.

LÆS OGSÅ | DUEL: BMW X1 og Volvo XC40 som plug-in funkler forskelligt

Det samme gør sig gældende på motorvejen, om end det er i mindre udstrakt grad. Begge biler er rigtig fint retningsstabile og gode kompagnoner på langfart. Men det lettere styretøj i Octavia gør, at der er behov for lidt flere småkorrektioner på rattet, når man er afsted.

Det er dog ikke alt, der skal falde i Golfs favør, når man bag rattet. For som nævnt er Octavia blødere i undervognen og derfor også mere komfortabel. Bump og ujævnheder udglattes bedre i Octavia, hvorfor kampen mellem de to søskende bliver det velkørende versus det komfortable.

Lille detalje gør stor forskel

Hybridsystemet i Octavia og Golf er det samme. Et batteri på 13 kWh giver suppe til en elmotor, der yder 109 hk alene. Det betyder, at begge biler kan køre ubesværet og ganske friskt på ren strøm. En kold januardag er dog hård ved rækkevidden, hvorfor jeg ikke kommer længere end 40-45 km i begge biler. Herudover veksler de gnidningsfrit mellem el- og forbrændingsmotor ved hverdagsbrug.

Der er dog en detalje i hybridsystemet, der for mig gør en ret stor forskel i helhedsoplevelsen bag rattet: Den regenererende nedbremsning. I Golf er nedbremsningen, som den skal være, og jeg mærker i pedalen ikke forskel på, hvornår det er det regenererende system eller skiverne, der stopper bilen.

LÆS OGSÅ | DUEL: Audi A6 og BMW 5-Serie som plug-in følger med strømmen

I Octavia er følelsen en lidt anden. Bremsepedalen er blødere og med længere vandring, hvilket måske taler ind i den højere komfort, jeg nævnte før. Men den blødere bremsepedal harmonerer mindre elegant med det regenererende system. Her mærker jeg, når det regenererende system stopper og skiverne tager over.

Det betyder, at nedbremsning til en lyskurv sker i mindre præcis facon. Jeg har svært ved at vurdere, hvordan bremsetrykket skal lægges, for at nedbremsningen bliver blød og præcis. Det er muligt, at det blot er en tilvænningssag, men jeg når ikke at blive fan af den blødere pedal i Octavia i den uge, jeg kører den.

Golf go home

Der er ingen grund til at pakke det faktum ind, at Golf bliver efterladt i støvet af sin tjekkiske søster, når det kommer til kabinen. Det virker måske som en markant udmelding, når vi har at gøre med to overvejende mørke kabiner fra samme koncern. Men djævlen er i detaljen, som man siger.

Octavia trumfer først og fremmest ved at have bibeholdt fysiske knapper i kabinen, selvom den stadig er overvejende digitaliseret. Vil man ændre på bilens lys eller have varme i bagruden klares det i Octavia med en rigtig trykknap. I Golf er dette enten gennem en snottet touchknap eller via infotainmentsystemet.

LÆS OGSÅ | DUEL: Charme og sjove løsninger i Peugeot e-2008 og Mazda MX-30

I Octavia er der også lagt mere arbejde i designet, virker det til. Her er flere detaljer udført i koldt aluminium, der er lækre at røre ved. I Octavia har dørhåndtagene har fået et design, og ikke bare er en funktionel klap i dørsiden. Den smule krydderi Octavia har fået i kabinen, gør den så meget mindre konservativ end Golf.

Golf testbilen vinder dog lidt igen, fordi den er udstyret med et førersæde med 14-vejs el-indstilling, lændestøtte, massage og memory til 10.945 kr. i ekstraudstyr. Det er alle pengene værd! I Octavia får jeg nemlig ondt i lænden efter blot en time bag rattet, fordi den er udstyret med de fladeste-flade standardsæder. Så husk at opgradere førersædet som minimum! Det er jo dér, du bruger din tid i bilen.

Systemudfald

Infotainmentskærmene er de samme i de to søskende, og bortset fra lidt småændringer i designet, er systemerne ligeledes de samme. Skærmene er fint trykfølsomme og klare i opløsningen, ligesom begge biler også er udstyret med trådløs Apple CarPlay. Det er godt, men her stopper min begejstring også.

Mange funktioner (som styring af klimaanlæg) er flyttet fra fysiske knapper og op på infotainmentskærmen. Og derfor bør infotainmentsystemet være langt mere brugervenligt og intuitivt, end det er. Det er noget roderi at fumle med, når man kører bil.

Herudover oplever jeg i begge biler elektroniske udfald, ikke kun infotainmentskærmen, som fryser, men også i sikkerhedssystemer som vejbaneassistenten og den automatiske nedblænding, der melder fejl, og først virker igen når bilen slukkes og tændes. Om det er frostgrader, der gør det, eller bare produktionsfejl, er svært at sige, men det er irriterende.

Er der én, der er bedst?

Som jeg lagde ud med at skrive, kan VW Golf eHybrid og Skoda Octavia iV noget forskelligt. De har værdier, der adskiller dem som biler, og som gør, at de appellerer forskelligt til én. Jeg synes derfor, det er svært at kalde én for bedst. Alligevel er jeg ikke i tvivl om, hvad jeg selv ville vælge.

Jeg foretrækker Skoda Octavia, og tungen på vægtskålen er kabinen. Det er som om, der er kælet lidt mere for detaljerne i Octavia, mens Golf er tro mod VW-stilen og gør, som den plejer. Herudover hænger det stadig fast i mig, at man i Octavia får en stationcar til samme pris som en Golf hatchback. Jeg synes også, at Octavia er flottest, men det er hip som hap.

LÆS OGSÅ | DUEL: Honda Jazz og Toyota Yaris beviser, at hybrider uden ladekabel giver mening

Jeg er dog, i ganske overraskende grad, blevet mødt af skepsis, når jeg har ytret, at Octavia er mit valg. Selvom det er godt 40 år siden, at den hækmotoriserede og fejlbehæftede Skoda 130 så dagens lys, er jeg stødt på mange, for hvem Skoda stadig er synonym for en østblok-bil af tvivlsom karakter. Det er ikke alene synd, men også lodret forkert.

VW Golf eHybrid og Skoda Octavia iV ligger afsindigt tæt. De er lige velbyggede og velkørende – bare på hver deres måde. Skoda har blot den fordel, at de kan (og må) bryde med det konservative VW-image og kaste nogle lidt anderledes og sjove løsninger ind i en model som Octavia.

Svært er det dog for de to modeller alene at ændre på tyngden af de logoer, de har på snuden. Det er dig, der skal ændre på det, og nu har du mit ord for, at en Skoda Octavia er bedre end en VW Golf, selvom det kun er en smule.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS