Peugeot indtager en unik position blandt elbiler med den nye E-5008. Den store SUV har syv sæder, god plads og kører 500 kilometer på en opladning – til priser fra 359.990 kr.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Peugeots forhandlere har en unik mulighed med den nye E-5008. Den store elektriske SUV er nemlig enestående: kun hos Peugeot får man en stor elektrisk SUV med 500 kilometer rækkevidde (senere op til 700 kilometer), syv sæder som standard og en pris langt under 400.000 kr.
Vi har allerede kørt den nye E-5008, og som du kan læse i denne artikel, får man en elbil, der virker rigtig godt skruet sammen på stort set alle parametre. Nu kender vi også priserne, og de er stort set, som forventet. Med priser fra 359.990 kr. er E-5008 en prisbillig elbil for danskere, som ønsker sig en bil med syv sæder.
Læs også: Stærk privatleasing på Peugeot E-3008
Det er ikke svært at vælge, hvor mange hestekræfter eller hvor stort et batteri man vil have i E-5008. Lige nu fås den nemlig i en enkelt motorversion med 210 hk og et batteri på 73 kWh. Rækkevidden svinger en smule mellem udstyrsversionerne, så officielt leverer den elektriske franskmand mellem 497 og 500 kilometer på en opladning.




40.000 kr. mellem den billigste E-5008 og den dyreste
Man kan først vælge mellem større batteri (og længere rækkevidde) og flere hestekræfter (320 hk) i starten af 2025, men man skal stadig beslutte sig for, hvilke af fire udstyrsniveauer, E-5008 skal udleveres med. Det er usædvanligt mange niveauer, men det skyldes egentlig bare, at der er to udstyrsniveauer og to udstyrspakker.
Nederst på rangstigen og med den laveste pris står E-5008 Allure til 359.990 kr. 15.000 kr. over finder man E-5008 Allure Pack til 374.990 kr., og de to næste og dyrere trin koster henholdsvis 15.000 og 10.000 kr. mere – det er E-5008 GT til 389.990 kr. og E-5008 GT Pack til 399.990 kr.
En hurtig omgang hovedregning viser, at der på den måde er 40.000 kr. mellem basismodellen og den dyreste variant. Hvad hovedregningen ikke viser er, at det er en god idé at gå et trin eller tre op fra basismodellen for at få en E-5008, der har meget udstyr.









Basismodellen Allure er lidt for basal
Selv om det er en rigtig god idé at vælge en anden E-5008 end basismodellen, er og bliver E-5008 stadig et godt tilbud til folk med behov for plads og behov for af og til at fylde bilen med syv personer. Hvorfor er basismodellen Allure så ikke den, man skal vælge? Den mangler tagræling, adaptiv fartpilot, p-sensorer foran, nøglefri betjening og varme i rattet. Den ryger ud, hvis man har råd til mere.
For 15.000 kr. mere er E-5008 Allure Pack udstyret med de ting, basismodellen mangler. Og den har samtidig alarm, blind vinkel-system, 360 graders kamera, sidespejle som automatisk justeres ned ved bakning og førersæde med el-justerbar lændestøtte.
Læs også: Opel løfter sløret for den nye Grandland
E-5008 GT mangler, sjovt nok, enkelte detaljer fra Allure Pack – blandt andet 360 graders kamera og de automatisk justerende sidespejle. Til gengæld har det el-betjent bagklap, adaptive pixel-LED-forlygter, 20″ alufælge (mod 19″ til Allure-udgaverne), midterarmlæn bagtil, stemningsbelysning og 21″ panoramadisplay i stedet for to skærme på 10″.
E-5008 GT Pack har alarmsystem, 360 graders kamera, udvidet adaptiv fartpilot Pro med semi-automatisk vognbaneskifte og de automatisk justerende sidespejle.
Priserne på den nye Peugeot E-5008
E-5008 Allure – 359.990 kr. E-5008 Allure Pack – 374.990 kr. E-5008 GT – 389.990 kr. E-5008 GT Pack – 399.990 kr.