april 23, 2024

Opel løfter sløret for ny generation Grandland SUV

Der er en ny topmodel på vej til folden hos tyske Opel. Den hedder Grandland, og den giver højde, drøjde og drivlinjer nok til alle.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Opel PR

Blækket er dårligt blevet tørt på pressemeddelelsen om den nye Opel Frontera, den praktiske og prisbillige SUV, der skal føre faklen videre fra Opel Crossland – og der er allerede flere nyheder. Opel er nemlig også klar med en ny storebror til Frontera, der holder fast i sit navn, Grandland.

Mens de foreløbige oplysninger på Frontera er sparsommelige, står det klart, at den nye generation af Opel Grandland skal bygges på den nye STLA Medium-platform. En elektrisk fokuseret platform, der kan rumme et batteri på op til 98 kWh og give op til 700 km i rækkevidde.

Den store storebror

Opel tager modelnavnet seriøst og giver Grandland en god gang vokseværk sammenlignet med forgængeren. Helt nøjagtigt er længden forøget med 17,3 cm, højden med 1,9 cm og bredden med 6,4 cm.

Dette vokseværk illustrerer også mulighederne i den nye STLA-platform, da Grandland er en del større end Peugeot E-3008, der ellers bygges på nøjagtigt samme platform. Selv akselafstanden er 4,5 cm større end den franske fætter.

De store dimensioner giver den nye Opel Grandland noget karakter, der også hjælpes på vej af den såkaldte Vizor-snude, der er et tilbagevendende designgreb hos Opel. Som noget nyt kan den karakteristiske 3D-front kombineres med et oplyst Opel-logo med dertilhørende oplyste OPEL-bogstaver på bagsmækken. Overraskende flabet fra fornuftige Opel.

Som et led i lysfesten fås Grandland også med avanceret LED-Matrix forlygter. Opels Intelli-Lux Pixel giver et sæt forlygter, der sammen har 51.200 lyselementer. Det giver skarpt lys og langt udsyn uden at blænde modkørende.

Opels ordentlige sæder

Indvendigt var den forgangne Grandland meget… Opelsk. Neutral og fornuftig men også tenderende til søvndyssende og bedaget helt fra begyndelsen. Sådan spiller klaveret øjensynligt ikke længere.

Den nye Grandland er stadig udstyret med en enkel og overskuelig kabine, der dog har moderniteten med sig. Her er en 16″ infotainmentskærm, der er placeret højt og er drejet en anelse mod føreren. I bedste Opel-stil er der stadig sikret plads til trykknapper under skærmen.

Den nye Opel Grandland er designet og udviklet i Rüsselheim og vil blive bygget i Eisenach. Med sådan et tysk ophav er der også nogle tyske takter, der skal følges. Derfor fås Grandland med AGR-godkendte sæder – en forening, der fremmer forskning i forebyggelse af rygproblemer, og som Opel før har udviklet sæder med i højt udstyrede varianter.

Genbrugsstof og nedtonet ambiente-lys præger resten af kabinen, hvor der også gemmer sig 35 liters smart aflæggerum. Bagsædepassagererne får 2 cm mere til de lange stænger sammenlignet med den forgangne Grandland.

Ikke kun som el

Opel Grandland er, som nævnt, bygget på en elektrisk fokuseret platform. Det betyder, at platformen er bygget til at maksimere pladsen omkring de store og tunge batterier, der fylder. Det betyder dog ikke, at Grandland bliver en ren elektrisk bil.

Udover de elektriske drivlinjer kommer Grandland nemlig også som plug-in hybrid med en elektrisk rækkevidde på op til 85 km samt som 48-volt mild-hybrid. Det er nu nok alligevel de elektriske varianter, der kommer til at løbe med opmærksomheden. Selvom specifikationerne ikke er endeligt offentliggjort, må det forventes, at de kommer til at ligge tæt på den franske fætter.

Peugeot E-3008 lanceres indledningsvist med forhjulstræk, 210 hk, 73 kWh batteri og 525 km i rækkevidde. Senere kommer den omtalte Long Range-variant med 230 hk og et større 98 kWh batteri med helt op til 700 km i rækkevidde.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

3x japanske kultbiler

De japanske bilproducenter har altid haft en særlig evne til at skabe ikoniske modeller, som ikke bare præsterer, men også får en helt speciel plads i bilentusiastens hjerte. 

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS