3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Opel PR
Blækket er dårligt blevet tørt på pressemeddelelsen om den nye Opel Frontera, den praktiske og prisbillige SUV, der skal føre faklen videre fra Opel Crossland – og der er allerede flere nyheder. Opel er nemlig også klar med en ny storebror til Frontera, der holder fast i sit navn, Grandland.
Mens de foreløbige oplysninger på Frontera er sparsommelige, står det klart, at den nye generation af Opel Grandland skal bygges på den nye STLA Medium-platform. En elektrisk fokuseret platform, der kan rumme et batteri på op til 98 kWh og give op til 700 km i rækkevidde.
Opel tager modelnavnet seriøst og giver Grandland en god gang vokseværk sammenlignet med forgængeren. Helt nøjagtigt er længden forøget med 17,3 cm, højden med 1,9 cm og bredden med 6,4 cm.
Dette vokseværk illustrerer også mulighederne i den nye STLA-platform, da Grandland er en del større end Peugeot E-3008, der ellers bygges på nøjagtigt samme platform. Selv akselafstanden er 4,5 cm større end den franske fætter.
De store dimensioner giver den nye Opel Grandland noget karakter, der også hjælpes på vej af den såkaldte Vizor-snude, der er et tilbagevendende designgreb hos Opel. Som noget nyt kan den karakteristiske 3D-front kombineres med et oplyst Opel-logo med dertilhørende oplyste OPEL-bogstaver på bagsmækken. Overraskende flabet fra fornuftige Opel.
Som et led i lysfesten fås Grandland også med avanceret LED-Matrix forlygter. Opels Intelli-Lux Pixel giver et sæt forlygter, der sammen har 51.200 lyselementer. Det giver skarpt lys og langt udsyn uden at blænde modkørende.
Indvendigt var den forgangne Grandland meget… Opelsk. Neutral og fornuftig men også tenderende til søvndyssende og bedaget helt fra begyndelsen. Sådan spiller klaveret øjensynligt ikke længere.
Den nye Grandland er stadig udstyret med en enkel og overskuelig kabine, der dog har moderniteten med sig. Her er en 16″ infotainmentskærm, der er placeret højt og er drejet en anelse mod føreren. I bedste Opel-stil er der stadig sikret plads til trykknapper under skærmen.
Den nye Opel Grandland er designet og udviklet i Rüsselheim og vil blive bygget i Eisenach. Med sådan et tysk ophav er der også nogle tyske takter, der skal følges. Derfor fås Grandland med AGR-godkendte sæder – en forening, der fremmer forskning i forebyggelse af rygproblemer, og som Opel før har udviklet sæder med i højt udstyrede varianter.
Genbrugsstof og nedtonet ambiente-lys præger resten af kabinen, hvor der også gemmer sig 35 liters smart aflæggerum. Bagsædepassagererne får 2 cm mere til de lange stænger sammenlignet med den forgangne Grandland.
Opel Grandland er, som nævnt, bygget på en elektrisk fokuseret platform. Det betyder, at platformen er bygget til at maksimere pladsen omkring de store og tunge batterier, der fylder. Det betyder dog ikke, at Grandland bliver en ren elektrisk bil.
Udover de elektriske drivlinjer kommer Grandland nemlig også som plug-in hybrid med en elektrisk rækkevidde på op til 85 km samt som 48-volt mild-hybrid. Det er nu nok alligevel de elektriske varianter, der kommer til at løbe med opmærksomheden. Selvom specifikationerne ikke er endeligt offentliggjort, må det forventes, at de kommer til at ligge tæt på den franske fætter.
Peugeot E-3008 lanceres indledningsvist med forhjulstræk, 210 hk, 73 kWh batteri og 525 km i rækkevidde. Senere kommer den omtalte Long Range-variant med 230 hk og et større 98 kWh batteri med helt op til 700 km i rækkevidde.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.