Det er ikke så mærkeligt, at de fleste bilproducenter har haft travlt med at lave mellemstore og store elbiler. Det er en meget stor investering at lave elbiler fra bunden, og det er meget nemmere at tjene penge på store biler end på små biler. Det er markedskræfterne og ikke kundernes ønsker, der er gået forrest.
Men er det ikke underligt, at hverken Audi, BMW eller Mercedes-Benz endnu har taget sig sammen til at lave en kompakt elbil? Planerne er der, og Audi har en elbil i A3-størrelse på vej, og BMW laver en i1. Men det er ikke biler, vi endnu har set det mindste til, så indtil videre er de luftkasteller.
Den første egentlige luksusbil i den kompakte klasse kommer fra DS Automobiles: den netop præsenterede No4 E-Tense.
Det franske mærke, en del af Stellantis-koncernen, har luftet tanken om en elektrisk udgave af DS 4 i fire-fem år, men drivlinjen med 156 hestekræfter og batteri på 54 kWh har næppe passet godt nok ind i planerne. DS Automobiles' ingeniører har ventet på bedre tider og ny teknologi - og det hele præsenteres altså i den faceliftede model No4, som i el-udgaven hedder No4 E-Tense.







Op til 450 kilometer
DS Automobiles fortæller ikke mere om det tekniske grundlag for den nye elbil end højst nødvendigt. Det skyldes, at platformen ikke er nogen ny Stellantis-konstruktion, men den samme EMP2-platform, der er brugt i DS 4 med forbrændingsmotor siden den blev præsenteret i 2020. Det er samme setup, der bruges i modeller som Opel Astra og Peugeot 308.
Motoren, til gengæld, er den nyeste generation. Der er tale om en elmotor med 213 hestekræfter og 343 Nm, som overfører kræfterne til forakslen. Det er en elmotor, vi allerede kender fra Peugeot-modellerne E-3008 og E-5008, og den bruges også i Opel Grandland Electric og nu også i Jeep Compass.
Der er blevet plads til en batteripakke med en samlet kapacitet, altså nettokapacitet, på 58,3 kWh. Ud af den presser DS No4 E-Tense op til 450 kilometer på en fuld opladning. Det er en udmærket rækkevidde for batteristørrelsen. Men 120 kW som maksimum ved en DC-lader for en ny elbil - og 20 til 80 procent opladning på 30 minutter - er skuffende.




Dansk usikkerhed
Premieren på den elektriske DS Automobiles-model falder sammen med et større facelift af DS 4 og en navneændring til No4. Det nye navn, som man kan vælge at udtale som nummer fire eller, hvis man har hang til det engelske, number four, skal lyde eksklusivt og er i tråd med navnet på den nye topmodel, elbilen No8.
Designerne har taget en masse detaljer, både ude og inde, fra No8 for at gøre No4 mere moderne, og som altid hos DS Automobiles er navnene på udstyrsvarianter, farver og fælge meget frankofile, så man ikke er i tvivl om, hvor mærket stammer fra. Til No4 E-Tense hedder udstyrsvarianterne Pallas og Étoile.
Før man begynder at dagdrømme for meget om den nye elektriske hatchback fra DS Automobiles, så er det med at huske, at mærket i Danmark ligger så stille, at man kan tvivle på, om det stadig sælger biler. Den eneste tilgængelige bilmodel er den efterhånden meget gamle DS 7 med dieselmotor.
Den oprindelige plan var, at topmodellen No8 ikke skulle introduceres i Danmark, men bilen eksisterer på den danske hjemmeside, og det er alligevel muligt, at modellen kommer til landet. Forhåbentlig har importøren nemmere ved at bestemme sig for, at No4 kommer hertil.