Test og anmeldelser

DUEL: Den billigste vej til Audi Q3 og Mercedes-Benz GLA går af den elektriske rute

Af i Test og anmeldelser
Nye plug-in hybrider fra Audi og Mercedes-Benz giver adgang til kraftfulde biler, som kører på både benzin og el, uden at prisen løber løbsk. Men skal valget falde på Audi Q3 45 TFSI e eller på Mercedes-Benz GLA 250 e?

Af: Morten Bek / d. 1. maj 2021

En kompakt crossover fra et premiummærke. Med automatgear og en kraftig motor, selvfølgelig. Veludstyret skal den også være. Ja tak, det bliver 500.000 kr. Det er dyrt at have god smag og at gå efter det nyeste nye. Og uanset om der står Audi eller Mercedes-Benz på den kompakte crossover, så får du lov at betale en høj pris.

SE OGSÅ | Nye registreringsafgifter gør BMW billigere end Ford

Men der er en genvej, som tager noget af smagen af den bitre pris-pille. Plug-in hybrider. Som jeg efterhånden en del gange i test her på Bilbasen har skrevet, så er plug-in hybridernes lave CO2-udledning (om den så er lav i virkeligheden eller ej), med til at gøre dem til grønne biler i de danske politikeres øjne. I dine øjne er de måske også grønne, men de er i hvert fald billige.

Så med introduktionen af Audi Q3 og Mercedes-Benz GLA som plug-in hybrider, gør de lave – eller lavere – priser sig nu også gældende for de to crossovers. Her får du automatgear, mulighed for at køre på strøm og motorydelser på langt over 200 hk til færre kroner, end hvis du vælger en basismodel med en meget svagere benzinmotor.

LÆS OGSÅ | Rapport: Danmark i top 3 med den grønne omstilling af bilparken

Den nye Audi Q3 45 TFSI e med 245 hk koster fra 379.988 kr. Hos Mercedes-Benz koster den nye GLA 250 e fra 434.900 kr. Hos Audi kan du tage basismodellen Q3 35 TFSI med manuel gearkasse og 150 hk til 379.990 kr. Hhos Mercedes-Benz kan du vælge basismodellen GLA 200 med 163 hk til 444.900 kr. Nej, det giver jo ingen mening at gøre det i stedet for at tage en PHEV-vairant. Men hvilken af de to skal du så vælge?

Specifikationer

Audi Q3 45 TFSI e

S Line Plus

Motor: R4, 1,4 benzin + el

Ydelse: 245 hk / 400 Nm

0-100 km/t: 7,3 sek.

Tophastighed: 210 km/t

Forbrug: 58,8 km/l

El-rækkevidde: 49 km

Startpris: 419.991 kr.

(Q3 45 TFSI e fås fra 379.988 kr.)

Specifikationer

Mercedes-Benz GLA 250 e

Advantage

Motor: R4, 1,3 benzin + el

Ydelse: 218 hk / 450 Nm

0-100 km/t: 7,1 sek.

Tophastighed: 220 km/t

Forbrug: 71,1 km/l

El-rækkevidde: 53 mk

Startpris: 434.900 kr.

(GLA 250 e fås fra 434.900 kr.)

Audi Q3 45 TFSI e – samme drivlinje som VW Golf GTE

Den delvist elektrificerede Q3 lægger godt fra start med en pris, der er hele 55.000 kr. lavere end konkurrentens. Det ser lige så godt ud for Audi’en, hvis det handler om privatleasing. Overgiver du 30.000 kr. til Audi, som du aldrig ser igen (førstegangsydelse) og 4.895 kr. om måneden, er du sikret en Q3 plug-in hybrid. Mercedes-Benz beregner sig en højere pris med henholdsvis 35.000 kr. og 5.595 kr.

SE OGSÅ | VIDEO: Spar 150.000 kr. på din nye plug-in hybrid

Hvis du synes, leasingpriserne er høje, så er det fordi, de ER høje. På privatleasing er det, som situationen er lige nu, meget billigere at tage en benzinvariant hos begge mærker. Hos Audi kommer du på den måde ned på en månedlig ydelse på 3.895 kr. Hos Mercedes-Benz ned på 4.195 kr.

Mest bil for pengene får du med Q3. Den nye plug-in hybrid har næsten lige så meget standardudstyr som GLA’en, og du behøver ikke vælge den testede S Line-version til 40.000 kr. ekstra for at få en veludstyret bil – S Line er, mest af alt, pynt. Så hellere bruge nogle af pengene på det udstyr, basismodellen Attitude Plus mangler: Automatisk nedblændeligt bakspejl (2.531 kr.), nøglefri betjening (5.946 kr.) og Interior Selection-pakken med justerbart bagsæde, sportssæder med el-justerbar lændestøtte, indlæg i Alcantara med videre til kun 5.000 kr.

Indtrykket af mest for pengene cementeres med materialer, som virker mere solide – og en samlekvalitet, som ligger et niveau over konkurrentens. Det er en mere traditionel indretning, men stadig en topmoderne indretning med digital instrumentering, lækker 8,8” touchscreen og en perfekt kørestilling. Kabinen byder på rigelig plads til fire voksne, som rejser i høj komfort.

SE OGSÅ | VIDEO: De nye bilafgifter gør bedre biler billigere

Med den efterhånden gamle 1,4-liters benzinmotor og en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse er Q3 45 TFSI e godt hjulpet, når den ikke er ladet op. Det er en stærk og ret støjsvag motor, og gearskiftene foregår smidigt og hurtigt – ved igangsætning er man hjulpet af, at elmotoren altid er der til at hjælpe. Med strøm på kan man sagtens køre gode stræk med landevejsfart uden at vække benzinmotoren. Og med 245 hk som systemydelse er der rigeligt med kræfter. Ikke helt som i VW Golf GTE, som den deler drivlinje med, men langt mere end i Q3-basismodellen med 150 hk.

Testbilen er udstyret med store hjul og adaptiv undervogn (17.159 kr.), og det er en god kombination. Man straffes på den måde på ingen måde for de store, flotte hjul, for affjedringskomforten er fremragende.

Mercedes-Benz GLA 250 e – meget bedre end den gamle

Den røde GLA 250 e kører med mindre hjul end den hvide Q3. Men her er der ingen adaptive støddæmpere til at udglatte og variere dæmpningen. Det kan mærkes. Hvor den testede Q3 er smidig og tilgivende overfor huller, så vibrerer og bevæger affjedringen i GLA sig meget mere. GLA 250 e fås selvfølgelig med adaptiv undervogn (15.401 kr.), og med andet end standardhjulene virker det til at være en god investering.

LÆS OGSÅ | STORTEST: Ford Kuga, Opel Grandland X og Peugeot 3008 i tæt kamp om PHEV-guldet

Den markant højere pris end hos Audi retfærdiggøres i nogen grad af mere omfattende standardudstyr. Med 18” hjul har den en tomme større hjul. Og så har den bakkamera, kunstlæderindtræk, multifunktionsrat i nappalæder, navigation, nøglefri betjening, større digitale skærme og mere til – her skal, med andre ord, ikke nødvendigvis bruges penge på ekstraudstyr.

Pladsforholdene er, som i Q3, rigtig gode til fire voksne. Det er bare ét sted, hvor den nyeste GLA er meget bedre end den gamle. Den har også et topmoderne interiør, og i forhold til konkurrentens konservative indretning er der mere bling og mere for dem, som vil imponeres med det samme. De to store skærme på 10,25” (standard i PHEV’en) og de runde luftdyser giver et friskt design. Men infotainmentsystem og instrumentering er sværere at betjene, fordi der er flere muligheder for visninger og små justeringer.

Hvor Q3 føles meget solid og virker til at være samlet med høj præcision, så føles nogle materialer omkring midterkonsollen i GLA billige, når man rører ved dem. (Blandt andet det lange panel med knapper). Og mens det intet siger om langtidsholdbarhed, så giver det altså et mindre godt indtryk.

LÆS OGSÅ | DUEL: Familieraketterne Cupra Formentor VZ og VW Tiguan R tordner sammen

Sådan forholder det sig også med drivlinjen. Jeg har, i 2020, testet A-Klasse med samme drivlinje, og der virkede den harmonisk og med godt samspil mellem benzin og el. Hvorfor gearskiftene og skiftene mellem benzinmotoren og elmotoren her i GLA 250 e så virker mere tilfældige og slet ikke så harmoniske, har jeg ingen idé om. Men det virker som en anden opsætning, og den er bestemt ikke bedre.

Benzinmotoren, en 1,3-liters udviklet i samarbejde med Nissan/Renault, er ret så stærk, men den er også ret så støjende. Kommer jeg fra Audi’en, så savner jeg den kultiverede motor. På trods af, at GLA har færre hestekræfter, føles det ikke sådan – hverken med eller uden strøm på batteriet. Den har et moment, der maksimalt er 450 Nm – 50 Nm højere end i Q3. Med batteriet opladet kommer man, som i Q3, sagtens af sted med mange kilometers landevejskørsel på strøm, hvis man altså ikke er for voldsom med højre fod.

Hvilken af de to vinder?

Det gør Q3 45 TFSI e. Den er markant billigere, og hvis man så kan klare sig med mindre standardudstyr, får man stadig en lækker bil med okay udstyr. Den har en meget mere harmonisk drivlinje, og den virker som en crossover uden de store minusser.

SE OGSÅ | Sådan sidder du rigtigt (og sikkert) bag rattet

GLA 250 e er på de fleste områder i øjenhøjde, men indtrykket af billigere materialer og en mindre harmonisk drivlinje (med en støjende benzinmotor) trækker ned. I en premium-crossover skal der være styr på den slags, også selvom det er den billigste variant.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.