marts 6, 2021

DUEL: Familieraketterne Cupra Formentor VZ og VW Tiguan R tordner sammen i duel

En kompakt crossover eller SUV med 300 hk plus det løse? Udvalget vokser støt, og vi sætter to af de nyeste op mod hinanden.

Af: Morten Bek / d. 6. februar 2021

Skal din næste bil være en kompakt SUV, som med over 300 hk kan lancere dig (og hele familien med hund, hvis du er beriget/belastet med den slags) som konge af overhalingsbanen, så har du aldrig haft så mange valgmuligheder. Fordi SUV’er er populære, at der selvfølgelig skal være hidsige og hurtige varianter af dem alle.

SE OGSÅ | Nye registreringsafgifter gør BMW billigere end Ford

Det er i princippet også bare plug and play, når der skal laves en familieraket i den genre. Hvis der allerede findes en hurtig hatchback, som eksempelvis i30 N hos Hyundai, så skal fantasien ikke række langt for at lægge motoren og erfaringen i den nye Tucson (den kan muligvis få en nyere 2,5-liters motor, så Hyundai har flere muligheder) – og så tage højde for det højere tyngdepunkt, så det, trods alt, ikke går helt galt med køreegenskaberne.

I Det Store Volkswagen, i daglig tale Volkswagen-koncernen, er de allerede vant til den manøvre. Tag den kraftige 2-liters benzinmotor fra Golf R, læg den i model X eller model Y, og tyskerne er køreklar. Når det skal være ekstra vildt, så ligger Audi inde med den legendariske 2,5-liters motor med fem cylindre. Det er en af mine yndlingsmotorer, som fra RS 3 har bredt sig til RS Q3. Og den fabelagtige motor breder sig til det nye medlem af familien, Cupra, som har fået lov af Audi at få lige præcis 7.000 styk af motoren til deres SUV, Formentor.

LÆS OGSÅ | Forrygende Formentor – Cupra er ude af sin skal

Cupra Formentor er den ene deltager denne uges duel. Dog ikke med 2,5-liters motoren med 390 hk. I stedet i den næstmest vilde variant, som har 2-liters motoren fra Golf R/Audi S3. 310 hk, 400 Nm og firehjulstræk lover meget pæne præstationer. 0-100 km/t på 4,9 sekunder og en topfart på 250 km/t.

Mere opret og mere traditionel står Volkswagen Tiguan R med sit SUV-karrosseri. Men den har samme motor, og den står på samme platform. Som kompensation for at være 16 cm højere (og veje lidt over 100 kg mere), yder 2-liters motoren her 320 hk og 420 Nm. Altså, en bonus på 10 hk og 20 Nm. Tiguan R kan derfor gå fra 0-100 km/t på præcis samme 4,9 sekunder som Cupra’en og også nå 250 km/t på toppen.

Specifikationer

Cupra Formentor VZ

2,0 4Drive

Motor: R4, benzin, 1.984 ccm

Ydelse: 310 hk / 400 Nm

0-100 km/t: 4,9 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Forbrug: 11,8 km/l

Startpris: 464.990 kr.

(Formentor fås fra 324.990 kr.)

Specifikationer

VW Tiguan R

2,0 4Motion

Motor: R4, benzin, 1.984 ccm

Ydelse: 320 hk / 420 Nm

0-100 km/t: 4,9 sek.

Tophastighed: 250 km/t

Forbrug: 10,1 km/l

Startpris: 809.995 kr.

(Tiguan fås fra 369.995)

16 cm forskel i højden alligevel?

Ja, men kun 6 cm i længden – og så kører Cupra Formentor og VW Tiguan med den samme akselafstand på 268 cm. Formentor er mere crossover, måske endda sådan en hypermoderne crossover-coupé, mens Tiguan er mere traditionel SUV – kasseformet.

Hvis du vil så langt væk fra den lave og traditionelle stationcar (eller hatchback), som du kan komme, så vinder Tiguan R duellen, allerede inden vi er kommet i gang. Med den ekstra højde sidder man ret op og ned i VW’en, og mens kørestillingen dermed langt fra føles sportslig, så er det behageligt at sidde på den måde – og giver rigtig godt overblik – på langturen. Store og faste sportssæder, med et lettere tvivlsomt design af betrækket, bidrager til komforten, og plads har Tiguan i stor stil. Bagagerummet er stort og dybt, og bagsædet er mere rummeligt end karrosseriets længde lægger op til. Det kan også justeres i længderetningen, så der enten er mere plads til benene eller til bagagen.

SE OGSÅ | VIDEO: Spar 150.000 kr. på din nye plug-in hybrid

Formentor VZ har den sportslige kørestilling, hvor man stadig sidder højt, men slet ikke så ret op og ned som i Tiguan R. Her falder blikket fra forsæderne ud på, og ikke ned på, den svulmende motorhjelm. Den detalje falder jeg for, hver gang jeg stiger ombord. Det samme gælder de fantastiske sportssæder, som i testbilen er krydret med petroleumblåt læder. Læder og el-indstilleligt førersæde koster 19.410 kr. ekstra (bare rolig, Cupra tilbyder også læder i sort). Det er et fund til den pris. – Hos VW koster læder 45.000 kr., og selv om det inkluderer el-betjening af begge forsæder, er det dyrt.

Indstigningen i Formentor er særligt for bagsædepassagerer en mere akrobatisk øvelse end i Tiguan. Markant lavere karrosseri og samtidig en skrånende taglinje gør det sværere. Men pladsforholdene på bagsædet er overraskende gode, og sammen med et udmærket bagagerum egner Cupra’en sig ganske udmærket som familietransporter.

Hvordan er indretningen i bilerne?

I sammenligning med Formentor bliver det pludselig tydeligt, at Tiguan ikke er født i går. Denne seneste generation blev præsenteret i 2015, og sidste år fik den så et mellemstort facelift med touch-klimaanlæg, bedre materialer, nyt rat og opdateret infotainment. Designet er traditionelt og funktionelt, men ikke virkelig luksuriøst og lækkert i forhold til, at det er Tiguan-seriens absolutte topmodel.

LÆS OGSÅ | TEST: Audi Q5 er blevet bedre, men den er ikke bedst

Den maksimale størrelse touchscreen til infotainmentsystemet, som monteret i testbilen, er 9,2”, mens en skærm på 8” er standard. Den har, i modsætning til systemet med skærmen på 9,2” med touchfelter, drejeknap til volumen. Den fritstående touchscreen i Formentor VZ (modellen blev præsenteret i 2020) er, som det overordnede design, af meget nyere dato. Den måler 12” som standard, og som i Tiguan R får man bl.a. navigation og trådløs Apple CarPlay/Android Auto med som standard. Desværre skal mange flere funktioner, lige fra klimaanlæg over køreindstillinger til deaktivering af start-stop-systemet, betjenes gennem infotainmentsystemet. Det gør indretningen mindre funktionel og mindre overskuelig.

En spøjs detalje er, at Formentor har et rat med rigtige trykknapper, inklusive to satellitter til motorstart og køreindstillinger, hvor Tiguan med faceliftet har fået et rat med besværlige touch-flader, som man enten bare kører fingrene over eller direkte trykker på.

SE OGSÅ | VIDEO: De nye bilafgifter gør bedre biler billigere

Formentor VZ vinder kampen om det indre, når jeg ser bort fra pladsforholdene. Farvetemaet er lige i øjet, materialekvaliteten på et endnu højere niveau end i Tiguan. I begge tilfælde er det meste af det, man gerne vil have, standard: adaptiv fartpilot, aut. klimaanlæg med tre zoner, LED-forlygter, fulddigital instrumentering, bakkamera og adaptiv undervogn.

Er der stor forskel i køreegenskaberne?

De deler stort set teknikken hele vejen i gennem, og den adaptive undervogn i Formentor VZ og Tiguan R kan justeres elektronisk i køreindstillingerne, så man finder den passende balance i form af den fasthed og niveau af krængning, man gerne vi have. I begge tilfælde kan man blande undervognshårdheden sammen med niveauer for motorlyd, styring, gearing og meget mere i en individuel indstilling, som så kan gemmes til brug til hverdag eller fest.

Som en nyere bil har Formentor VZ langt flere nuancer at vælge mellem, når det kommer til undervognen, altså støddæmperne. I menuen kan man vælge mellem mange niveauer, hvor de blødeste er blødere end standardindstillingen Comfort, og det hårdeste er hårdere end det niveau, man får i Cupra-indstillingen. Det er ikke bare en gimmick, for hvor Tiguan har tre niveauer (Comfort, Sport og Race), som giver en udmærket variation, men aldrig bliver helt så blød eller helt så hård, som henholdsvis motorvej og snørklede landeveje kalder på, så kan Formentor-undervognen finjusteres med forbløffende præcision.

SE OGSÅ | Sådan sidder du rigtigt (og sikkert) bag rattet

Formentor VZ er på den måde bilen med den største spændvidde, og det er ikke første gang, jeg roser en Cupra (eller en tidligere Cupra-model fra Seat) for komforten. Også den gamle Seat Leon Cupra ST havde direkte fremragende komfort. Med lavere tyngdepunkt end i konkurrenten, minimal krængning og virkelig stabile køreegenskaber er Formentor VZ en kompakt grand tourer, som i Cupra-indstillingen godt kan vise tænder og bruge sit firehjulstræk som et aktiv i svingene, når man føler for det. Resten af tiden er den en luksusbil, simpelthen.

Tiguan R har større hjul som standard, og affjedringen er som sagt hårdere. På ingen måde for hård, hvilket VW skal have stor ros for i forhold til, at tyngdepunktet er højt, og krængningen er virkelig godt kontrolleret i sving. Det overrasker mig noget, at VW’en har et mere direkte og hurtigere styretøj end Cupra’en. Det føles ret intenst i forhold til, at jeg sidder mere som i en varevogn end som i en hatchback bag rattet. Tiguan R føles vildere end Formentor VZ, og hvis man er ude efter vildskab, skal man vælge den. Er man ude efter den bedste balance, skal man vælge Formentor VZ.

Hvad så med 2-liters motoren?

Benzinmotoren med en slagvolumen på 1.984 cm3 er noget nær kulminationen på tysk effektivitet. Koblet sammen med et lynhurtigt reagerende firehjulstræk og en automatisk dobbeltkoblingsgearkasse er turbomotoren både en sprinter og en langdistanceløber. Det skal forstås på den måde, at den er villig fra helt lave omdrejninger, løber på et højt plateau af moment langt op i omdrejninger, og den også står mål for høje omdrejninger.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Fabelagtigt flagskib er den sidste BMW med 12 cylindre

Den har ingen speciel karisma, motoren, som den vil blive husket for om 20-30 år. Men det har meget, meget få 2-liters turbomotorer. Charmen og fornøjelsen ligger i, hvor præcist og prompte den reagerer, og at den faktisk er ganske tilbageholdende med at tage af brændstoffe. Så selv hidsig kørsel (som også er kontrolleret kørsel) får sjældent forbruget under 9-10 km/l.

Det er nuanceforskelle, når det kommer til, hvordan motoren gør det i henholdsvis Cupra Formentor VZ og VW Tiguan R. Det er to meget hurtige biler, og de 10 hk og 20 Nm ekstra giver ikke VW’en nogen mærkbar fordel. Igen, den er tungere og har helt sikkert en noget højere vindmodstand. Hurtige overhalinger er en leg, og fra stående start er de her to biler så effektive, at begrebet “familieraket” kunne være skabt til dem.

Hvad koster de to familieraketter?

Du skal vide, at der IKKE er tale om slåfejl i nogle af priserne. Volkswagen Tiguan R koster 810.000 kr. Selv en Mercedes GLB 35 AMG 4Matic+ er billigere, for den koster 760.000 kr. Det er 200.000 kr. mere end VW tager for den mindre, men mere dynamiske T-Roc R med 300 hk.

SE OGSÅ | VIDEO: Spar penge med fornuftig og glidende kørsel

Tiguan R koster 350.000 kr. mere end Formentor VZ, som koster 460.000 kr. Du kan, med andre ord, købe Formentor VZ med 310 hk og købe en Formentor eHybrid (plug-in hybrid med 204 hk) til 325.000 kr. og stadig komme af med færre penge end for den ene bil hos Volkswagen.

Så selv om jeg havde sammenlignet Formentor VZ med den mindre T-Roc R til 610.000 kr., eller du havde siddet med en duel mellem den større Cupra Ateca med 300 hk til 550.000 kr. og Tiguan R, så er prispolitikken hos VW alt andet end venlig overfor danskere, som gerne vil have noget performance i deres familiebil.

Hvilken bil vinder?

VW Tiguan R har ikke den fjerneste mulighed for at vinde duellen, fordi den er meget dyr – og fordi Cupra Formentor VZ er en mindst lige så god og hurtig bil. Den er faktisk også mere luksuriøs og lækker. Og til prisen er den skruet utrolig godt sammen. Den vinder, selvfølgelig gør den det.

SE OGSÅ | Her er bilerne, der taber mindst i værdi

Anderledes ser det ud, i hvert fald prismæssigt, hvis du vil have Formentor eller Tiguan, men hellere vil have en plug-in hybrid. Formentor VZ eHybrid med 245 hk og solidt standardudstyr koster 360.000 kr., og med samme drivlinje koster Tiguan eHybrid Life med ikke nær så meget udstyr 370.000 kr. Men det er en helt anden historie…

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS