Hyundai Ioniq 9 byder på store elektriske forhold til hele familien
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Tekst & foto: Simon Hallenslev
Skal man beskrive Citroën med ét ord, vil man nok bruge komfort, mens ordet ordentlig kan bruges om VW. Og det er præcist disse ord, som C5 X og Arteon hver især repræsenterer.
Citroën C5 X og VW Arteon står som to rummelige, særegne og lækre valgmuligheder i den store mellemklasse, der med plug-in hybridteknologi kan såvel nedbringe klimaskam som benzinposten i husholdningsbudgettet.
I denne dueltest sætter jeg Citroën C5 X PHEV op imod VW Arteon eHybrid for først og fremmest at se, hvor forskellige de er – og dernæst selvfølgelig om der er én af dem, der er at foretrække i carporten.
Jeg har før haft fingrene i Citroën C5 X, og igen bekræfter den mig i, at den er uden sidestykke, når det kommer til komfort. Undervognen vil intet andet end komfort, hvorfor enhver køretur føles som at sidde i en luftpudebåd med silkeindtræk.
For nogen bliver det for blødt; eksempelvis redaktør Dalby. Selv synes jeg, at det er befriende, at man hos Citroën har sat alt ind for, at C5 X skal være så komfortabel som muligt. Det er ikke hydropneumatik, men det er en kompleks undervogn, der leder tankerne tilbage på DS og CX.
LÆS OGSÅ | Duel: Kia Sportage vs. Citroën C5 X – fed familie-plug-in på to måder
Styretøjet i C5 X er let og intetsigende, mens den komplicerede undervogn ikke afholder sig fra at krænge i skrappe sving. Til gengæld forvandles selv de mest krasbørstige brønddæksler til ubetydelige 2-kroner under hjulene.
Et andet led i komforten er støjisoleringen, som man næppe finder bedre i den store mellemklasse. Selv ved 130 km/t kan man føre samtale ved lavt toneleje i kabinen, hvilket både er imponerende samt yderst prisværdigt på langture.
Under de fornemme former på Arteon gemmer sig en solid såvel som konform bund af en VW Passat, og dét betyder præcist, hvad du tror. VW Arteon kører umiskendeligt som en Passat, og det er på ingen måde en negativ ting.
Køreoplevelsen er intet festfyrværkeri men opleves både sikker, stabil og forudsigelig. Her er ingen overraskelser, og Arteon kører altid, som man forventer det. I direkte sammenligning med C5 X betyder det blandt andet et betragteligt bedre afvejet styretøj, der giver fin føling med forhjulene.
LÆS OGSÅ | Duel: Det bliver næppe bedre end BMW 330e Touring og Volvo V60 T6
Undervognen er mere kontant end i C5 X, men det betyder ikke, at den er ukomfortabel. Det betyder omvendt, at VW Arteon føles bedre plantet, hvad end man tackler den snørklede bagvej eller den lineære hjemtur langs E45.
I VW Arteon må man til gengæld lide lidt for skønheden på støjfronten. For mens vejstøjen er præcist så godt gemt væk som i en Passat, kører Arteon med rammeløse døre. Det giver mere vindstøj, når man passerer 110 km/t.
Som plug-in hybridmodeller er de to duellanter tæt matchet. Citroën C5 X kører med et 12,4 kWh batteri og en elmotor med 110 hk, mens VW Arteon har et 13 kWh batteri samt 116 elektriske hk at gøre godt med. Det giver en elektrisk rækkevidde på 59 km i C5 X og 57 km i Arteon.
Citroën C5 X kører med et Stellantis-system, som jeg har for vane at være lidt efter. Det er jeg også i C5 X, fordi vekslingen mellem el- og benzindrift er kluntet, og fordi automatgearkassen skifter klodset ned, hvis man vil lave en kvik mellemacceleration. Også bremsepedalen mangler finesse, når den skifter fra rekuperation til almindelig nedbremsning.
LÆS OGSÅ | Her er Volkswagens bud på en elektrisk stationcar
Anderledes sømløs er VW Arteon. Her mærker man sjældent til overgangen mellem el- og benzinmotor. DSG-gearkassen er parret flot med TSI-motoren, men er med sine seks trin to trin fattigere end den, man får i C5 X. Bremsepedalen er konsistent, hvorfor rolige nedbremsninger er let opnåelige.
I forhold til rækkevidden, så tryktestes de små batterier af vintertemperaturerne. I ingen af de to når jeg længere end 40 km på ren strøm, før batterierne er tomme og fossilmotorerne træder til.
Der er en åbenlys og unfair forskel på duellanterne. Citroën C5 X er en stationcar, og selvom VW Arteon også fås som en stationcar-version, kaldet Shooting Brake, så er testbilen det ikke. Årsagen er ganske enkelt, at vi ikke kunne få fingrene i sådan en.
LÆS OGSÅ | Duel: Peugeot 308 vs. 3008 – stationcar eller SUV?
Pladsmæssigt vil jeg derfor kun nævne, at en at VW Arteon Shooting Brake pakker 455 liter, mens Citroën C5 X har 485 liters kapacitet. Loftshøjden på bagsæderne holder jeg ude af ligningen, mens der er rigelige mængder af benplads til selv vertikalt velsignede passagerer i begge duellanter.
Rykker man op på forsædet i duellanterne, opleves et højt niveau, der også betyder, at de to adskiller kun sig på nuancer og detaljer. I C5 X er det første, man bider mærke i, de eminente forsæder, der er beklædt i to slags skum og giver regulær sofakomfort. Sæderne i Arteon er gode men mere ordinære.
LÆS OGSÅ | Test: 3 ting man hader og elsker i VW Golf 8 GTE
Bløde materialer er der nok af, og det mærkes, at der i begge kabiner er kælet lidt ekstra for tingene. Dog er Arteon prydet med flere detaljer, der føles eksklusive som de rammeløse døre samt to forskellige aluminiumslister i instrumentbordet. Her lider C5 X også af mere pianolak, der føles billigt.
Sammenlignes de på skærme og infotainment, er det også ret tæt. Det er i VW Arteon, man får den bedste opløsning på en 8” stor infotainmentskærm, mens man i Citroën C5 X får en større skærm på 12” samt et infotainmentsystem, der er mere intuitivt.
Den digitale instrumentering måler flotte 12,3” i Arteon med et godt og overskueligt layout, mens den i C5 X måler 7” og virker billig.
Ser man på den gængse brugervenlighed i kabinen generelt, er det C5 X, der trækker det længste strå. I franskmanden er der fysiske trykknapper på både rat og i klimapanel, mens VW Arteon har samme dødirriterende touchknapper som VW Golf 8 spredt rundt i kabinen.
Det er efterhånden stadfæstet, at der i denne duel er tale om to ret lækre biler. Ser man på priserne, er der dog én af dem, der bærer mere præg af lækkerheden. Vælger man Citroën C5 X over VW Arteon er besparelsen nemlig stor nok til, at man kan få råd til en brugt bil nummer to i husstanden.
Citroën C5 X PHEV med Concorde-udstyr starter i 419.990 kr., mens VW Arteon Shooting Brake eHybrid med Elegance-udtyr starter i 619.990 kr. Der er altså en let brugt minibil til forskel, hvilket må være fristende for de fleste.
Testbilerne er de bedst udstyrede varianter. I C5 X hedder udstyrsniveauet Grand Palais mens det i Arteon hedder R-Line. Her starter Citroën C5 X i 499.990 kr. mens VW Arteon starter i 639.995 kr. Det er altså 140.000 kr. i forskel, hvilket absolut er mindre – men stadig ret meget.
Det er ikke fordi, at Arteon så til gengæld er proppet med standardudstyr, som C5 X ikke er. Til 499.990 kr. er C5 X Grand Palais udstyret med ting som bakkamera, head-up display, eljusterbare forsæder, panoramaglastag og støjisolerede ruder. Alt dette skal tilkøbes til VW Arteon – selv hvis man vælger en R-Line til 639.995 kr.
Det er næppe en overraskelse, at det bliver prisen, der afgør, hvilken af de to duellanter, der er at foretrække. Her er tale om to dejlige biler, der er tæt matchet. Var de ensartet prissat, havde Arteon trukket fra på kabinedetaljer og et bedre synkroniseret hybridsystem.
Kabinedetaljerne er ikke nok til at retfærdiggøre en merpris på op til 200.000 kr. Langt fra. Og selvom det ordentlige, tyske hybridsystem er det franske overlegent, er det ikke fordi, at man bander og svovler det væk i C5 X. Hybridsystemet mangler finesse, men man lærer, hvor klumperne opstår.
Den endelige konklusion er derfor: Vælg Citroën C5 X og få plads i budgettet til en bil nummer to i carporten. Her får du komfort uden sidestykke, en velbygget kabine og et skud fransk flamboyance til den tyskertunge villavej, du bor på.
Citroën C5 X 1,6 PHEV Grand Palais
Motor: R4, 1.598 cm3 + elmotor
Ydelse: 225 hk / 360 Nm
0-100 km/t: 7,9 sekunder
Tophastighed: 233 km/t
Forbrug: 76,9 km/l
CO2: 30 gram/km
Batterikapacitet: 12,4 kWh
Elektrisk rækkevidde: 59 kilometer
Mål (L/B/H): 481/186/149 cm
Køreklar vægt: 1.842 kilo
Bagagerumsvolumen: 485-1.640 liter
Pris: 499.990 kr. (C5 X fås fra 419.990 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 429.991 kr. (C5 X fås fra 369.991 kr.)
VW Arteon Shooting Brake eHybrid R-Line
Motor: R4, 1.395 cm3 + elmotor
Ydelse: 218 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 7,8 sekunder
Tophastighed: 222 km/t
Forbrug: 76,9 km/l
CO2: 30 gram/km
Batterikapacitet: 13 kWh
Elektrisk rækkevidde: 57 kilometer
Mål (L/B/H): 486/187/146 cm
Køreklar vægt: 1.816 kilo
Bagagerumsvolumen: 455-1.632 liter
Pris: 639.995 kr. (Arteon fås fra 619.996 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: –
Find brugte eksemplarer af duellanterne til salg på Bilbasen:
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.