Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Minsandten om det ikke er to biler i duel, der er fuldstændig forskånet for strømstik. Selvom elbilerne løber med al omtalen i øjeblikket, så gør det ikke biler med forbrændingsmotorer ligegyldige. De står immervæk stadig for den anden halvdel af nybilssalget, som elbilerne endnu ikke er løbet med.
Ford Puma og Toyota Yaris Cross er spændende, fordi de repræsenterer en blød overgang til elektrificering med hybrid. Her er elektrisk hjælp til at forbedre økonomien, men intet strømstik. Deres status som kompakte crossovers hjælper ligeledes på deres relevans, og så er spørgsmålet bare, hvilken af de to, du skal vælge.
Det er en stramning at omtale opdateringen af Toyota Yaris Cross for et fuldt facelift. Det tæller maks for et halvt, da opdateringen af Yaris Cross er pure teknisk. Det betyder ikke, at det ikke gør underværker, og den højbenede japaner har med en ny hybriddrivlinje fået flere kræfter. Dertil kommer tilføjelsen af digital instrumentering, der måler 12,3″ i testbilen, samt et forbedret infotainmentsystem med 10,5” skærm.
Ford Puma har omvendt fået et mere omfattende facelift, som den trængte til. Dels fordi den som model er fem år gammel, men også fordi den halter alvorligt efter Yaris Cross. Alene i år har Toyota skubbet 1.500 flere eksemplarer af Yaris Cross ud i Danmark, end Ford har af Puma. Nok er Yaris Cross en af de bedst sælgende i klassen, men det er en rundbarbering, der vil noget.
At opdateringen af Ford Puma er omfattende kan være svært at forstå, da der ikke gjort meget ved Puma udadtil. Det er i stedet i kabinen, at der er sat eftertrykkeligt ind på at køre Puma ind i en moderne tidsalder, og den uddaterede indretning, der var lånt fra Fiesta, er helt ude.
Den nye indretning inkluderer en 12” infotainmentskærm, der nu faktisk er integreret i instrumentbordet og ikke står som eftermonteret ovenpå. Der er også digital instrumentering i form af et fritstående 12,8” panel, nye luftdyser, nyt rat og et nyt B&O-lydanlæg.
Den umage, som Ford har lagt i kabinen på Puma, betaler sig. Den tilføjede modernitet overhaler Yaris Cross indenom, og det er ikke kun, fordi der er mere skærm i Puma. Der er også bedre skærm. Særligt den digitale instrumentering springer i øjnene ved at være i højere opløsning og med et setup, der er bedre overskueligt.
Infotainmentskærmen på 12” i Ford Puma matcher den opdaterede skærm i Yaris Cross på opløsning og trykfølsomhed. Her er de begge tidssvarende og af høj kvalitet. På layout og brugervenlighed er Puma dog overlegen med et system, der bygger på en bund af elbilerne Mustang Mach-E og Explorer. Her virker systemet fra Toyota gammeldags i sit layout.
Træerne vokser dog ikke ind i himlen for Puma, der også har adopteret en kedelig tendens fra sine fuldelektriske søskende. Den nye kabine har ikke længere et panel med fysiske knapper til at styre klimaanlægget. Det gøres i stedet gennem en fast bjælke i skærmens bund, hvilket fungerer udmærket, men ikke lige så godt som de rigtige knapper i Yaris Cross.
Kvalitetsmæssigt har Ford Puma også fået et gedigent løft. Flere plastpaneler er nu blødt svøbt ind, og det er nok til, at den nu føles lidt lækrere end Yaris Cross. Det er ikke med en kæmpe margin, men alligevel nok. Det eneste, der får mig til at savne pre-facelift Puma, er det nye rat. Det er for stort og føles med sin to-egede opbygning noget klodset.
Nu indledte jeg duellen med at være hård mod Yaris Cross’ halve facelift, og derfor må jeg også starte med at være hård mod Pumas halve hybridsystem. Ford kalder Puma for Hybrid, men det er i virkeligheden kun et mildt hybridsystem. Her er en elektrisk motor, der fungerer som generator, og som i ledtog med et 48V batteri kan holde motoren slukket, når man triller op til en lyskurv.
Det er smart nok, og det gør en 1-liters EcoBoost-motor nogenlunde nøjsom med en økonomi på 17,5 km/l med automatgear. Det forslår dog ingenlunde som Toyotas velprøvede og helhjertede hybridsystem, der klarer 20,8 km/l. Det er takket være en elmotor, der med 62 egenhændige heste kan klare igangsætninger og langsom bykørsel på strøm.
Den nye hybriddrivlinje i Yaris Cross, der yder 130 hk i stedet for 116 hk, gør intet for accelerationen. Den gør til gengæld noget for det overskuddet, hvor en ofte udskældt CVT-gearkasse nu gør sig mindre bemærket. Generelt sikrer hybridsystemet nu en, foruden god økonomi, altid glidende kørsel. Kun når man trykker til, bliver lydsporet irriterende.
Ford Puma har 155 hk, der formøbles på en mere traditionel facon med en benzinmotor, et automatgear og kun en snas strøm. Her er mærkbart flere kræfter og følelsen af gear, der skifter, hvilket både er godt og skidt sammenlignet med CVT. Man har i Puma altid en idé om, hvor meget overskud der er og leveringen af kræfter er let at forstå. Til gengæld sørger dobbeltkoblingen for, at igangsætninger sker med et mere klodset ryk end med CVT.
Forskellen på de to drivlinjer er et spørgsmål om temperament, hvor Yaris Cross altid er rolig og glidende, mens Puma er mere vaks. Det samme kan siges om de øvrige køreegenskaber, hvor Toyota er den mere komfortable af de to. Den føles hjemme i storbyens virvar med et let styretøj og en undervogn, der maskerer skarpe ujævnheder udmærket.
Rykker man Toyota Yaris Cross på landevejen opdager man dog, at styretøjets lethed forbliver og føles slapt, mens undervognen krænger. Det er ikke ildevarslende, men det er mere end Puma.
På landevejen er Ford Puma mere i sit es med en undervogn, der er mere kontant. Det giver lidt flere rystelser i byen men også en markant mere sammensat fornemmelse på landevejen. Ford har som altid styr på styretøjet, der i Puma er let, velafstemt og præcist.
Og hvad så med motorvejen, hører jeg dig spørge? Her føles ingen af de to duellanter hjemme. Det skyldes hovedsageligt et støjniveau fra vind og vej, der kræver, at stemmelejet må øges i begge duellanter.
I Ford Puma fås den samme 1-liters EcoBoost Hybrid i tre forskellige afskygninger. Her er en med 125 hk og manuelt gear, den testede med 155 hk og automatgear, samt en mere sportslig sag med 170 hk og automatgear, der foreskriver ST-udstyr og en høj pris. For dem, der ikke vil have fordyrende sport, er udstyrsvarianterne Titanium og ST-Line X.
LÆS OGSÅ | Duel: VW ID.3 slår hårdt igen mod MG4
Titanium inkluderer udstyr som LED forlygter, klimaanlæg, bakkamera, den nye 12,8” digitale instrumentering samt den tilsvarende nye 12” infotainmentskærm med trådløs Apple Carplay og Android Auto. ST-Line X får derudover nøglefri betjening, el-bagklap, B&O lydanlæg og trådløs oplader – foruden 18” alufælge, sportsstrim og kunstlæder, som ST-Line indbefatter.
Med 125 hk og Titanium-udstyr starter Ford Puma i 289.990 kr. mens den anbefalelsesværdige variant med 155 hk og automatgear løber op i 314.990 kr. Testbilen står netop i udgaven med 155 hk samt med ST-Line X udstyr, så den løber op i 329.995 kr.
Toyota Yaris Cross med 130 hk starter prismæssigt, hvor Ford Puma slutter. I udstyrsvarianten Elegant koster den 329.990 kr., men det gør ikke spor, fordi udstyret følger med. Her fås 18″ alufælge, bakkamera, digital instrumentering, 2-zonet klimaanlæg, 10,5” infotainment med Apple Carplay og Android Auto, el-bagklap, sportssæder foran og trådløs opladning.
Den testede GR Sport-variant løber op i 359.990 kr. med yderligere JBL lydanlæg, head-up display og sportstrim, der inkluderer indtræk i delvist ruskind. Det fås også billigere, da Yaris Cross med 116 hk starter i 269.990 kr. med udstyrsmangler og en drivlinje, der mangler overskud.
Snakker vi varianter, bør Ford Puma vælges med 155 hk og automatgear samt med ST-Line X udstyr, der med nøglefri betjening og el-bagklap gør livet lettere. Toyota Yaris Cross skal vælges med den nye drivlinje med 130 hk, der sikrer et langt mere hverdagsvenligt overskud. Udstyrsmæssigt kan man sagtens nøjes med Elegant – og det efterlader mig med to duellanter til identiske priser.
Med den grundige opdatering bør Ford Puma kunne lukke lidt af det gabende hul, som der er salgsmæssigt op til Toyota Yaris Cross. Den kommer dog næppe til at vende bøtten, og selvom Puma nu som minimum fortjener overvejelsen, vil jeg stadig selv gå med Yaris Cross.
Toyotas hybridsystem er en kæmpe klemme på konkurrencen, der kun er blevet større, efter det har fået flere kræfter. Det er økonomisk, let at forstå og sikrer en altid glidende kørsel, der ender med at blive tungen på vægtskålen.
Motor: R3 benzin, 999 cm3
Ydelse: 155 hk / 190 Nm
0-100 km/t: 8,7 sek.
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 17,5 km/l
CO2: 128 gram/km
Mål (L/B/H): 420/180/153 cm
Køreklar vægt: 1.334 kilo
Bagagerumsvolumen: 456-1.216 liter
Startpris: 329.995 kr. (Puma fås fra 289.990 kr.)
Motor: R3 benzin, 1.490 cm3
Ydelse: 130 hk / 120 Nm + 185 Nm
0-100 km/t: 11,3 sek.
Tophastighed: 170 km/t
Forbrug: 20,8 km/l
CO2: 109 gram/km
Mål (L/B/H): 419/176/159 cm
Køreklar vægt: 1.220 kilo
Bagagerumsvolumen: 350 liter
Startpris: 359.990 kr. (Yaris Cross fås fra 269.990 kr.)
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.