januar 11, 2024

Duel: VW ID.3 slår hårdt igen mod MG4

Virkeligheden har ændret sig for MG4, der ellers lignede klassens kinesiske kæledægge. Nu er VW ID.3 nemlig tilbage i en form og til en pris, der aldrig har været skarpere. Vi sætter de to mod hinanden.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Prisbillig, rummelig og velkørende. Den kinesiske MG4 overraskede og imponerede nok til, at den var et mulehår fra at vinde Årets Bil i Danmark 2023. MG4 mindede om den tyske VW ID.3, der havde taget titlen året før. Forskellen var blot, at MG4 var både bedre bygget og bedre prissat.

I dag er virkeligheden en anden end den, der mødte MG4 ved lanceringen i oktober 2022. Priserne på elbiler er raslet ned, hvorfor den ikke længere er et decideret knaldtilbud. Hvad værre er, er at storkonkurrenten VW ID.3 har fået et fornemt facelift, der gør den skarp.

Har MG4 skyts tilbage til at afvæbne VW ID.3, som den engang virkede overlegen, eller har tyskerne for alvor fundet melodien? Det forsøger jeg at svare på, når jeg sætter MG4 Extended Range op imod VW ID.3 Pro S lige her – begge udgaver med de helt store batterier med rækkevidde over 500 kilometer.

Hvordan er kabinerne?

Bløde værdier

Det er ikke fordi, at kabinen i MG4 er præget af spræl eller spændende løsninger. Til gengæld er den bygget op af plastmaterialer, der er bløde og behagelige at røre ved. Det var mere end man kunne sige om den første afskygning af ID.3, der havde plastmaterialer, der føltes som Fætter BRs andensortering.

Med 2023-opdateringen af ID.3 er det særligt i kabinen, VW har strammet op. Nu føles ID.3 rent faktisk som en velbygget tysk bil med bløde materialer, der har mere tyngde end dem, vi finder i MG4. Også infotainmentdelen er opdateret, så skærmen måler 12” i stedet for 10” med et system, der opererer sømløst uden klumper i strømmen.

MG4 har en infotainmentskærm på 10,25” med et system, der halsede efter VW allerede før, de opdaterede ID.3. Det virker gammeldags i såvel layout som betjening, der ofte afbrydes af fastfrysning og forsinkelser.

Og apropos forsinkelser, så rækker min tålmodighed ikke til gearhjulet i MG4, der er fyrre år og en madpakke om at reagere, når man sætter sig ind i bilen. Det var mere held end forstand, at jeg ikke rev den af og kylede den i havnen…

Til gengæld er der fysiske knapper til for- og bagrudevarme samt volumen på lydanlægget. Selv rattet har rigtige trykknapper, og det fungerer som et lille plaster på det sår, som gearhjulet efterlader.

I VW ID.3 har man i opdateringen af kabinen glemt at smide touchknapperne samme sted hen, hvor førnævnte MG-gearvælger burde ligge. Altså, i havet.

Touchknapperne i ID.3 er stadig upræcise at betjene uden haptisk feedback, mens dem, der er monteret på panelet under skærmen, er uoplyste, så man ikke kan se, hvad man laver i mørke.

Hvordan er pladsen?

De to duellanter er nemme at sammenligne, når det kommer til pladsforhold. De måler nemlig godt det samme i udvendige mål og udnytter den indvendige plads lige godt. Her er to rummelige og luftige kabiner, der på bagsædet huser selv de langlemmede. 

Den eneste forskel er, at bænken i ID.3 er højere og med mere vinkel på, således at lårene altid har støtte. I MG4 svæver de en anelse over puden. 

I denne test er forsæderne svært sammenlignelige, da ID.3-testbilen er udstyret med Ergoactive-sæder, der indgår i en interiørpakke til 7.195 kr. Disse er bedre end standardsæderne i MG4 og pengene værd, hvis man har dem.

Bagagerummene har flade gulve og brede, regulære åbninger. Tyskeren trumfer med 22 liter, da ID.3 pakker 385 liter mod 363 liter i MG4.

Hvordan kører de?

Velkørende på to måder

Hvis man kun måtte pege på ét område, hvor MG4 virkelig overraskede ved lanceringen, var det køreegenskaberne, og de er heldigvis intakte i dag. Den kinesiske elbil med britisk fortegn kører agilt på en måde, der leder tankerne på en frisk GTI.

MG4 indbyder til at tage den kringlede bagvej fremfor den kedelige hovedvej, fordi krængningen holdes på et minimum og baghjulstrækket modvirker understyring. Styretøjet er let, hvilket ikke kun bidrager til den agile fornemmelse på landevejen, men også giver smidighed i storbyen.

VW ID.3 har også været karakteriseret af sine velafstemte køreegenskaber siden lanceringen i 2020 – det er blot på en anderledes måde end MG4. For hvor den orange duellant har lethed og agilitet på menuen, er det for ID.3 en tung, tysk tyngde, der er kendetegnet.

Rattet i tyskeren er tungere vægtet, og det bidrager til en mere plantet fornemmelse på landevejen. Undervognen føles mere kompleks, fordi den bedre kombinerer stabilitet med komfort. Baghjulstrækket gør, at man stadig kan køre friskt, men på en mere voksen og lidt mindre legesyg facon end MG4.

Den tyske stabilitet rykker med ud på motorvejen, hvor VW ID.3 har mere retningsstabilitet. Det er ikke helt i haven med MG4, men undervognen danser lidt mere mellem ujævnhederne.

Støjisoleringen i MG4 ikke at skrive hjem om, når man nærmer sig 110 km/t på motorvejen. Her suser vinden nok til, at man bliver ør i hovedet. Det gør man ikke i VW ID.3, der er i en helt anden liga.

Rækkevidde og assistenter

MG4 Extended Range er med sit batteri på 77 kWh opgivet til 520 km i rækkevidde, mens VW ID.3 er opgivet til 572 km i rækkevidde med 82 kWh batteri.

Vinterkulden synes at påvirke MG4 lidt hårdere, hvor man ved motorvejskørsel skal trække omkring 250 km fra angivelsen. Her kan man i VW ID.3 nøjes med 200 km fra regnskabet.

Hvis der er noget, MG4 har fået drøje hug for, er det assistentsystemerne, og den slipper ikke her. Vejbaneassistent og adaptiv fartpilot er så sløj og staccato, er man er bedre tjent uden.

Her er ingen konkurrence for ID.3, der opleves rolig i sine bevægelser, når bilen klarer ærterne selv. Den adaptive rekuperation sikrer sømløs nedbremsning i alle trafiksituationer.

Priser og udstyr

MG med mere

MG4 må stadig betragtes som en billig elbil med en startpris på 199.999 kr. Vil man have det store batteri og lange rækkevidde samt udstyr som 360 graders kamera, trådløs opladning af smartphone og elektrisk justerbart forsæde, koster den 299.999 kr.

Det er meget bil for pengene og er, på papiret, også mere end VW ID.3. Tyskeren starter i 329.995 kr. med det store batteri, kaldet ID.3 Pro S, og leveres uden det ovennævnte luksusudstyr, som medfølger i MG4 Luxury Extended Range.

Alligevel er VW ID.3 Pro S ikke ringe udstyret, da man trods alt får ting som LED-forlygter, den store infotainmentskærm, varmepumpe, varme i rat og forsæder, separate armlæn ved forsæderne og p-sensorer.

Vil man op på MGs udstyrsniveau, kan man smide 10.000 kr. ekstra for sin ID.3, hvor man går fra Pro S til Pro S Max-udstyrsniveau. Her kommer ting som nøglefri betjening, bakkamera, LED Matrix-forlygter, elektrisk justerbare forsæder med massage og 20” alufælge. Så er der næppe brug for mere. På den måde VW ID.3 dog til at koste 39.995 kr. mere end MG4, og så er spørgsmålet …

… hvad er det hele værd?

Det lyder utaknemmeligt at være sur, når man får mere for mindre, men ekstra luksusudstyret i MG4 Luxury Extended Range er ikke meget værd. Den trådløse smartphone-oplader lader for langsomt og 360-graders kameraet er næsten for grynet til at være brugbart. Det elektriske forsæde er selvfølgelig en gode.

Jeg mener, at man får meget mere for pengene med VW ID.3, også selvom den er dyrere. Merprisen er hver en øre værd i direkte sammenligning. Den tyske kabine er nu MG4 overlegen i materialer og byggekvalitet samt på infotainment. Køreoplevelsen er mere rolig, stabil, tyst og komfortabel, og så er rækkevidden længere og ladehastigheden (lidt) hurtigere.

Foruden et par fysiske knapper og en mere legesyg letbenethed er der intet skyts tilbage for MG4, efter at VW har smurt skjorteærmerne op og gjort ID.3 til en gennemført fornøjelse. De har fundet melodien, og derfor vinder VW ID.3 duellen stort.


SPECIFIKATIONER

MG4 Luxury Extended Range 77 kWh

Motor: Elmotor (bagtil)
Ydelse: 245 hk/250 Nm
0-100 km/t: 6,5 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Batteristørrelse: 74,4 kWh (anvendelig)
Ladekapacitet: 144 kW
Rækkevidde: 520 kilometer
Forbrug: 16,5 kWh/100 kilometer
Mål (L/B/H): 429/184/150 cm
Køreklar vægt: 1.751 kilo (egenvægt)
Trækvægt: 500 kilo
Bagagerumsvolumen: 363-1.165 liter
Startpris: 299.999 kr. (MG4 fås fra 199.999 kr.)


Volkswagen ID.3 Pro S 82 kWh

Motor: Elmotor (bagtil)
Ydelse: 204 hk/310 Nm
0-100 km/t: 7,9 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Batteristørrelse: 77 kWh (anvendelig)
Ladekapacitet: 170 kW
Rækkevidde: 
572 kilometer
Forbrug: 15 kWh/100 kilometer
Mål (L/B/H): 426/181/156 cm
Køreklar vægt: 1.946 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 385-1.267 liter
Pris: 329.995 kr. (ID.3 fås fra 299.995 kr.)

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS